וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפורמה במשק החשמל: האם תפחית את עלויות החשמל שלנו?

18.5.2018 / 0:00

כבר ב-2014 הכריזו הממשלה וחברת החשמל על הסכם היסטורי שאמור להיטיב עם הצרכנים, אבל העלות האדירה שלו טרפדה את המהלך. הפעם ההסכם התייקר - מה שכנראה יוביל לכך שמחיר החשמל לא יירד, אולי אפילו יעלה. ניתוח וואלה! עסקים

סולקן להפחתת זיהום אויר בעת ייצור חשמל הופעל בהצלחה בחדרה. צ, צילום מסך
תחנת הרוח אורות רבין של חברת החשמל בחדרה/צילום מסך, צ

חברת החשמל (חח"י) והממשלה הודיעו אתמול (חמישי) על הסכם היסטורי לרפורמה במשק החשמל - אך אין זו הפעם הראשונה שהם עושים זאת. גם ב-2014 הודיעה המדינה על הסכם היסטורי, אולם שר האוצר דאז, יאיר לפיד, חזר בו ברגע האחרון מההסכם. הסיבה: העלות האדירה של ההסכם, שנאמדה אז ב-3-4 מיליארד שקל.

ההסכם החדש יקר יותר ושונה מההסכם שבוטל על ידי אנשי האוצר. ההשקעה הכוללת בהסכם נאמדת ב-7-8 מיליארד שקל. במשרד האוצר ובחברת החשמל מקווים שההשקעה תחזיר את עצמה תוך מספר שנים, בזכות התייעלות החברה, הצמצום בכוח האדם והגידול ברווחיה. עוד מקור למימון ההוצאה יהיה מכירת 5 מתחנות הכוח של החברות.

אבל על השאלה שהכי מעניינת את הצרכנים לא מצליחה הרפורמה הזאת להשיב. כי הרפורמה במשק החשמל לא תשפיע על חשבון החשמל שלנו - לפחות ב-8 השנים הקרובות. המעורבים במו"מ סיפרו כי הקדישו מאמץ מיוחד כדי למנוע את עליית מחיר החשמל לצורך מימון ההסכם, אולם לא הוציאו מכלל אפשרות שיהיה צורך בהעלאת מחירים, במקרה שחלק מהתוכנית לא יתממש.

חח"י אמורה לחסוך בהוצאות שיתגלגלו לכיס הצרכן. אבל זה לא מדויק

התחרות החדשה בין מונופול החשמל ליזמים הפרטיים אינה מגיע לכיסו של הצרכן הפרטי. יתרה מכך: היצרנים הפרטיים מצליחים לרכוש גז להפקת החשמל במחיר נמוך משמעותית ממחיר הגז שמשלמת חברת החשמל

חשבון החשמל מימן את פעילותה של חברת החשמל, וזו תצטרך להוציא מיליארדי שקלים רבים כפיצויי פרישה לעובדים במסגרת ההסדר (עלות ממוצעת של כ-1.2 מיליון שקל לעובד); ומימון הטבות שונות לעובדים הנשארים. בהמשך אמורה החברה להתייעל ולחסוך בהוצאות שאמורות להתגלגל לכיסו של הצרכן - אבל גם זה לא מדויק.

במהלך השנים האחרונות הזניחה חברת החשמל את הפיתוח והתחזוקה של רשת החשמל, והדבר התבטא, בין היתר, בתקלות רבות ברשת. במסגרת ההסכם החדש, אמורה החברה להגדיל את ההשקעה ברשת - ולהפוך אותה לאמינה ומשוכללת יותר. השקעות אלה ישאבו את מרבית הרווח שיושג מההתייעלות ומכירת 5 תחנות כוח ליזמים פרטיים.

סיכוי של ממש להוזלה יכול היה להיות, אם חברת החשמל הייתה מאפשרת ליזמים פרטיים להתחרות בה באופן מלא. יצרני החשמל הפרטיים מיצרים כיום כמחצית החשמל המופק במשק, אולם הם חייבים למכור את החשמל לחברת החשמל עצמה, או לחברות עסקיות וארגונים גדולים.

התחרות החדשה בין מונופול החשמל ליזמים הפרטיים אינה מגיע לכיסו של הצרכן הפרטי. יתרה מכך: היצרנים הפרטיים מצליחים לרכוש גז להפקת החשמל במחיר נמוך משמעותית ממחיר הגז שמשלמת חברת החשמל. ההוזלה יכולה הייתה להתגלגל לכיסי הצרכנים הפרטיים, אילו הם היו יכולים למכור חשמל לצרכנים הפרטיים.

תזכורת:

הרפורמה ההיסטורית במשק החשמל יוצאת לדרך

לכתבה המלאה
החתימה על הרפורמה בחברת החשמל. משרד האוצר,
מסיבת העיתונאים שהציגה את הרפורמה במשק החשמל/משרד האוצר

הדרך לגיבוש הסכמות על התחרות עבור הצרכן עוד רחוקה

אחת הבעיות שהרפורמה הייתה אמורה לפתור היא יחסי העבודה בחברת החשמל. במשך שנים רבות שלט בה ועד עובדים חזק, שאיים בשיבוש המערכות החיוניות בעקבות כל מחלוקת עם ההנהלה

האפשרות לתחרות על כיס הצרכן הפרטי נדונה במהלך המו"מ עם חברת החשמל, אולם נראה שרחוקה הדרך לגיבוש הסכמות ולהתאמת המערכות הנדרשות. גורמים בענף מעריכים שרק לאחר שתחודש רשת החשמל, ויותקנו בה מערכות מתקדמות, ניתן יהיה להסדיר מכירת חשמל ישירה בין יצרנים פרטיים למשקי בית.

השלמת הרפורמה תאפשר למדינה לקדם מהלך כזה, למרות סימנים להתנגדות מצד חברת החשמל. הרפורמה כוללת את העברת ניהול רשת החשמל הלאומית, הנמצאת בידי חברת החשמל, לידי חברה ממשלתית נפרדת.

אחת הבעיות שהרפורמה הייתה אמורה לפתור היא יחסי העבודה בחברת החשמל. במשך שנים רבות שלט בה ועד עובדים חזק, שאיים בשיבוש המערכות החיוניות בעקבות כל מחלוקת עם ההנהלה. התוצאה הייתה שההחברה נוהלה בפועל על ידי ועד העובדים, וגם היום נדרשת ההנהלה להיזהר מאוד בכבוד העובדים וראשי הוועד שלהם.

עיצומים ושיבושי עבודה עיכבו במשך שנים רבות את פיתוח התחרות בתחום ייצור החשמל, וחיבור של יצרני חשמל מאנרגיות מתחדשות. ההסכם אמור היה להגביל את כוחו של ועד העובדים, ולהבטיח שיתוף פעולה בביצוע הרפורמה הרגישה. אם יתברר שכוחו של ועד העובדים לא הוגבל, עשויה הבשורה של תחרות על כיסו של הצרכן להתעכב מאוד - ועמה גם הסיכוי להוזלה משמעותית של השירות החיוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully