וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק הטיפים: המסעדנים וההסתדרות מנסים להגיע להסכם

25.9.2018 / 10:49

בקרוב צפוי להיכנס לתוקף החוק לפיו טיפים שמקבלים המלצרים יחושבו כתקבול של המסעדה - והמעסיקים יידרשו להפריש ממנו כספים לזכויות סוציאליות. המסעדנים טוענים כי המהלך יפגע בשכר המלצרים - ומנסים "להציל" 2 מיליארד שקל בשנה מרשות המסים

צילום:יוני ריקנר עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: דיווח למהדורה המרכזית של וואלה! NEWS על פסיקת בית המשפט בנושא הטיפים)

חוק הטיפים החדש, שצפוי להיכנס לתוקף בעוד כ-3 חודשים, יגרום לטלטלה גדולה בשוק המסעדנות. על פי הפסיקה החדשה של בית הדין הארצי לענייני עבודה, שניתנה על ידי השופט יגאל פליטמן, מעתה טיפ יחשב לתקבול של בית העסק ממנו יצטרך המעסיק להפריש זכויות סוציאליות כמו ביטוח לאומי, פנסיה ומס הכנסה. המסעדנים מתנגדים לשינוי זה מתוך חשש כי המהלך יגדיל את חבות המס שלהם. לטענתם השינוי גם ירע את מצבם של המלצרים עצמם ולכן יווצר מחסור בכוח אדם במסעדות.

בניסיון לשנות את החוק החדש פנו המסעדנים להסתדרות, שהייתה צד בעתירה שהביאה לפסיקה התקדימית. בפגישה שנערכה בתחילת החודש בין המסעדנים ליו"ר הסתדרות, אבי ניסנקורן הוחלט על קיום מרתון פגישות וגיבוש מודל מוסכם על שני הצדדים אותו יביא ניסנקורן לאישור בית המשפט בהצעה חלופית לחוק. המסעדנים מבקשים להשאיר את המצב לפיו הטיפ יגיע ישירות לכיסו של המלצר, אך יחד עם זאת להגיע להסכמה על שכר מסוים שממנו יופרשו הזכויות הסוציאליות למלצרים.

בשיחה עם וואלה! עסקים אמר יו"ר ההסתדרות, ניסנקורן, כי לפסיקת בית המשפט יש הרבה אלמנטים חיוביים, כגון הלבנת שכר המלצרים. "יש משהו חיובי בכל שהשכר שקוף לכולנו. מבחינתנו מדובר בפסיקה נכונה באופן בסיסי. מה שכן, המסעדנים פנו וביקשו לבדוק אלטרנטיבות ברמה של הסכמות קיבוציות והמדיניות של ההסתדרות היא מדיניות של שיתוף ולא עימות". ניסנקורן אמר כי "נערכה ישיבה מאוד ראשונית במהלכה הסכמנו כי התאריך להחלת הפסיקה - ה-1 בינואר לא ידחה וכי נשב למו"מ וננסה לראות אם אפשר להגיע להסכמות".

מלצרים. ShutterStock
מלצרים/ShutterStock

ניסנקורן התייחס גם לשאלה האם הפסיקה באמת טובה למלצרים. "אני חושב שהפסיקה היא טובה. במצב הקיים צעירים במקום עבודה לא מקבלים פנסיה, אין תשלום על ימי שבת, שעות נוספות, זה לא דבר תקין, בסופו של דבר הפסיקה באה ועשתה סדר. זהו דבר רצוי", אמר ניסנקורן. "אני לא אומר שאין אלטרנטיבות גם לעובדים וגם למעסיקים. גם אם נמצא אותן וגם אם לא, זה יהיה טוב למלצרים".

בהתייחסו לטענה כי הפסיקה תגרום לפחות צעירים לעבוד כמלצרים אמר ניסנקורן כי "אני לא רואה את זה קורה. צעירים ימשיכו למלצר ויתפרנסו כמו שצריך. יחד עם זאת, הדבר שמאוד מפריע למעסיקים הוא סוגיית המס. הם שואלים שאלה נכונה - למה צריך לשלם 20% מהטיפ למס הכנסה, זוהי נקודה שמצריכה מחשבה גם מבחינת שלטונות המס, וזאת הסיבה שאנחנו מחפשים פתרון מהכיוון שלנו. כרגע אני לא בטוח אם יש חובה לדווח למע"מ, כי בית הדין הארצי לא מוסמך לפסוק בנושא מסים".

ניסנקורן אמר כי בכוונתו לפנות לראש ראשות המסים, ערן יעקבי, ולהבין מה עמדתו ופרשנותו בנוגע לפסיקה. "ממה שאני הבנתי ברשות המסים טוענים כי לא תהיה חבות למע"מ על תקבול הטיפ לבית העסק. אבל אנחנו נפנה אליהם ונברר את הסוגיה הזאת באופן רשמי".

אבי ניסנקורן יו"ר הסתדרות העובדים בריאיון לוואלה טוק עם יעקב אילון. צילום: ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
יו"ר ההסתדרות, אביב ניסנקורן/ראובן קסטרו, צילום: ראובן קסטרו

"פסיקה חלולה"

"אף אחד לא עובד בשחור, אף אחד לא מסתיר הכנסות. בית המשפט העליון קבע שטיפ לא יהיה תקבול, אז איך ניסנקורן קורא לה הלבנות וביטויים לא מכובדים".

תיקו פרנקו, רואה חשבון המתמחה בענף המסעדנות ויועץ מלווה לעמותת "מסעדנים חזקים ביחד", נכח בפגישה עם ניסנקורן. לדבריו, פסיקת בית הדין לעבודה טרפה את הקלפים בענף והפרה את האיזון בין כל השחקנים במשולש הזה. עד עתה השוק התנהל במודל לפיו הטיפים לא עברו בקופה אלא הועברו במזומן למלצרים באותו היום ולא נחשבו לתקבול בבית העסק אלא שכר עבודה לפי סעיף 2.2 לפקודת מס הכנסה אצל המלצרים.

לדבריו, "פסיקתו של פליטמן היא פסיקה חלולה, לא הוליסטית ורבת טלאים שמשאירה פתח גדול למעסיקים לעשות מניפולציות עם הטיפים ולחלקם כראות עיניהם, לא רק למלצרים אלא לכל נותני השירות בשרשרת השרות דרך שוטפי הכלים ואחרון הטבחים". לדעת פרנקו, הפסיקה מייצרת בעיות בהרבה מאוד רבדים ומעלה שאלות בנוגע למס. "אם עד כה נקבע בבית המשפט שבתי העסק לא חייבים במס על הטיפים, אז בא בית הדין הארצי שאין לו סמכות וגורם בהחלטתו לאי וודאות או דיסוננס. לכן, כולנו די נבוכים מהפסקה הזאת".

פרנקו הגדיר את יום הפסיקה כ"יום הנכבה של המלצרים". "הם המפסידים הגדולים, לילה קודם הם יצאו מהעבודה כשכיסיהם תפוחים במזומנים, היום הם יקבלו 35% פחות בשכר בצ'ק. המעסיקים רשאים לקחת את הטיפים ולחלקם כראות עיניהם לכל נותני השירות". לדבריו, "בכלל שלטונות המס לא מבינים מאיפה נפל עליהם כל הטוב הזה - עם פרשנות שגויה שיש לחייב את הטיפים במע"מ. אני מזכיר הטיפים בישראל הם 2 מיליארד שקל".

לדברי פרנקו מהיום בו ניתנה הפסיקה היה לו ברור כי המעסיקים והמלצרים חייבים להיפגש ולגבש מתווה ראוי שימקסם את האינטרסים, לא רק של המעסיקים אלא גם של המלצרים. "ראוי לציין שמעסיקים שעבדו נכון לא פגעו ביחסי עובד ומעביד בזכויות המלצרים. רק שעד היום ההפרשות לפנסיה, לפיצויים ומביטוח לאומי שולמו רק על גובה שכר המינימום. שאר הטיפים זלגו ישירות לכיס המלצרים במזומן וללא מס, ללא ביטוח לאומי וללא הפרשות לפנסיה. גם הם לא היו צריכים לשם את החלק הזה. זה היה מצב נוח לכולם. עכשיו הגיעה הפסיקה וטרפה את הקלפים, הבנו שחייבים להיפגש עם המלצרים. ניסנקורן בירך על הרצון לעבוד ביחד וביקש לערוך כמה סימולציות כדי שנגיע למתווה שטוב לכולנו".

לדבריו במקרה של אי הגעה להסכם המעסיקים ינצלו את הפרצות שהשאיר השופט בפסיקה לטובתם ובכך הזכויות של המלצרים הם אלו שיפגעו. "הנפגעים העיקריים יהיו המלצרים שיאבדו 17% מע"מ פלוס טיפים נוספים שיעברו לאנשים נוספים במסעדה. זה הנזק העיקרי, אנחנו רוצים להגיע למצב שבו תישמר כמות הכסף שתגיע למלצרים, כי מלצרים מאושרים הם גם האינטרס שלנו".

"אני מסתייג מהמילה 'הלבנת כסף'", אמר פרנקו בתגובה לטענת ניסנקורן כי יש אלמנט חיובי בפסיקה, "אף אחד לא עובד בשחור, אף אחד לא מסתיר הכנסות. בית המשפט העליון קבע שטיפ לא יהיה תקבול, אז איך ניסנקורן קורא לה הלבנות וביטויים לא מכובדים". לדבריו, המתווה הכי טוב יהיה להשאיר את המצב על כנו, להבטיח שמלוא זכויותיהם של העובדים ישמרו ולסכם עם המלצרים על שכר כלשהו קבוע שממנו יופרשו ההפרשות למיניהן.

הפוסט של אלעד דור:

אלעד דור, מסעדן ומבעלי השישקו בת"א, שיחד עם עוד שורה של מסעדנים, מוביל בימים אלה את הקמפיין נגד שר האוצר משה כחלון "המס יקר יותר מהאוכל", כתב בעמוד הפייסבוק שלו על החשש מפני ניכוי מס על הטיפים. "לפי פסיקה עלובה של בית הדין לעבודה, הטיפים שלכם יכנסו לקופה של בית העסק. מה שאומר שרשות המסים מיד תרצה לנכות מהם מס הכנסה, מע"מ. מה שאומר שהטיפים יצנחו ב-40% והשכר של המלצרים יחתך בחצי. אנחנו חייבים למצוא נוסחה מאוזנת יותר שתאפשר למלצרים ולברמנים להתקיים בשוטף ולדאוג לעתיד בו זמנית. אנחנו מחויבים לעצור את המהלך הזה בכל מחיר ולגרום למר כחלון להבין שהוא חייב להתערב באמצעות חקיקה בנושא. בבחירות הקרובות תהייה להחלטה שלו בנושא חשיבות רבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully