וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך השפיעו הבחירות בעבר על שוק המניות בבורסה הישראלית

גיא בן סימון

19.11.2018 / 9:14

לפי אלכס ז'בזינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, ב-6 מתוך 7 מערכות הבחירות השוק הישראלי השיג תשואה עודפת על השוק האמריקאי חצי שנה אחרי הבחירות. בשנת 2009 עלייתו של נתניהו לשלטון הביאה ציפיה, שנמוגה בבחירות של 2013

הצהרת ראש הממשלה, בנימין נתניהו בנושא המשך פעילות הממשלה, קריה, תל אביב  18 בנובמבר 2018. ראובן קסטרו
בנימין נתניהו/ראובן קסטרו

שבע מערכות הבחירות שהתקיימו בישראל ב-20 השנים האחרונות השפיעו בממוצע לחיוב על שוק המניות המקומי. כך לפי אלכס ז'בזינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש. לפי הנתונים, ב-6 מתוך 7 מערכות הבחירות השוק הישראלי השיג תשואה עודפת על השוק האמריקאי חצי שנה אחרי הבחירות.

כך למשל, חודש מיום הבחירות לאחר עלייתו של אהוד ברק לשלטון ב-1999, עם התקווה להליך השלום בזמנו, הבורסה המקומית ייצרה עודף תשואה של עד 20% על פני השוק האמריקאי. גם בשנת 2009 הבורסה רשמה עודף ביצועי של 10% על השוק האמריקאי בחודש הבחירות, והפעם מדובר עת עלייתו של בנימין נתניהו לשלטון, שהיה זכור בזמנו כשר אוצר מוצלח והציפיות דחפו את השוק. מנגד, כאשר נתניהו עלה לשלטון ב-2013 השוק בלט לרעה עם ירידה של 10% לעומת מדד S&P 500 האמריקאי.


"אחרי הבחירות בישראל שוק המניות המקומי בדרך כלל הכה את השוק האמריקאי והשקל נחלש. בדרך כלל לבחירות יש השפעה חיובית על הכלכלה, מכיוון שהממשלה החדשה יכולה לאמץ צעדים נחוצים אך פחות פופולריים ולטפל בבעיות שנזנחו קודם בתחילת קדנציה", אמר ז'בזינסקי. "אחת הבעיות העיקריות איתה תצטרך להתמודד הממשלה הבאה יהיה עודף ההתחייבויות התקציביות של הממשלה בשנים הקרובות בעקבות ההחלטות שכבר התקבלו".

"מבחינה כלכלית לא היה הבדל גדול במדיניות בין המנהיגים, הנתונים מהווים שילוב של הגורמים, הנסיבות והגורמים הפוליטיים. מה שכן, ממשלה חדשה עושה דברים יותר באומץ. ממשלה חדשה לא היתה מאשרת תוספת שכר למשל", אמר ז'בזינסקי בשיחה עם "גלובס".

לגבי נתון הצמיחה החלש של השוק המקומי שיצא אתמול אמר ז'בזינסקי, "מה שקורה עכשיו יכול להיות רק פרומו. אני חושב שבנק ישראל צריך לשאול את עצמו האם זה הזמן לעלות ריבית כאשר המשק בבירור נחלש? ההשקעות ירדו, הצריכה הפרטית מאד חלשה, מדובר בירידה רוחבית. איך אפשר לעלות ריבית כאשר המשק נחלש. בהקשר זה, המשק נחלש בגלל הקיפאון בנדל"ן, שמהווה מגזר מאד גדול שמשפיע באופן רוחבי, וגם הורגש צמצום של אשראי צרכני. כרגע זו המגמה".

"הממשלה בשנה הבאה בונה תקציב על צמיחה של 2.5% זה הרבה פחות מהצפוי", הוסיף ז'בזינסקי. "זה קצת נעלם מהכותרות, אך יש פה האטה וזה מצב אחר לגמרי, אם מדובר בהאטה קלה, נרד לצמיחה נמוכה לכמה רבעונים זה בסדר, אבל אף אחד לא יודע את זה מראש. אם המשק שלנו נחלש מסיבות פנימיות, ולזה תשתלב החולשה בעולם שתפגע בייצוא - זה יחמיר עוד יותר את הבעיה. אני חושב שמקבלי החלטות צריכים להיות זהירים", סיכם ז'בזינסקי.

  • עוד באותו נושא:
  • בחירות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully