וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה מתכננת נסטלה לאסם ולמה העובדים חוששים?

שני מוזס

22.8.2019 / 9:38

בתחילת השבוע הוכרז באסם סכסוך עבודה על רקע הכוונה להעביר 40% מהייצור של החברה הבת טבעול לצ'כיה; במקביל נמכרה פעילת הגלידה, ומתקיימים ניסיונות למכור את "בית השיטה"

מנכ"ל אסם, אבי בן-אסאייג, בהשקת מפעל הבמבה בקריית גת. צילום: שני מוזס, גלובס
מנכ"ל אסם, אבי בן-אסאייג צילום: שני מוזס)/גלובס, צילום: שני מוזס

עשרת הימים הקרובים צפויים להיות קריטיים עבור חברת אסם. חברת המזון השלישית בגודלה בישראל, בניהולו של אבי בן אסאייג, נקלעה לסכסוך עבודה עם עובדיה, על רקע התוכנית של החברה לסגור את מפעל טבעול בקיבוץ לוחמי הגטאות. ועד העובדים מאיים להשבית את הפעילות של כ-4,000 עובדי החברה בישראל, וזאת לטענתם על רקע "כוונת החברה לסגור יחידות ומפעלים ולהעביר פעילות לחו"ל".

לפני כשלוש שנים מחקה נסטלה את אסם מהבורסה בתל אביב והפכה אותה לחברה פרטית, כך שמאז תוצאותיה הכספיות אינן גלויות. השילוב בין היעדר המידע שהיה נגיש עד לא מזמן, לבין רצף של אירועים מינוריים יחסית שביחד עשויים להצביע על מגמה רחבה יותר, מעוררים חוסר וודאות בנוגע לשינויים נוספים שנסטלה עשויה להמשיך ולבצע בפעילות שרכשה בישראל.

את חשיבותה הרבה של אסם לשוק המקומי אפשר להבין מהנתון הבא: אחד מכל עשרה מוצרים בסופרמרקט ממוצע בישראל שייך בדרך זו או אחרת לקבוצה, והיא מייצרת מותגים בולטים שמסמלים בעיני רבים ישראליות ובהם במבה, ביסלי, סלטי צבר, וטבעול.

בספטמבר הקרוב ישלים בן אסאייג שנה ראשונה בכיסא המנכ"ל שהייתה מורכבת מבחינתו. אם קודמו בתפקיד, איציק צאיג, נדרש במהלך כהונתו להתמודד עם אתגרים דוגמת המחאה החברתית והשינויים הדרמטיים בענף המזון שבאו בעקבותיה - הן בנקודת המבט הצרכנית ובהן בהיבטי הרגולציה - ובהמשך גם הקריסה של רשת המזון השנייה בגודלה, מגה, השנה הראשונה של בן אסאייג מתמקדת באתגרים פנימיים.

נסטלה, ענקית המזון השוויצרית שהשלימה את רכישת הבעלות המלאה בקבוצת אסם ב-2016, מנווטת את העתיד של החברה בהתאם לתוכניות העסקיות שלה שכוללות התמקדות בפעילויות ליבה שהיא רואה כצומחות ורווחיות יותר, אל מול הקטגוריות בהן הצמיחה להערכת החברה מוגבלת והערך של המותג נמוך יותר.

מנגד, העובדים מביטים בדאגה על רצף של אירועים שונים ונקודתיים שהתרחשו בשנתיים האחרונות, וחשים לכל הפחות תחושה של אי בהירות וחוסר וודאות בנוגע לתכניות של נסטלה בנוגע לפעילות הישראלית.

מפעל טבעול. גלובס
מפעל טבעול/גלובס

האם אסם היא עדיין חברה ישראלית

הסדקים בחברה החלו כבר ביוני אשתקד. ימים ספורים אחרי אישור מינויו של בן אסאייג, נסטלה החליטה על העברת חלק מהנהלת החשבונות של החברה מהמטה בשוהם למרכז של נסטלה באוקראינה. במסגרת המהלך כ-25 עובדים הפסיקו את הפעילות שבה עסקו.

זו הייתה למעשה הפעם הראשונה שהתבצע מהלך של צמצום הנוכחות הפיזית של אסם בישראל לטובת פעילות באירופה. אמנם היקפיו של המהלך הזה הם מינוריים עבור חברת ענק דוגמת אסם שלה נוכחות רחבה של שמונה אתרי ייצור מסיביים בישראל, אך הוא עשוי לסמן נקודת מפנה בסקאלה שבין היותה של אסם חברה ישראלית בבעלות שוויצרית, לבין נציגות ישראלית של הענקית הבינלאומית בישראל.

כך או כך, גם במקרה של הנהלת החשבונות, כמו גם ברוב השינויים שנסטלה מבצעת, הם אינם נוגעים רק לפעילות בישראל, כי אם מהווים חלק ממהלכים גלובליים שמטרתם לייצר מסה קריטית, כלמור התייעלות במחירי הקנייה, גם בעולמות של שירותים שהחברה שוכרת. כך, מבחינת נסטלה היעילות שלה מתבטאת לא רק בכוח הקנייה שלה לחומרי גלם, אלא גם בשירותים שאינם מוגדרים כאסטרטגיים דוגמת הנהלת חשבונות.

כמה חודשים מאוחר יותר, התרחש מהלך נוסף. אחרי שנסטלה השלימה את רכישת 100% ממניות אסם, היא החלה בבחינה מעמיקה יותר של עסקיה והתאמתם לפורטפוליו שלה. הבחינה הזו הביאה להחלטה למכור שתי פעילויות, כל אחת מהן מסיבה אחרת.

הראשונה, זו שעתידה כבר הוכרע, היא פעילות הגלידות של החברה, שפעלה כחברה בת תחת השם נגה גלידות, ומתחרה בישראל במותג גלידות שטראוס של חברת יוניליוור. נסטלה ביצעה מהלך עולמי במסגרתו חתמה על שותפות שווה עם חברה בריטית בשם R&R להקמה של חברת גלידות בינלאומית בשם פרונרי (Froneri), מתוך מטרה לרכז תחתיה את כל פעילות הגלידה שיש לה בעולם כדי להתחרות בעוצמה הבינלאומית של יוניליוור בתחום הגלידות. העסקה הזו נחתמה ביוני האחרון. מדובר בפעילות שכוללת 350 עובדים שבתקופה הקרובה צפויים לעבור לבעלות החדשה.

העסק השני אותו סימנה נסטלה כמיועד למכירה הוא פעילות החמוצים תחת המותג בית השיטה. במקרה הזה, הנימוק מבחינתה הוא שמדובר במוצר בסיסי אשר הערך המוסף המותגי שלו נמוך, ועל כן היא מחפשת רוכשת עבור פעילותו שכוללת כ-60 עובדים.

אבל כאן לא תמו ההחלטות המורכבות. החלטה נוספת וכואבת שנדרשה החברה לבצע היא סגירת פעילות החומוס והסלטים של אסם בארה"ב. הפעילות שנרכשה על ידה ב-2008 הייתה הפסדית, ובדצמבר האחרון החליטה החברה למכור את הפעילות הזו שכללה 85 עובדים של החברה בארה"ב.

מעניין שדווקא האירוע הנוכחי, עליו מתנהל סכסוך העבודה בין ההנהלה לעובדי אסם קשור דווקא לפעילות שנסטלה סימנה כאסטרטגית. על רקע התחזקות עולמית של תופעת מפחיתי צריכת בשר ועלייה של חברות דוגמת ביונד מיט (Beyond Meat) ואחרות, נסטלה הגדירה את טבעול ואת התחום כולו כמנוע צמיחה. היא אף החלה לרכוש חברות בעולם בתחום זה, ולייצר המבורגר הטבעוני עבור ענקית המזון המהיר מקדונלדס.

במסגרת ניסיונות ההתרחבות של הקבוצה מחוץ לישראל, לפני כ-13 שנה הקימה אסם מפעל של מוצרי טבעול בצ'כיה. לאורך השנים ייצר המפעל בישראל: כ-60% לשוק המקומי וכ-40% לייצוא אירופי.

אולם בנסטלה התקבלה החלטה שהמפעל של טבעול שפועל בקיבוץ לוחמי הגטאות אינו כלכלי יותר כשבשנים האחרונות הוא נע בין הפסדים, לבין איזון בשנים בהן חל קיצוץ מסיבי בתקציבי הפרסום. במילים אחרות, נסטלה הגיע למסקנה שאין יותר כדאיות בהחזקת המפעל וכ-170 עובדיו.

הפעילויות שאסם-נסטלה מבקשת להיפרד מהן. גלובס
הפעילויות שאסם-נסטלה מבקשת להיפרד מהן/גלובס

העובדים גילו משמועות על סגירת המפעל

לפני כשנתיים קיבלה נסטלה את בעלות על מפעל טבעול באירופה, מתוך כוונה לייעל את יכולות הפצת המוצרים שלו ביבשת. התפישה הייתה כי עליות הייצור במפעל גבוהות, ואין מסה קריטית כלומר מחזור פעילות שיהפוך את המפעל לרווחי. כענקית בינלאומית עם נוכחות דומיננטית באירופה ועסקים בהיקף מכירות של מיליארדי דולרים במדינות ביבשת, העדיפה נסטלה להעביר גם את הייצוא של ישראל לייצור בצ'כיה, מתוך כוונה להרחיב אותו ולספק תחליפים מן הצומח לכל אירופה.

במקור הוקם המפעל עם קו ייצור אחד, אך בשנה האחרונה נכנס קו ייצור שני ובקרוב יכנס גם קוו ייצור שלישי. "הדבר הכי נכון כלכלית זה לספק את הביקושים באירופה מהמפעל בצ'כיה. עד שהיא תשלים זאת היא מייבאת מכאן מלוחמי הגטאות", אומרים באסם.

חלופה אחת הייתה העתקת המפעל לאתר אחר בישראל שההשקעות בו כנראה לא ניתנות היו להחזר, חלופה שנייה - שהייתה רווחית יותר ומועדפת על נסטלה היא לעבור לייבא את מוצרי טבעול מהמפעל שלה בצ'כיה. כלומר, להפסיק לייצר את מוצרי טבעול בארץ.

באסם התעקשו לנסות ולייצר חלופה שלישית, שתאפשר להעתיק חלק מקווי הייצור לתוך אחד המפעלים של החברה ולהתבסס על התשתיות הקיימות שלה ולימנוע את הפסקת הייצור המקומית. "השילוב של חלופה טובה, ושמירת התעשייה בישראל הביאה את בעלי המניות להשתכנע שכדאי לבצע את ההשקעות שעלותן עשרות מיליוני שקלים", אומרים ל"גלובס" באסם, ועל כן הוחלט להשקיע בבניית מפעל חדש בצמוד למפעל צבר. אלא שגם בתוכנית הזו, המשמעות היא ויתור על 40% מנפח הפעילות של המפעל שיופנה לייצוא, מה שיקטין את נפח הפעילות כולה.

בתוך שנתיים צפויה אסם לסגור את המפעל בלוחמי הגטאות ולהעביר חלק מהפעילות שלו לקריית גת. שם תידרש כמות קטנה יותר של עובדים, והמרחק הגאוגרפי בין המפעלים לא יאפשר לעובדים להמשיך את עבודת. כך שמתוך 170 עובדים רק כ-60 יוכלו להיקלט במתקנים אחרים של החברה בצפון. "כמות העובדים שיידרשו לייצר את אותה תפוקה הוא נמוך ממה שצריך בלוחמי הגטאות, זה מה שמצדיק את הכדאיות. בסוף אתה מצליח לשפר עלויות דרך אוטומציה" אומרים באסם. כך או כך, הבנייה של המפעל תתחיל אחרי החגים, והיא צפויה להימשך 18-24 חודשים.

נסטלה אמנם אישרה לאסם השקעה של עשרות מיליוני שקלים בהעתקת חלק מפעילות המפעל לקריית גת, אולם במסגרת הצעד הזה יוכלו להיקלט מספר שעומד על כ-60 עובדים בלבד, בעוד שהיתר יפוטרו. המאבק של הוועד עוסק בתנאי הפרישה שלהם.

התסכול בקרב העובדים קשור בין היתר לאופן שבו גילו על כוונה הסגירה של המפעל. רצף של שמועות ושינויים עורר את חשדם, וימים ספורים לפני שההנהלה כיוונה לבצע הכרזה רשמית, הם דרשו לקבל תשובות ודחקו לפינה את ההנהלה שנאלצה לאשר את הדברים בפגישה עם הוועד והסתדרות מרחב הגליל המערבי.

לדברי יו"ר הוועד יורה בן אפרים "זה תקדים שהוציאו סכסוך עבודה בכל אסם. מה שחשוב לנו הוא לשמור על התעשייה שלאט לאט יוצאת החוצה. מאז שנסטלה קנתה 100% ממניות אסם אנחנו רואים כיצד היא פועלת עם חברות שלא מרוויחות; הכל החלטות קרות, הכל עניין של כסף, יש פה משפחות ש-30 שנה גדלו עם המותג, יש לנו תירס בדם, אנחנו כל כך גאים במפעל הזה שעכשיו בחו"ל ייהנו מהפירות של הפיתוחים כאן. זה שבר".

בשיחה עם "גלובס" אומר אליעזר בלו, ממלא מקום יו"ר איגוד עובדי המזון והפרמצבטיקה בהסתדרות כי "אנחנו קוראים להנהלה לבוא לשבת איתנו בצורה גלויה על מנת לגמור את המאבק הזה. הפגישה האחרונה התפוצצה בסוף השבוע שעבר וסכסוך העבודה אושר השבוע. אנחנו לא מתים ללכת לשביתה, אבל אם לא תהיה ברירה זה מה שיקרה החל מה-2 בספטמבר".

אולם לצד כל אלה מבחינת אסם השנה זו לא כללה רק מהלכי צמצום: בתחילת השנה חנכה החברה את מפעל הבמבה הענק בקריית גת בהשקעה אדירה של 200 מיליון שקל. באירוע החניכה של המפעל אמר בן אסאייג כי "החלום שלנו הוא במבה בכל סופר בארה"ב". במפעל החדש גם הוגדלה מצבת העובדים בחברה.

מאסם נמסר בתגובה כי "השגנו הישג חשוב בכך שנבנה לטבעול מפעל חדש בישראל, אף שיש לנסטלה אופציות כלכליות יותר. המשך השקעה של מאות מיליוני שקלים בישראל אינה מובנת מאליו - היא מותנת בשיפור הפריון, בחדשנות וביכולת לנהל מערכות יחסי עבודה יציבים.

"אסם, בגיבוי מלא של נסטלה, עוסקת בביסוס תשתית תעשייתית איתנה בישראל, ובכוונתה להמשיך ולהשקיע בישראל מאות מיליונים בהגברת הפריון ובהובלת חדשנות. אנו ממשיכים לפתח את הפעילות בישראל, לטפח את כל עובדינו המצוינים ברחבי הארץ ולגייס נוספים.

  • עוד באותו נושא:
  • אסם
  • נסטלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully