וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל פז יונה פוגל בדרכו החוצה` מנהל מו"מ על תנאי הפרישה

שירות גלובס

18.9.2019 / 8:57

זאת על רקע חילוקי דעות עם היו"ר אברהם ביגר, כשעיקר המחלוקת נוגע לפיצול החברה

יונה פוגל. צילום: תמר מצפי, גלובס
יונה פוגל/גלובס, צילום: תמר מצפי

על רקע חילוקי דעות עם היו"ר אברהם ביגר, מנכ"ל פז יונה פוגל צפוי לפרוש מניהול החברה. עיקר המחלוקת נוגע לפיצול החברה.

במסגרת התוכנית שאושרה בדירקטוריון, תפצל פז את פעילות הנדל"ן שלה למגזר חשבונאי ולתחום פעילות נפרד מזה של מגזר הקמעונאות והמסחר.

יושב-ראש פז הוא אברהם ביגר. ביגר התמנה לתפקיד יו"ר פעיל (50% משרה) בחודש מארס השנה לאחר מאבק בין המשקיעים המוסדיים המחזיקים במניות החברה, המתנהלת בשנים האחרונות ללא בעל שליטה, מאז מכר צדיק בינו את מניותיו בחברה.

שווי השוק של החברה עומד על כ-5 מיליארד שקל, לאחר ירידה של 10% במניית החברה בשנה האחרונה. במניות החברה מחזיקים הפניקס, מגדל, מיטב דש, הראל, כלל ביטוח, פסגות ומנורה מבטחים.

ביגר מונה לתפקיד לאחר שהיו"ר הקודם, יצחק עזר, התפטר לפני כשנה תוך שהוא מפרסם טענות קשות נגד איכות הממשל התאגידי בחברה. בעקבות ההתפטרות של עזר נוהל במשך מספר חודשים מאבק בין חברי הדירקטוריון, שמנה אז 9 חברים, והמשקיעים המוסדיים כבסיומו הצליחו בתי ההשקעות פסגות ומיטב דש להוסיף חבר נוסף לדירקטוריון, ביגר, שמונה בהמשך ליו"ר.

פוגל העביר בתחילת השנה, עוד לפני מינוי ביגר, תוכנית שאושרה בדירקטוריון, לפיה תפצל פז את פעילות הנדל"ן שלה למגזר חשבונאי ולתחום פעילות נפרד מזה של מגזר הקמעונות והמסחר, מהלך הצפוי להציף לה ערך של מאות מיליוני שקלים לחברה, הנובע מהפער בין הערך ההיסטורי המוצמד לנכסים אלו בספרי החברה לבין ערכם העדכני.

בשלב ראשון תכננה פז לפצל לחברה נפרדת שטחי נדל"ן ב-101 מתחמי התדלוק שבבעלותה, (לא כולל זכויות נדל"ן קיימות בתחנות שעליהן מקדמת החברה השבחה ומימוש זכויות בהיקף של למעלה מ-100 מיליון שקל). בפז ציפו כי ההערכה המעודכנת לנכסים הללו צפויה להביא להצפת ערך וגידול בהון העצמי של החברה היקף של 300-400 מיליון שקל נטו (לאחר השפעת מס), אולם לא תשפיע על הרווח הנקי של החברה. מהלך דומה בוצע בעבר על-ידי חברות הקמעונות שופרסל ואלון רבוע כחול.

החלטה נוספת שהתקבלה בדירקטוריון פז אז הייתה כניסה לתחום ייצור החשמל בשני אפיקים מקבילים: קידום תוכנית להקמת תחנת כוח שלישית בשטח בית הזיקוק באשדוד, בהספק של כ-700 מגוואט בעלות של כ-2.5 מיליארד שקל, לצד השתתפות במכרזים השונים לרכישת תחנות כוח של חברת החשמל.

את הקמת התחנה, שתפעל באמצעות גז טבעי ותתבסס על טכנולוגיית מחזור משולב, תכננו בפז להקים, ככל הנראה, באמצעות הון עצמי בהיקף של כ-520 מיליון שקל, והשאר באמצעות גיוס חוב. בחברה העריכו כי התחנה תחל לפעול ב-2023. דירקטוריון החברה אישר את המהלך בפברואר השנה במסגרת תוכנית אסטרטגית כוללת, שנבחנה בפז בליווי ובסיוע חברת הייעוץ הבינלאומית בוסטון קונסלטינג גרופ.

*** גילוי מלא: אברהם ביגר, יו"ר פז, הוא יועץ לדירקטוריון "גלובס"

  • עוד באותו נושא:
  • יונה פוגל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully