וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טבע: פשרה בשווי מעל 15 מיליארד דולר בפרשת האופיואידים

שירי חביב-ולדהורן

16.10.2019 / 9:34

לפי דיווח בבלומברג, החברה הציעה להעביר תרופות גנריות בשווי של יותר מ-15 מיליארד דולר במשך 10 שנים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מנכ"ל טבע, קאר שולץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

האם טבע בדרך לסיים את ההליכים המשפטיים בנוגע למשככי הכאבים האופיואידים בפשרה? לפי דיווח ב"בלומברג" (אליו לא נמסרה תגובה מהחברה), טבע הציעה פשרה במסגרתה היא תעביר תרופות גנריות בשווי של למעלה מ-15 מיליארד דולר, כולל תרופות שנועדו לטפל בשימוש יתר באופיואידים, במשך 10 שנים, זאת על-מנת ליישב את התביעות נגדה בנוגע לשיווק של משככי כאבים אופיואידים שהובילו להתמכרויות בארה"ב.

לפי הדיווח, הצעתה של טבע לפשרה שבה יועברו תרופות, ולא סכומי כסף, נראית כאינדיקציה לכך שהחברה עלולה להגיע לפשיטת רגל אם ההצעה תידחה - כך לפי פרופ' אליזבט בורץ', משפטנית מאוניברסיטת ג'ורג'יה.

טבע היא אחת משורה של יצרניות ומפיצות תרופות שנתבעו על שיווק אגרסיבי של משככי כאבים אופיואידים, שהובילו למגיפת ההתמכרות ולמוות של משתמשים רבים. מספר חברות כבר הגיעו לפשרות או נמצאות בדרך לפשרה, אך טבע טענה בעבר שלא תחתום על הסכמי פשרה משום שאין לה כסף לכך. זאת, כזכור, על רקע היקף החוב העצום של טבע, שבסוף הרבעון השני עמד על 28.7 מיליארד דולר; כאשר במקביל, התזרים של טבע מתכווץ בשל ירידת התרומה של התרופה המקורית קופקסון. למרות זאת, לפני מספר חודשים היא דווקא חתמה על פשרה בגובה 85 מיליון דולר בהליך אחד בנושא באוקלהומה. הליך משפטי נרחב יותר צפוי להתחיל בשבוע הבא בקליבלנד, אוהיו. עם זאת לפי הדיווחים, ג'ונסון אנד ג'ונסון מציעה פשרה בגובה 4 מיליארד דולר, וגם מפיצות התרופות McKesson, קרדינל הלת' ו-AmerisourceBergen הציעו לשלם 18 מיליארד דולר כפשרה, ואם הצעות הפשרה כולן יתקבלו, הרי שהמשפט יידחה.

לקראת פתיחת ההליך המשפטי באוהיו פורסמו לפני כשלושה חודשים נתונים פדרליים של הרשות לאכיפה בתחום התרופות בארה"ב (DEA), אשר הצביעו על גידול של 50% בשיווק משככי הכאבים הללו בין השנים 2006 ל-2012, ועל כך שהשימוש בהם הוביל ליותר מ-100 אלף מקרי מוות בארה"ב באותה תקופה. נתונים נוספים הצביעו על כך שחלקה של טבע בשוק משככי הכאבים ב-2006-2012 היה 0.9%, אולם חלקה של אקטביס, שנרכשה על ידי טבע (בשנת 2016) היה 34.5%.
טבע נתבעת גם על תיאום מחירים בשוק הגנרי

הליך משפטי נוסף

מלבד ההליכים הנוגעים לשיווק האופיואידים, טבע חשופה גם להליך משפטי אחר, בו היא נתבעת יחד עם חברות נוספות על תיאום מחירים בשוק הגנרי בארה"ב. התביעה הוגשה בחודש מאי על ידי 40 מדינות בארה"ב בתום חקירה של חמש שנים, ולטענת התובעים, ישנן ראיות מוצקות על תכנון הונאה בשווי מיליארדי דולרים על חשבון משלם המסים בארה"ב.

אנליסטים העריכו בחודשים האחרונים את היקף החשיפה של טבע בשני ההליכים השונים בסכומים שונים שנעו בין פחות ממיליארד דולר ועד למעלה מ-4 מיליארד דולר.

טבע, בניהולו של קאר שולץ, נסחרת בבורסות ניו יורק ות"א ושווי השוק שלה הוא כ-7.7 מיליארד דולר, אחרי ירידה של 69% במחיר המניה בשנה האחרונה.

  • עוד באותו נושא:
  • טבע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully