60 יח"ד לדונם ומגדלים: נחשפה תוכנית קריית אליעזר בחיפה

במפגש שיתוף ציבור שהתקיים השבוע הוצגה לראשונה תוכנית ההתחדשות העירונית לשכונה החיפאית • לצד בינוי נמוך, ייבנו גם מגדלים עד 22 קומות • מכפיל הפינוי-בינוי המוצע הוא 3.5

קריית אליעזר / צילום: עינת לברון
קריית אליעזר / צילום: עינת לברון

אתמול (ג') התקיים בעיר חיפה מפגש שיתוף ציבור ראשון בו נחשפה תוכנית-האב להתחדשות עירונית בשכונות קריית אליעזר-קריית אליהו. את התוכניות יזמו עיריית חיפה והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. התוכנית תוצג בפני מליאת הוועדה המקומית בסוף החודש והצפי הוא שתאושר בשנה הקרובה.

שכונת קריית אליעזר ממוקמת בין המבואות הדרומיים לעיר חיפה ובין העיר התחתית, בקרבת התחנה המרכזית הישנה של אגד ובית חולים רמב"ם. השכונה טיפוסית לבנייה המואצת של שנות ה-50 ומתאפיינת בבתי שיכון נמוכים יחסית בסטנדרט בנייה נמוך. עם זאת, יש בה גם מבני מגורים וציבור בסטנדרט אדריכלי יותר גבוה. השכונה נקראת על שם אליעזר קפלן, מבכירי מפא"י, שנפטר בשנת תחילת אכלוס השכונה, ב-1952.

תוכנית ההתחדשות העירונית לשכונה (חפ/2370), שהוכנה על ידי צוות בראשות "ברעלי-לויצקי כסיף אדריכלים", מציעה מסלולי פינוי-בינוי, עיבוי וחיזוק, בשילוב בנייה נמוכה יחסית ובנייה גבוהה, שתכלול מגדלים עד גובה של כ- 22 קומות. הצפיפות המוצעת היא 60 יחידות דיור לדונם. מכפיל הפינוי-בינוי הוא 3.5 יחידות לכל יחידת דיור קיימת. מבנים ייחודיים הקיימים בשכונה ישומרו-כך למשל, המגדל שתכנן האדריכל אל מנספלד בכיכר מאירהוף.

התכנון המוצע כולל חלוקת השכונה לתתי מתחמים, כאשר כל מתחם יפותח כ"בלוק עירוני" נפרד, שיבוסס על עירוב שימושים. חלק מהרעיון בחלוקה למתחמים הוא שמימוש ההתחדשות יוכל להיות הדרגתי.

השדירה המרכזית, תחוזק כציר פעילות ופנאי, המקשר בין מוקדי הציבור והמסחר השכונתיים החל מכיכר מאירהוף, דרך בתי הספר "רעות", "יבניאלי" ו"דרור" והמוזיאון הימי הלאומי. עורכי התוכנית מדגישים את נושא פיתוח ושימור הערכים הנופיים של השכונה, בהם "גינות הכיס" החבויות בין בנייני המגורים. כמו כן, יושם דגש על חיבור השכונה לחוף הים ולשכונות סמוכות לה.