וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסד של מיליארד דולר לטבע

אסף רותם ויורם גביזון

10.5.2006 / 15:52

ההכנסות הגיעו ברבעון הראשון ל-1.67 מיליארד דולר, מתוכם כ-329 מיליון דולר נובעים ישירות מאיחוד תוצאותיה של איווקס

הפחתות חשבונאיות הקשורות לרכישת אייווקס, העבירו את ענקית הפרמצבטיקה טבע להפסד עצום של כמיליארד דולר, ברבעון מאכזב. בניכוי ההוצאות החד פעמיות, אשר אינן נוגעות לפעילותה השוטפת של החברה, דיווחה החברה על רווח של 286 מיליון דולר תחת הכנסות של כ-1.67 מיליארד דולר - שני המספרים נמוכים משמעותית מממוצע התחזיות בוול סטריט. עם פרסום הדו"חות הופסק המסחר במניה עד לשעה 16:30, לאחר שיחת הוועידה, אולם טבע מאבדת כ-4% במסחר שלפני הפתיחה בוול סטריט.

איך שלא הופכים את הדו"ח, הוא אינו מרשים, בפרט ביחס לתחזיות. טבע דיווחה כי הכנסותיה הסתכמו ב-1.67 מיליארד דולר, הרבה מתחת לתחזית האנליסטים שעמדה על 1.94 מיליארד דולר, והרבה מתחת גם לתחזית הנמוכה שעמדה על 1.81 מיליארד דולר. ייתכן, כי חלק מההבדל מוסבר מתזמון איחודה של איווקס, שכן האחרונה תרמה כ-329 מיליון דולר להכנסות, אך תוצאותיה השפיעו רק בשניים משלושת חודשי הרבעון. בנוסף, שינוי שער החליפין גרע הכנסות בהיקף של 39 מיליון דולר. השוואה לרבעון הקודם איננה רלוונטית כיוון שבו עדיין לא איחדה את תוצאותיה של אייווקס.

בנוסף, צופה טבע מכירות של 8.5-8.2 מיליארד דולר ולרווח של 1.90-1.82 דולר למניה ב-2006. ישראל מקוב, מנכ"ל טבע, ציין כי אם החברה תקבל את הבלעדיות ל-6 חודשים על שיווק התרופה Zocor, יגדלו המכירות ב-250 מיליון דולר והרווח למניה ב25-20 סנט למניה.

רווחי הפרופורמה, כלומר בניכוי ההפחתות, עמדו על 37 סנט למניה, נמוך מממוצע התחזיות בוול סטריט, שעמד על 41 סנט למניה.

נקודות האור בדו"ח היו שיעור הרווח הגולמי הגבוה, שעמד - בניכוי ההפחתות - על 47.1%. גם תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם ב-288 מיליון דולר, ובקופתה האיתנה של החברה היו מזומנים בשווי של 1.5 מיליארד דולר בסוף מארס.

ההוצאה הגדולה ביותר, בהיקף של 1.25 מיליארד דולר, התייחסה למחקר ופיתוח בתהליך (In Process R&D), אשר היה ברשות החברה הנרכשת בעת העסקה, והיווה יותר מ-90% מההוצאות החד פעמיות. הוצאת המו"פ בתהליך מופחתת ברבעון הראשון בו מאוחדת החברה הנרכשת, במקרה זה אייווקס, כמקובל לגבי חברות בהן מו"פ - והיא חלק מרכזי בנכסי החברה ובתוצאותיה. טבע ציינה כי שוויו של המו"פ בתהליך אינו קשור להוצאות שהוצאו על פיתוח המוצרים עד לנקודת הרכישה, אלא מבטא את התועלת שעשויה להתקבל מצנרת זו על ידי הרוכש לאחר הרכישה. למעשה, ככל שההפחתה גבוהה יותר, היא משקפת פוטנציאל עתידי גבוה יותר לפרויקטים שנמצאים עדין בתהליך המו"פ.

מספר הפחתות נוספות השפיעו אף הן על תוצאות הרבעון. סעיף שיערוך מלאי המוצרים של אייווקס לערכי שוק קיזז 63.6 מיליון דולר. סעיף זה מוכנס כחלק מעלות הייצור, תחת המטרה החשבונאית של ביטול הרווח הגלום במלאי. זאת, משום שהחשבונאות רואה רווח זה כשייך למוכר ולא לקונה. שערוך זה השפיע על הרווח ברבעון הראשון ועשוי לעשות כן גם בשני - לפי קצב מכירת המלאי.

הוצאה נוספת היתה ההפרשה בגין אופציות. טבע דיווחה כי נתון זה הסתכם בכסנט אחד למניה, או כ-79 מיליון דולר.

ההפסד של טבע הוא הראשון מאז הרבעון הראשון של 2004, בו הפסידה החברה כ-428 מיליון דולר, בעקבות הוצאות דומות שרשמה לאחר שאיחדה את תוצאותיה של חברת סיקור.

עוד בשבוע שעבר דיווחה טבע על תוצאות מכירת תרופת הקופקסון לטיפול בטרשת נפוצה. מכירות קופקסון, התרופה המקורית הראשונה של טבע והרווחית ביותר שלה, צמחו ב-29% ברבעון הראשון של 2006 בהשוואה לרבעון המקביל ב-2005 והגיעו לשיא של 329 מיליון דולר במונחי המכירות בשוק. טבע מודיעה על מכירות הקופקסון עם פרסום תוצאותיה של סנופי אוונטיס, שמשווקת את הקופקסון במשותף עם טבע.

"התוצאות הכספיות ברבעון הראשון מצוינות" אומר ישראל מקוב מנכ"ל חברת טבע בתגובה ראשונה לדו"ח. "כל מיזוג משפיע לרעה על שולי הרווח. טבע הציגה שיפור ברווחיות הגולמית למרות המיזוג הודות למודל העסקי המאוזן שלה".

עוד אמר מקוב כי, "אנחנו מרוצים מאד מהתוצאות של רבעון מיוחד זה, בו התחלנו בתהליך האינטגרציה של אייווקס. רבעון זה היה טוב במיוחד עבור הקופקסון, אשר ממשיך לשבור שיאי מכירות. אנו נלהבים מההזדמנויות שטמונות ב-2006 ומאמינים שתהיה זו שנה מצוינת לטבע".

בתגובה להערכה כי המכירות של התרופות הגנריות, ליבת עסקיה של החברה, נשחקו ברבעון החולף, אמר מקוב: "ברבעון החולף לא היו השקות של תרופות גנריות חדשות ומשמעותיות ולכן היתה שחיקה. זה טיבו של השוק הגנרי, ולמרות זאת, הרווח של החברה גדל". מקוב ציין שהחברה הגדילה את הייצור והמכירות של חומרי גלם לתרופות לשימוש במפעליה ברבעון הראשון של 2006 ואמר כי זו היא אינדיקציה להיערכותה של החברה לשווק תרופות גדולות ברבעון השני, כמו פרבסטטין להפחתת רמת הכולסטרול בדם.

מכירות הפרמצבטיקה בצפון אמריקה היוו 57% מסך ההכנסות והסתכמו ב-851 מיליון דולר. אירופה תרמה 26% מההכנסות, כ-381 מיליון דולר. מכירות חומרי הגלם (API) הסתכמו ב-368 מיליון דולר, מתוכם כ-149 מיליון דולר לגופים חיצוניים.

טבע הודיעה כי תחלק דיווידנד של 34 אגורות למניה, או כ-268 מיליון שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully