וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת החשמל מציגה: המונופול המסכן

ירון כהן צמח

6.6.2006 / 9:12


באמנת השירות של חברת החשמל נאמר: "חברת החשמל מעמידה את הלקוח במרכז התהליך העסקי. לפיכך מאמצת החברה את הגישה השיווקית ושמה דגש אסטרטגי על שיפור איכות, אמינות וזמינות החשמל ושאיפה למתן שירות מעולה ללקוח". נראה שבהפסקות החשמל האחרונות, חברת החשמל שכחה את התחייבותה ואחריותה. במקום זאת היא העדיפה להציג עצמה כקורבן מסכן של מקריות נפלאה והאשימה את כל העולם במה שקרה.

קודם כל האשימו את תחנות הכוח, שלא עבדו במלואן עקב טיפולים ותקלות בלתי צפויות. מסתבר שבחברת החשמל, גם לאחר כך כל הרבה שנים של ניסיון, מתמודדים מול הבלתי צפוי, ולכן הם לא יכולים להיערך כראוי לעבודה יעילה ואספקה קבועה של חשמל.

אחר כך, מאשימים את ההשבתה של תחנת רדינג. אה, רק רגע, אההם, למה רדינג מושבתת? אולי בגלל שחברת החשמל לא עמדה, או שאולי נגיד - זילזלה, בהוראה לעבור לשימוש בגז טבעי, ידידותי לסביבה, ולכן התחנה נסגרה בהוראת צו של השר לאיכות הסביבה?

יש לזכור שחברת החשמל ידעה מראש שסגירת התחנה תביא להפסקות חשמל, אך לא נערכה למנוע אותן, אלא רק "התריעה" עליהן, כך שכולנו נדע שאם אנחנו רוצים לנשום אוויר נקי יותר, זה יעלה לחברת החשמל יותר כסף, ולכן אנחנו נסבול הפסקות חשמל.

ואם זה לא מספיק, אז פונים לכוח עליון אמיתי, ומטילים את האשמה על מזג האוויר, שהפתיע אפילו את דני רופ. מי יכל לדעת שיהיה כל כך חם בתחילת חודש יוני? אתם מבינים? מי יכל לדעת שיהיה כל כך חם? אולי חזאים, שמקבלים עשרות אלפי שקלים כדי לשעשע אותנו בדרמת מזג האוויר היומית? ואם לא הם, אז שישאלו את סבתא שלי, שכל תחילת יוני מורידה את בגדי הקיץ מהבוידם ודואגת לומר לכולם שהולך להיות חם, חם מאוד!

אם לא די בזאת, הפארסה נמשכת כשהחזאים עצמם - אותם חזאים שלא שאלו אותם כמה חם יהיה, או שנכשלו לחזות את עומס החום - מגיעים לחדר הבקרה כדי שידווחו בזמן אמת על כמות הקילו-וואטים הנצרכת או העודפת, בכדי לתת לנו את מנת הדרמה היומית של מזג האוויר, ואת כדור ההרגעה שהכל בשליטה ושאפשר לישון בשקט הלילה.

חברת החשמל מציגה עצמה כקורבן של דברים שלא בשליטה או לא בתכנון. זה קל ואולי גם נכון. אך כל זה נעשה תוך כדי הסחת דעתנו מהמחדל האמיתי: הקורבנות האמיתיים הם דווקא הצרכנים ולא חברת החשמל - והמחדל הוא לא ברזרבות הנמוכות אלא בחוסר התייחסות רצינית וחוסר אחריות של החברה ללקוחותיה.

גם כמונופול, חברת החשמל יכלה להיות אחראית יותר ולמצוא פתרונות חכמים יותר, אם לא במחשבה תחילה על מועד הטיפולים במתקנים או באופן שבו היא התמודדה עם ההפתעות שנפלו עליה משמיים, אז לפחות באופן שבו היא הודיעה לצרכנים היכן ומתי יהיו ההפסקות. שהרי מה טענו בחברה - שההפסקות היו יזומות. כלומר, מישהו היה עם היד על השאלטר והחליט על המקומות שיסבלו ולמשך הזמן שזה יקרה.

האם אי אפשר היה לתרגם את הידע הזה להודעה מסודרת ומוקדמת בכלי התקשורת על האזורים שבהם זה יקרה? מדוע לא צוין מבעוד מועד, לדוגמה, שבין השעות 2 ל-3 בצהריים יהיו הפסקות באזור חדרה ובנתניה, ובין 4 ל-5 צפת ודרום תל אביב? האם אי אפשר היה לפרסם את הסדר המתוכנן של הפסקות החשמל ברחבי הארץ?

אה, רק רגע, יש עוד כוח עליון שפעל כאן - המחשב הראשי של החברה, האח הגדול של שקע ותקע, הוא אשר קבע את מיקום ההפסקות. עוד סיבה לכך שאי אפשר לראות בחברה אחראית.

ייתכן שהכל היה נסלח, אם במקום הודעה שבלונית, היתה חברת החשמל לוקחת אחריות על מחדליה, ולא מאשימה את כל העולם והיתה מעמידה מול עיניה את כל אותם צרכנים בכוח שצריכים ויכולים להתכונן להפסקת החשמל - נוסעי המעליות, משתמשי המחשבים, בתי החולים, הנהגים בכבישים ועוד רבים אחרים.

חברת החשמל לא היתה צריכה לשלוח יונת דואר או את שקע ותקע לכל צרכן וצרכן. מספיק היה לרצות להיות אחראים ולשחרר הודעה מפורטת ברדיו או בטלוויזיה, או הודעה באתרים המובילים באינטרנט - מין כלי תקשורת מופלא שכזה שבו ברגע אחד אפשר להגיע לחשיפה עצומה - או אפילו באתר שלה עצמה, אותו אתר שבו מבוזבזת אמנת השירות של החברה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully