וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמות שודדים בפיראטים

ליאור הנר

12.6.2006 / 14:49

חנות המוזיקה המקוונת הרוסית allofmp3, המוכרת שירים במחירים נמוכים מאוד מלחיצה את ענקי המוזיקה ברשת

שירותי הורדת מוזיקה בתשלום קיימים כבר שנים רבות, ותעריפי השירים לא יורדים בהרבה מתעריפי דיסקים, למרות שעלות אחזקת חנויות וירטואליות המוכרות מוזיקה בפורמט דיגיטלי - קטנה משמעותית מהדפסה והפצה של דיסקים רגילים. חברות ענק כמו אפל, AOL, ולהבדיל - גם וולמרט - השיקו חנויות המוכרות מיליוני שירים בחודש בעלות של 5-4 שקלים לשיר.

רבים ממיליוני המשתמשים, שבוחרים לקנות מוזיקה חוקית ברשת ולא מתפתים להוריד אותה ללא תשלום משירותי שיתוף קבצים, מצאו את שירות allofmp3.com הרוסי. באתר אפשר לקנות שיר בכ-40-30 אגורות, ואלבום שלם בפחות מ-10 שקלים. בניגוד למחיר הקבוע לשיר בשירותים אחרים, allofmp3 גובה את המחיר לפי גודל הקובץ, ולכן ככל שהשיר ארוך יותר או באיכות גבוהה יותר - כך יהיה יקר יותר. אך בכל מקרה, המחיר - כמו שאומר טל פרידמן - ללא תחרות.

וכמו בכל נושא אחר בעולם, גם בשוק המוזיקה באינטרנט הכסף מדבר, ובעלי הכוח והאינטרסים פועלים במרץ לחסל כל תחרות ולהדביק עליה אוטומטית את התווית "לא הוגנת". לדברי התאחדות תעשיית המוזיקה הבין לאומית (IFPI), השירות לא חוקי מאחר שהוא לא משלם תמלוגים ליוצרים. בנוסף למחיר הנמוך, שירות allofmp3, בניגוד לחנויות הגדולות, גם אינו מספק חתימת DRM (Digital Right Management - ניהול זכויות דיגיטליות) על הקבצים שהוא מוכר, ובכך אין הגבלות העתקה והפצה על הקובץ - שמונעות את העתקתו והפצתו באופן פיראטי.

למרות כל זאת, טוענים דוברי האתר בהודעה רשמית כי "אתר allofmp3 משלם תגמולים באופן סדיר לארגוני שמירת זכויות ברוסיה, במסגרת החוק". לפי החוק הרוסי, אכן מותר לסוכנויות איסוף תגמולים לפעול בשם האומנים גם ללא אישורם. הצהרות כאלו אינן מספקות ארגונים בין לאומיים שרוצים שהתשלום יגיע באופן ישיר אליהם, וטוענות כי למרות שעד כה לא נקבע שהאתר אינו חוקי בשום ערכאה משפטית - מתנהלות כרגע שתי חקירות שונות על פעילות האתר על ידי הרשויות ברוסיה.

כל הסיבות הללו כבר הספיקו למשרד נציג המסחר האמריקאי להצהיר כי allofmp3 הוא אתר פיראטי, ובניו יורק טיימס ( אף נטען כי ארגון הסחר העולמי (WTO), בעקבות הלחץ האמריקאי, לא יאפשר את חברותה של רוסיה אם היא לא תדאג לטפל בפיראטיות התוכנה ביד קשה - ובמיוחד, יסגור את allofmp3.

כבר זמן רב ידוע כי חברות אינטרנט ענקיות כמו אמזון או Ebay מפעילות לובי פוליטי בוושינגטון על מנת לשמור על האינטרסים שלהן, בדומה לחברות ענק בתחומים אחרים. כשמדובר במכירות מוזיקה ברשת, אחד התחומים הפופולריים ביותר במכירות המקוונות, המחירים שקבעו חנויות כמו itunes של אפל מבוססים על המבנה המיושן של חברות ההקלטות, ואינן מנצלות את הכוח האמיתי של העולם הדיגיטלי. במקום לוותר על שלבי הביניים בין האומן ללקוח, משמרות החנויות את כל צורת העבודה הישנה שהתפתחה לפני עידן האינטרנט.

פדרציות דרקוניות שאוספות כספים לשמן את המנגנונים המנופחים שלהם, אולפני הקלטות גדולים ומתווכים אחרים, גובים חלק גדול מהתקציב על חשבון האומנים. ייתכן שאתרים כמו allofmp3 אינם מיטיבים עם האומנים הרבה יותר מחנויות המוזיקה המקוונות האמריקאיות, אך המחירים שלהם הרבה יותר קרובים למה שהגיוני לשלם עבור מוזיקה באינטרנט. אומנים עצמאיים רבים החלו כבר להקים חברות מוזיקה ברשת במטרה להעלים את עלויות התיווך, אך אלה אינם משתווים בנפח התעבורה לחנויות הגדולות, שבינתיים - לא מזיזות לאף אחד.

במקרה של allofmp3, כשמדובר באינטרסים כלכליים אמריקאים, לא הלגיטימיות של השירות עומדת בעיני הלוביסטים בוושינגטון, כי אצלם אין ספק שרק הכסף מדבר. יש לקוות כי בעקבות allofmp3, יצטרכו ענקי המוזיקה באינטרנט לחשוב מחדש על האסטרטגיה שלהם, ובעקבות כך להוריד את המחירים לגובה הגיוני יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully