וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרקורי היתה טרף קל, וגם קומברס על הכוונת

שירלי יום-טוב

26.7.2006 / 17:08

מרקורי נאבקה בהסרת הכתם הקשה שדבק בה בעקבות פרשת האופציות וקומברס מתמודדת עם אותה בעיה. אם סיסטמס, כך נראה, כבר פתרה אותה והיא בדרך לעסקה עם סנדיסק

זה לקח בדיוק שנה. ביולי 2005 מרקורי הטילה על וול סטריט פצצה שכללה הודעה על חקירת הקצאות של אופציות והצורך לתקן לאחור את דו"חותיה. עברה שנה, ואתמול בלילה היא נמכרה תמורת סכום אגדי במונחים ישראליים - 4.5 מיליארד דולר.

בשנה האחרונה מרקורי היתה עסוקה עד מעל לראש, ולא רק במכירות של מוצרים חדשים. הרשות לניירות ערך בארה"ב (SEC) זינבה במרקורי בקשר למסירת הררי מסמכים בנוגע לאופציות, שלושה מבכיריה ובהם אמנון לנדן, שנחשב למייסד, נאלצו להתפטר בבושת פנים, ובאחרונה התבשרו המשקיעים שמרקורי מוחקת סכום עתק של 567 מיליון דולר מרווחיה בשנים 2004-1992.

בין כל העיסוקים האלה, שגזלו זמן הנהלה רב, היתה צריכה מרקורי גם להמשיך למכור במאות מיליוני דולרים בכל רבעון, כפי שהיא הרגילה את וול סטריט. צריך להיזכר שהחזון של מרקורי (לפחות בדמיונו של לנדן) היה להפוך לאחת מחברות התוכנה המובילות בעולם. פרשת האופציות עשתה למרקורי חיים לא קלים מול הלקוחות, אבל החברה עמדה בזה יפה - היא סיימה את 2005 עם צמיחה של כ-23% בהכנסות, לכ-843 מיליון דולר.

יחד עם זאת ברור שמרקורי נאבקה, והיתה ממשיכה להיאבק גם בעתיד, בהסרת הכתם שדבק בה בשנה האחרונה בעקבות פרשת האופציות. לכתם הזה הצטרף גם ענן כבד שישב מעל החברה עד ההודעה על רכישתה - עדיין לא היה ברור בכמה יסתכמו ההוצאות המשפטיות של מרקורי, ומה תהיה מסקנת החקירה שמנהל ה-SEC מול החברה.

כל זה הפך את מרקורי למטרה נוחה לרכישה. מדובר במקרה קלאסי - חברה עם מוצרים טובים, מובילה בשוק, שנקלעה לצרות חשבונאיות, חקירת SEC, וירידות במניה.

מרקורי נרכשת במחיר של 52 דולר למניה - מחיר הגבוה אמנם ב-30% ממחירה בשוק כעת, אבל זה בערך המחיר שבו החברה נסחרה ערב התפוצצות פרשת האופציות. מה זה אומר? שבימים טובים מרקורי היתה יכולה להימכר בסכום גבוה בהרבה, אולי אפילו קרוב ל-6 מיליארד דולר.

המקרה של מרקורי מעניין גם בגלל שיש לפחות עוד שתי חברות ישראליות שמעורבות בצורה זו או אחרת בפאשלות חשבונאיות הקשורות באופציות - קומברס ואם סיסטמס. שתיהן חברות מצוינות, שיועילו לכל חברה הפועלת בתחום שלהן ושתחליט לרכוש אותן.

על אם סיסטמס, הפועלת בשוק זיכרונות הפלאש, יש שמועות חמות מאוד בכיוון של רכישה על ידי סנדיסק. יש הטוענים שהחוזה בין השתיים כבר סגור, למעט זוטות כמו תפקידים של בכירים בחברה הממוזגת. ולמה לא בעצם? אם סיסטמס איבדה כרבע מערכה תוך חודש וחצי בעקבות מיני פרשיית אופציות משל עצמה, כך שנפלה למחיר נוח לרכישה.

דב מורן, המייסד, יו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה, אמנם אמר פעמים רבות שהוא לא קם בבוקר לעבודה בשביל למכור את החברה. אבל למרות כל התארים שלו, מורן הוא לא הבעלים, וכשמגיעה הצעה לרכוש חברה בפרמיה של עשרות אחוזים, למועצת המנהלים קשה להגיד לא.

על קומברס כבר מדברים בשוק חודשים ארוכים כעל מטרה לרכישה על ידי חברה גדולה הפועלת בתחום הטלקום. עם מכירות של יותר ממיליארד דולר בשנה, מוצרים מצוינים בשוק חם, ושערוריית אופציות ענקית - זה לא מפתיע שהיא בבחינת טרף קל. כמו מרקורי ואם סיסטמס, גם מנייתה של קומברס נפגעה מכל העניין, ואיבדה כ-40% מערכה בארבעה וחצי החודשים שעברו מאז התפוצצות הפרשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully