וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סדר פסח בריבית קצוצה

הריבית האפקטיבית השנתית בשוק האפור: עד 914%. הלקוחות: שכירים בשכר נמוך שרוצים לחגוג את פסח. "מדובר בהפקרות פיננסית מסוכנת לציבור ולתמימים"

מחנק האשראי במשק גרם להעלאת הריבית בשוק האפור, וכתוצאה מזה מוצאים עצמם, אילו שנזקקים ממילא, כורעים תחת נטל ההלוואות שלקחו והריביות הרצחניות הנגבות עבורן.

לפי נתוני, המרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה, הריבית השנתית האפקטיבית בשוק האפור מגיעה לשיא של 914.68%. מדובר בהלוואה בסך 10,000 שקל לחצי שנה בהחזר חודשי בסך 3,100 שקל. נתוני המרכז ללימודים אקדמיים מתבססים על מידע שנאסף מ – 26 משרדי מתן הלוואות בשוק האפור ברחבי המדינה.

מהנתונים עולה שההלוואה "הזולה" יחסית – 315% - ניתנה בחיפה בסכום של 10,000 שקלים בהחזר חודשי של 1,660 שקל. הלוואה "זולה" נוספת בסך 10,000 שקל ניתנה בירושלים לפרק זמן של שנה בריבית אפקטיבית של 326.6% בהחזר חודשי בסך 1680 שקל. חשוב לציין כי ריבית המקסימום המותרת לגבייה בשוק חוץ מוסדי נמוכה מ – 17%. חשוב לציין שעל פתיחת ההלוואה וחתימת הסכם נגבית גם עמלה של 300 שקל בנפרד. העמלה לא נכללה בחישובי הריבית.

לפני לקיחת ההלוואה, הלווים מתבקשים למסור דפי בנק של שלושת החודשים האחרונים וגם מידע על מקום עבודתם, שכרם, מגוריהם ותעסוקת בני משפחתם. המלווים מעדיפים לתת הלוואה לשכירים (מקום עבודה ציבורי קבוע נחשב להלוואה בטוחה יחסית) עובדי עיריות, מוסדות חינוך וחברות מוכרות. על כל איחור בהלוואות משולם קנס מיידי של 10% מסכום ההלוואה לחודש כאשר גביית החוב נעשית במקרים רבים באיומים ובאלימות.

לוקחים הלוואות כדי לחגוג את פסח

לקראת חג הפסח נזקקים שכירים בעלי שכר נמוך לכסף כדי לערוך את החג מדובר בהלוואות בסכומים שבין 2000 עד 4000 שקל. לצורך שוק זה נבדקו 5 מקומות: פרדס כץ, אור יהודה, רמלה – לוד, יפו, באר שבע.

על ההלוואה בסך 2,000 שקל יקבל הלווה רק 1,800 שקל שכן תשלום ראשון משלום מייד במעמד מתן הכסף. לאחר מכן במשך 52 שבועות ישלם הלווה כל שבוע 200 שקל עד לסכום מצטבר של 10,400 שקל. מדובר בריבית שבועית של 11%. הריבית האפקטיבית בהלוואה כזו עומדת על – 23,329% . ריבית אפקטיבית זהה קיימת גם בהלוואה של 3,000 שקלים.

רו"ח עמי מי טל, מהמרכז ללימודים אקדמיים, מציין "שהריבית עולה ל- 12.5% לשבוע בהלוואה של 4,000 שקל כאשר 450 שקלים נלקחים מיד כתשלום ראשון וסכום ההלוואה בפועל שמקבל הלווה מסתכם ב- 3550 שקלים בלבד. רו"ח מי טל מוסיף – "להערכתי בפסח הבא הלווה לא ייקח הלוואות שבועיות אחרי שיבין את עומק הצרות" . יצוין שבהלוואות קטנות, במידה והלווה מאחר בתשלום שבועי, עליו לשלם קנס מיידי של 10% לשבוע מסכום ההלוואה. דהיינו בשבוע שלאחר האיחור יצטרך הלווה לשלם 400 שקל כאשר מדובר בהלוואה של 2000 שקל.

"מדובר בהפקרות פיננסית מסוכנת לציבור בעיקר לתמימים ונזקקים שאינם מתמצאים בכספים כיתומים ואלמנות", אומר פרופ' אברהם (רמי) פרידמן, דיקאן ביה"ס למנהל עסקים במרכז ללימודים אקדמיים, "תופעת השוק האפור מחייבת להזהיר את הציבור בחזקת לפני עיוור לא תשים מכשול. התנהלות השוק האפור גובלת בהפרת חוקי בנק ישראל והאוצר וראוי היה לטפל בתופעה בעוצמה".

עו"ד צחי כהן מהמרכז ללימודים אקדממים מבהיר שהענישה על השוק האפור מתמקדת במישור האזרחי וישנה הצעת חוק (גלעד ארדן) להוסיף לה אלמנטים פליליים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully