וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ש"ס לא תוכל להשלים עם היטל הבצורת"

9.11.2009 / 10:14

ועדת הכספים של הכנסת בוחנת את המשך יישומו של היטל הבצורת. מוקדם יותר תקפו השרים ישי ולנדאו את הצעת החוק. "הציבור לא יכול לעמוד בהכבדה המיותרת הזו"

חברי ועדת הכספים של הכנסת מתכנסים הבוקר (שני) לדון בנושא היטל הבצורת, בהשתתפות מנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי. בישיבה מתכננים להביע חברי הכנסת את התנגדותם להיטל הבצורת.

יו"ר צוות הבדיקה להיטל הבצורת מטעם ועדת הכספים, ח"כ אמנון כהן (ש"ס), הציג בפתח הישיבה את מסקנות צוות הבדיקה שבראשותו. כהן אמר כי "יש הרבה בעיות הנובעות מחוק מס הבצורת. הכנו תיקון להצעת החוק. אנחנו חושבים שבתקופת החורף שאין הרבה צריכת מים אפשר להקפיא את החוק. צריך להקפיא את ההיטל לחודשים נובמבר-מרץ, ואז לראות אם תהיה שנה ברוכה להמשיך בהקפאת ההיטל, ואם תהיה שנה שחונה להחזיר את ההיטל. האזרחים מילאו את חלקם ולכן אנחנו ממליצים להקפיא את מס הבצורת". כהן הוסיף כי "יש עדיין בעיה בהנחה לנכים, על אף שרצינו להקל עליהם. בהצעת החוק שגיבשנו אנחנו רוצים לבטל את אישור הרופא שיצטרך נכה להביא - מספיק שיש לו תעודת נכה. אנחנו עדיין בהתדיינות על העניין".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), אמר כי "אף אחד לא בא לדיון הזה עם ידיים נקיות. את היטל הבצורת אמנם עשתה הממשלה הנוכחית, אבל הרפורמה במשק המים שהולכת להיות גזירה פי כמה יותר גרועה עשתה ממשלת קדימה. מי שיש לו חמאה על הראש שלא ילך בשמש. הממשלה הקודמת נתנה לרשות המים אפשרות להעלות את המחירים ב- 50%, שזה פי אלף יותר גרוע מהיטל הבצורת. היטל הצורת הוא דבר זמני, הרפורמה זה דבר קבוע".

נציגי משרדי הממשלה יצאו להגנת ההיטל. עמית לן, נציג משרד האוצר, אמר בישיבה כי "יומיים או שלושה של גשם לא שינו את מאזן משק המים. ניתן לעשות שינויים מסוימים בחוק, אך לא זו העת להקפיא או לבטל את החוק. אם יבוטל ההיטל, שאף אחד לא יגיד שהוא יופתע לראות פתרונות יותר קשים בקיץ הבא. בתום עונת הגשמים בסוף פברואר ניתן יהיה לבחון את ביטול מס הבצורת".

הגשם לא שינה את מאזן משק המים

מנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי אמר כי "המהלך נעשה כי יש לנו משק מים בקריסה. יש לנו בעיה מאוד קשה במשק המים שחטאו בו במשך דורות. יש מספר מהלכים שנעשים במקביל כדי להביא לפתרון ארוך טווח: היטל הבצורת ושינוי בתעריפי המים. היטל הבצורת הוא לתקופה קצרה. אנחנו לא יודעים אם השינוי בהרגלי הצריכה הוא ארוך טווח, אנחנו לא יודעים אם הגשמים מבשרים עונה ברוכה. צריך להמשיך לראות את המגמה ואז לשקול את הקפאת ההיטל".

חברת הכנסת רונית תירוש (קדימה) אמרה כי "אם אנחנו מדברים על חיסכון, היו צריכים לעשות פעולות אחרות. אחת מהן היא נתינת תמריצים, לדוגמא שכל אזרח שחוסך יקבל הנחה סמלית. אפשרות נוספת היא להעלות מחירים לצריכה מוגזמת. יש לי הצעת חוק הגיונית האומרת שהכספים ינותבו לפתרון משבר המים".

גם מצד הקואליציה יצאו בנחרצות נגד היטל הבצורת. חברת הכנסת מירי רגב (ליכוד) קראה לאזרחי ישראל לצאת לרחובות. רגב אמרה כי "יש גבול לכמה שאפשר להתעלל באזרחים שמבקשים מים. המהלך הבעייתי האמיתי זה רפורמת המים. מחירי המים יוקפצו בינואר ב-60%. אי אפשר לבוא כל הזמן ולהעמיס על הציבור את מחדלי השלטון. לא יכול להיות שבינואר יהיה מס כפול".

מוקדם יותר אמר יו"ר מפלגת ש"ס, השר אלי ישי, כי לאור הנסיבות הוא מתנגד להמשך יישומו של היטל הבצורת. לדברי ישי "ש"ס לא תוכל להשלים עם קיום ההיטל. הציבור לא יכול לעמוד בהכבדה המיותרת הזו. נכון לממשלה להוביל מהלך לביטול ההיטל מאשר למצוא עצמה מובלת לתוך תהליך זה בלית ברירה".

שר התשתיות עוזי לנדאו כינס הבוקר מסיבת עיתונאים בנושא ההיטל. לנדאו אמר כי "בימים הקרובים אגיש למזכירות הממשלה הצעת החלטה בנוגע לאפשרות להקפיא את היטל הבצורת ולהעביר הכספים שכבר נגבו לטובת צרכי משק המים, לדחיית הרפורמה והעלאה מדורגת של תעריפי המים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully