וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אסור להתנהג כמו אפריקה ישראל"

ליאור דטל

26.11.2009 / 17:12

אלפרד אקירוב, בעל השליטה ויו"ר חברת הנדל"ן אלרוב, התבטא בחריפות בנושא אפריקה ישראל שבבעלות לב לבייב, בנאום שנשא בפני סטודנטים

אלפרד אקירוב, בעל השליטה ויו"ר חברת הנדל"ן אלרוב, התבטא השבוע בחריפות בנושא אפריקה ישראל, שבבעלות לב לבייב, המקיימת בימים אלו דיונים בסוגיית יכולת החזרת החוב שלה לציבור. בנאום שנשא ביום שני בפני סטודנטים במרכז הבינתחומי בהרצליה לרגל פתיחת מועדון היזמות בבית הספר אריסון למינהל עסקים אמר אקירוב: "אל תרוצו אחרי הלוואות. מינוף גבוה צריך להיעשות רק לנדל"ן מניב ולהחזיר את החוב מהתזרים. תראו את אפריקה ישראל, הם לקחו הלוואות בגובה 9 מיליארד מהציבור, הפכו להון, מינפו אותו וה-9 מיליארד הפכו ל-20 מיליארד".

"החברה נסחרה בשיאה ב-28 מיליארד וההסדר נעשה לפי 2 מיליארד. אסור להתנהג כמו אפריקה-ישראל ולקחת הלוואות כאלה ולהרגיש שאתה כל יכול. אסור למנף בצורה שמסכנת את החברה. אין צמיחה לא הגיונית של 100% בשנה. צריך צמיחה מבוקרת ופרופורציונאלית, אחרת אי אפשר להתמודד בהצלחה עם משבר. גם גידול של 10% או 20% בשנה זה בסדר, אני עושה את זה כבר 25 שנים ואין לי בעיה".

אקירוב התייחס בדבריו גם לתפקוד הממשלה: "במדינת ישראל, לצערי, אין אסטרטגיה. האסטרטגיה היחידה של הממשלה היא איך לשרוד בשלטון ושל האופוזיציה - איך להפיל את השלטון. הכל עובד על אגו, במקום ששתי המפלגות הגדולות יפעלו יחד למען טובת המדינה, הן מרגישות מאוימות. אני הייתי מוכן לוותר על האגו ולהיות פקיד זוטר – כל עוד זה תורם למדינה". בנאום ניסה אקירוב גם לחלק עצות לקהל הסטודנטים.

"בתחום התיירות - אין לישראל אסטרטגיה"

אקירוב, שבבעולתו מלון מצודת דוד ומלון ממילא בירושלים אמר שבתחום התיירות: "אין לישראל אסטרטגיה. יש לישראל פוטנציאל אדיר בתיירות. אבל המדינה לא עושה כלום בעניין הזה".

"אומרים שיש בישראל 3 מיליון תיירים כל שנה, אבל לא מבינים שבפועל יש רק 700 אלף כי זה אותם אנשים שמגיעים לארץ 4 פעמים בשנה. "יכול להיות שיש קשר בין הון ושלטון אבל לא יכול להיות שלטון בלי הון. הון הוא דבר חשוב לכלכלה".

אחר כך הוסיף שבעל שליטה בחברה ציבורית צריך לקבל שכר נמוך. "זה בושה להופיע מקום ראשון בעיתון (בדירוג מקבלי השכר הגבוה, ל.ד). התגמול שלו צריך לבוא מחלוקת דיווידנד ולא ממשכורת גבוהה – זאת בושה! כל ציבור המשקיעים צריך ליהנות מדיווידנדים", אמר בתקיפות.

בהתייחסותו למשבר הכלכלי אמר כי חברת אלרוב שבבעולותו אמר כי מצבה השתפר בתקופת המשבר והסביר "הריבית ירדה פלאים בישראל, כשאדם שחייב מיליארד דולר חוסך 3% ריבית, זה הון. אג"ח גייסו ב- 4%-5% וכשירדו היה אפשר לקנות ולעשות הון עתק. גם אנחנו עשינו את זה. ברכישת הלוואות מבנקים בחו"ל – הבנקים התחננו להחזר הלוואות ונתנו הנחות ענק, בין 40%-60% וזה מאפשר לחברה לעשות רווח עצום, זאת הזדמנות בלתי רגילה. היתה גם ירידה בעלויות הבניה. אנחנו בונים באנגליה, שוויץ והולנד, שם היו ירידות משמעותיות בעלויות הבניה."

חברת אלרוב דיווחה ביום שני לבורסה כי הכנסותיה הסתכמו ברבעון השלישי השנה ב-257.5 מיליון שקל והציגה רווח נקי של 188 מיליון שקל לעומת הפסד של 270 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה.

אקירוב ביקר גם את חברות דירוג האשראי: " אל תסמכו על חבירות דירוג כי הן נכשלו לפני המשבר וגם במהלך המשבר, כשהורידו את הדירוג לחברות טובות. תסתכלו על הדמיון בין משבר כלכלי לבין אסון טבע: לשניהם אין פעמונים שמצלצלים לפני התרחשותם. אף אחד לא יודע שהם מגיעים. בשנת 2007 כל הכלכלנים והאסטרטגים הצביעו על צמיחה, הודו וסין צמחו והכל קרס ביום אחד. אסור לעבוד לפי תחזיות כי תחזיות 2007 הראו שהכל בצמיחה וב-2008 הכל קורס."

בסוף דבריו הזכיר אקירוב את קבוצת הרכישה ואמר כי "הם ייכשלו בסופו של דבר". "ארבעה חברים שמתאגדים לרכוש דירה לכל אחד מהם זה עניין אחד, וזה יכול להצליח. אבל כשיש קבוצה של 300 איש שלא יכולים לתכנן את הבית שהם רוצים, אין ביניהם הסכמות בעניינים שונים הקשורים בבניה ועורכים הגרלה – זה לא אותו דבר. ברגע שמדובר במאות דירות – הם קונים להשקעה וזה אסון גדול. הדירות יחזרו לשוק, המחיר יירד וזאת הבועה שהיתה בארה"ב. אני מקווה שבארץ זה לא יקרה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully