וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי אתה דני דנקנר?

עומר רבין

21.4.2010 / 17:53

יו"ר הבנק הגדול במדינה לשעבר, איש אמונה של האישה העשירה במדינה, איש עסקים מוערך, האיש העומד במרכז המאבק המתוקשר ביותר שניהל נגיד בנק ישראל סטנלי פישר והחשוד הטרי בפרשת הולילנד. דני דנקנר – תעודת זהות

מעצרו של דני דנקנר, יו"ר בנק הפועלים לשעבר, בפרשת הולילנד היום (רביעי) החזיר לכותרות פעם נוספת את אחד מבכירי הכלכלה הישראלית שרק לפני כחודש וחצי עוכב על ידי המשטרה לחקירה בחשד לביצוע שורה ארוכה של עבירות מרמה והפרת אמונים.

דנקנר, בן 50, נולד בחיפה למשפחת דנקנר והשתלב מגיל צעיר בעסק המשפחתי המשגשג של האחים דנקנר. את שירותו הצבאי עשה בשריון ולאחריו נסע לארה"ב שם למד לתואר ראשון בכלכלה ובמנהל עסקים. כבר לפני 13 שנים, בשנת 1997, מונה לדירקטור בבנק הפועלים – זאת לאחר שמשפחתו רכשה חלק מגרעין השליטה בבנק ביחד עם איש העסקים תד אריסון. מאוחר יותר נבחר לכהן כסגן יו"ר הדירקטוריון של הפועלים.

ב-2003 עמד דנקנר במרכז עימות ראשון בינו לבין הרגולציה – זאת לאחר שהמפקח על הבנקים התנגד למצב בו כסגן יו"ר הדירקטוריון מכהן אדם בעל אחזקה בגרעין השליטה בבנק. כתוצאה מהתערבות המפקח, התפטר דנקנר מתפקידו. לאחר התפטרותו המשיך דנקנר לכהן בתפקידים בכירים בחברות שונות של הקבוצה – בהן חברת כרטיסי האשראי ישראכרט, ובשנת 2007 מונה על ידי בעלת השליטה בבנק, שרי אריסון, לתפקיד יו"ר הפועלים.

מינויו זכה לתמיכת הדירקטוריון ולתמיכה של רבים בצמרת הכלכלית שראו בחיוב את מערכת היחסים החמה בינו לבין בעלת השליטה אריסון. עם זאת, כשנתיים מאוחר יותר בשנת 2009, החל מאבק מתוקשר בין נגיד בנק ישראל הפרופ' סטנלי פישר והמפקח על הבנקים רוני חזקיהו לבין דנקנר, אריסון והנהלת בנק הפועלים – זאת על רקע דרישת בנק ישראל להחליף את דנקנר ולמנות יו"ר חדש לבנק. פישר, על אף הפצרות רבות, סירב לנמק את דרישתו וטען כי פנייתו לבעלת השליטה לבנק נעשתה על רקע "כשלי ניהול בבנק".

שורה ארוכה של ספקולציות הציפה את שוק ההון הישראלי באותם הימים באשר לכשלים אליהם אחראי, לכאורה, דנקנר ובאשר להשפעה של "כשלים" אלה על התמודדותו של אחד משני הבנקים הגדולים במדינה עם נזקי המשבר הכלכלי. דנקנר התבטא בחריפות נגד התקשורת שיצאה נגדו ונגד בנק ישראל וטען כי "סערה מתחוללת מעל ראשו" כאשר הוא עצמו אינו מבין את המניעים שמאחורי הדרישה להדחתו. דנקנר זכה לגיבוייה המלא של בעלת השליטה שרי אריסון שטענה כי אינה רואה סיבה מבוססת דיה להתערבות כה בוטה של הפיקוח בהליכי מינוי בעלי תפקידים בבנק שבבעלותה.

למרות ההצהרות הלוחמניות מכיוונם של דנקנר ואריסון, הודיע בסופו של דבר חודשיים מאוחר יותר דנקנר על התפטרותו מהתפקיד – זאת על רקע חשש לפגיעה במעמד הבנק ובדימוי שלו וכן על רקע הדבקות של אנשי בנק ישראל בעמדתם. במקומו מונה לתפקיד יאיר סרוסי המכהן כיו"ר הפועלים עד היום. דנקנר עצמו מונה למנכ"ל קבוצת אריסון השקעות, גם היא בבעלותה של שרי אריסון.

מלשכת היו"ר לחקירה תחת אזהרה

בתחילת חודש מרץ האחרון נודע כי דנקנר נחקר תחת אזהרה על ידי חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה של משטרת ישראל, בחשד לעבירות פליליות בתחום טוהר המידות – כולן בוצעו, לכאורה, בשנים 2005-2009 בעת שכיהן בתפקידו כיו"ר הבנק הגדול במדינה וכן קודם לכן כדירקטור בבנק.

בין היתר חשוד דנקנר כי "סידר" הלוואות למקורביו מבלי שאלה הציגו את המסמכים הנדרשים ועמדו בתנאים לקבלת הלוואה בתנאים האמורים, כי פעל בניגוד עניינים כשאישר לעצמו מסגרת אשראי של 12 מיליון שקלים בחשבונו וכן מקדמת שכר בסך 1.3 מיליון שקלים. כמו כן נחשד דנקנר כי הלוואה בתנאים מועדפים וכן קיבל לידיו מקדמה לשכרו וכי הגיש הצהרת הון כוזבת לבנק כשביקש לקבל לידיו הלוואה.

במסגרת חקירת החשדות נגד דנקנר, זימנה המשטרה בכירים רבים בבנק הפועלים ובהם המנכ"ל הקודם צבי זיו וכן בעלת השליטה שרי אריסון. אריסון, מצידה, ממשיכה לגבות את דנקנר והוא עודנו מכהן בתפקידו כמנכ"ל אריסון השקעות. היום נודע כי הוא חשוד בפרשת הולילנד בעבירות שונות ובהן מתן שוחד, קשירת קשר לביצוע פשע, רישום כוזב במסמכי תאגיד, מרמה והפרת אמונים ,הלבנת הון ועבירות מס. מעצרו של דנקנר עשוי להביא לרעידת אדמה נוספת בקבוצת אריסון ובבנק הפועלים ולהעלות בקרב המשקיעים סימני שאלה נוספים באשר לזהותו של מי שבמשך שנים היה אמון על ניהול החסכונות של רבים מאזרחי מדינת ישראל, בשבתו כיו"ר הבנק הגדול במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully