וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך הפך הבונדס לסוכנות הנסיעות של הפוליטיקאים

צבי זרחיה

30.3.2011 / 9:32

צ'ופר לפוליטיקאים? בדיקה מעמיקה מגלה כי לא רק בנימין נתניהו נהנה מנדבנותם של ארגונים בזמן נסיעתיהם לחו"ל. רבים נוסעים ברחבי העולם מטעם הבונדס תוך שהם נהנים מאירוח נדיב

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אינו היחיד מבין השרים וחברי הכנסת שנוסעים בעולם מטעם ארגון הבונדס, מלווה העצמאות לישראל. בשנים האחרונות הוזמנו ח"כים נוספים לסבב הרצאות והופעות מטעם הבונדס בארה"ב ובאירופה. על חברי הכנסת נאסר לנסוע לחו"ל במימון זר, אלא באישור של ועדת האתיקה של הכנסת.

נסיעת ח"כים במסגרת הבונדס נועדה לקדם את האינטרסים של מדינת ישראל, שכן הם מופיעים בפני יהודים תומכי ישראל ומנסים לשכנע אותם לרכוש אג"ח של המדינה. עם זאת, הנסיעה היא סוג של צ'ופר שמשלב כיף עם עבודה: לינה במלונות יוקרה, אוכל משובח, לימוזינה או מכונית גדולה עם נהג שמחכה ומסיע. לוח הזמנים בדרך כלל אינו צפוף. בכנסת נטען בעבר לא אחת כי ח"כים טסו להרצאה אחת או שתיים, אבל שהו בחו"ל במשך שבוע או יותר, כאשר בכל יתר הזמן הם היו פנויים אך נהנו ממימון. מצד שני, הושמעו תלונות של ח"כים על כך ש"מדובר בהרצאות ובפגישות רבות הנפרשות על פני זמן קצר", כך שלעתים הח"כים חוזרים "סחוטים".

"נסיעה כזו אינה מטעם הכנסת"

בעבר לקחו הח"כים והשרים את בני זוגם לנסיעות. ואולם ועדת האתיקה קבעה ב-12 בפברואר 2002 כי "אין מניעה שבני זוג של חברי כנסת יצטרפו לנסיעות הח"כים לחו"ל, אולם בכל מקרה מימון הנסיעה של בן הזוג יהיה על ידי הח"כ עצמו ולא על ידי הכנסת או הגוף המזמין". לפיכך, בבקשות הח"כים לנסיעותיהם לחו"ל על חשבון גופים זרים לא מצוין אם בן או בת הזוג מצטרפים.

ועדת האתיקה של הכנסת קבעה בעבר כי "ככלל אין מניעה לנסיעה של ח"כ לחו"ל בשליחות מטעם הבונדס, אולם נסיעה כזו אינה יכולה להיחשב כנסיעה מטעם הכנסת". הוועדה קבעה כי "הבונדס יכול להסתייע גם בחברי כנסת לשעבר, וכן לכוון את הנסיעות לפגרות הכנסת. בכל מקרה אין מדובר באירועים שבהם רואה הכנסת חובה לעצמה להיות מיוצגת גם במהלך כנסי הכנסת". הוועדה הדגישה כי "נסיעה של ח"כ בשליחות מטעם הבונדס טעונה אישור מראש של ועדת האתיקה".

נסיעתם של נתניהו ורעייתו שרה ללונדון ב-2006, בתקופת מלחמת לבנון השנייה, נדונה על ידי ועדת האתיקה של הכנסת בעקבות תלונתו של מעיין אמודאי בשם המשמרת הצעירה של מפלגת העבודה. הוא הסתמך בתלונה על תחקיר ערוץ 10 ועל תביעה של נתניהו כנגד ערוץ 10.

נתניהו טען בתשובתו לוועדת האתיקה, בין היתר, כי "לאחר שנודע לארגונים שונים בבריטניה שהוא מתעתד להגיע למסע הסברה ממלכתי באנגלית במשך מלחמת לבנון השנייה, הם פנו אליו בבקשה שיגיע לדבר בפניהם ולחזקם. ארגון הבונדס היה בין הגופים שהיו קשורים בנסיעה ובמימונה", הסביר נתניהו. כעת מתנהל ויכוח, בין היתר, בסוגייה אם ניתן אישור עקרוני לנסיעתה של שרה נתניהו על ידי הגורם המזמין. מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, כבר בודק את הנושא.

גם אהוד אולמרט נסע מטעם הבונדס בעת שכיהן כשר תמ"ת. לפי כתב האישום נגד אולמרט בפרשת "ראשונטורס", הבונדס שילם לאולמרט, שנחשב לחבר קרוב של יו"ר הבונדס יהושע מצא, 40 אלף דולר עבור ארבע נסיעות שונות בין 2003 ל-2005, כשאולמרט היה שר התמ"ת. באחת הנסיעות לפאריס ולניו יורק מימן הבונדס גם את הנסיעה של שולה זקן, ששימשה ראש לשכת אולמרט, ושל רעייתו עליזה אולמרט. נסיעה זו, שנמשכה כשבועיים, עלתה לארגון כ-15 אלף דולר. בפעם אחרת מימן הבונדס את הטיסות של אולמרט בקו תל אביב-טורונטו-שיקגו-ניו יורק-לונדון-תל אביב, בעלות של 18 אלף דולר.

חוזרים לאולמרט?

מצא אף הוזמן להעיד במשפט ראשונטורס. בעדותו מצא כמעט הוכרז כעד עוין, לאחר שפרקליט מחוז ירושלים, אלי אברבנאל, טען שדבריו על דוכן העדים סתרו את העדות שמסר לחוקרי המשטרה. בעקבות כך הוגשו העדויות מחקירתו במשטרה לבית המשפט. בשני המקרים טען מצא שהבונדס לא ידע על גופים נוספים שמימנו את נסיעותיו של אולמרט לחו"ל. כתב האישום נגד אולמרט בעניין מימון הבונדס היכה גלים בכנסת לא רק בגלל סעיפי האישום, אלא גם בשל גובה המימון שהעניק הבונדס לאולמרט.

ועדת האתיקה מפרסמת את הבקשות שהגישו הח"כים לנסיעות לחו"ל, אך היא לא מפרסמת אם הנסיעות אכן יצאו לפועל, ומהי העלות של כל נסיעה. ייתכן שגם בעניין זה נדרשת שקיפות, וכי יש לדרוש מחברי הכנסת לדווח לציבור לאחר שובם כמה עלתה נסיעתם ושהייתם מטעם הבונדס.

לדברי יו"ר ועדת האתיקה לשעבר, חיים אורון, שפרש בשבוע שעבר מהכנסת, "הכללים של ועדת האתיקה לגבי נסיעות ח"כים לחו"ל, ובכלל זה במסגרת הבונדס, מאוד ברורים ומאוד מחייבים".

אורון הוסיף כי "איני רואה בעיה בכללים. הבעיה היא בנורמות של חברי הכנסת. אי אפשר להפוך את ועדת האתיקה למפקחת. אם חבר כנסת נוסע לשתי הרצאות בלבד והוא דורש מימון לינה ושהייה למשך שבוע, יש עם זה בעיה. על חברי הכנסת מוטלת חובה בסיסית של עמידה בכללי האתיקה ומבחן של התנהגות ציבורית הולמת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully