וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת אישרה בטרומית את חוק דיור בר השגה

רנית נחום-הלוי

4.1.2012 / 13:37

ברוב של 53 חברי כנסת ללא מתנגדים אישרה הכנסת את הצעת החוק של ח"כ אמנון כהן המגדירה קריטריונים לקבלת זכאות לדיור בר השגה

לאחר שוועדת השרים לענייני חקיקה אישרה השבוע את הצעת החוק שהגיש ח"כ אמנון כהן לדיור בר השגה, הצעת החוק אושרה היום בקריאה טרומית במליאת הכנסת ברוב של 53 חברי כנסת ללא מתנגדים. זו הפעם הראשונה שיאושרו בישראל עקרונות וקריטריונים מוגדרים לדיור בר השגה. הערכות הן כי לאחר שתאושר ההצעה בקריאה טרומית יבוצעו בה מספר שינויים משמעותיים לקראת המשך אישורה בקריאה ראשונה.

לפי הצעת החוק שהוגשה, דיור בר השגה מוגדר כיחידת דיור להשכרה או יחידת דיור הנמכרת לזכאים לפי תנאים שקבע שר הבינוי והשיכון. כמו כן מגדירה הצעת החוק דיור בר השגה כדירות קטנות ודירות להשכרה לתקופה שתיקבע לכ-20 שנה .

הצעת החוק באה להסדיר הסדרה קניינית ומשפטית של נושא הדיור בר השגה. כמו כן היא יוצרת מנגנונים עונשיים ומינהליים ליזמים ולבעלי דירות ומחייבת ועדות מקומיות ומחוזיות לקדם פרויקטים כאלה על קרקע פרטית ועל קרקע של מדינה. במסגרת זאת מתייחסת הצעת החוק למתן הטבות תכנוניות ליזם שיקדם פרויקטים לדיור בר השגה. כל ההסדרים החדשים, שחלקם קנייניים, עונשיים, ומינהליים ישולבו בהצעת החוק התכנון והבניה.

"כל הזמן דיברנו על דיור בר השגה ולא ירדנו לעומק שורשו, למי הוא מיועד, מתי הזכאי נכנס לשלב זכאי ומתי יוצא ממנו איך עובר לשל הבא ועוד", אמר יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת ח"כ אמנון כהן, שלחץ על הממשלה לקדם חקיקה לדיור בר השגה. "המעורבות בשוק הדיור היא קשה ביותר ולצערי עוד לא הגענו להבנות בנושא קביעת המחירים לזכאים ומה תהייה השפעה על מחיר הדירה לזכאי. הנושא הזה בהחלט יכול להשפיע על מחירי הדיור באזור בהם מקודמים הפרויקטים הללו. זה צעד ראשון אך גדול להסדרת הנושא של דיור בר השגה בישראל".

שר האוצר לשעבר, ח"כ רוני בר-און (קדימה) על אף שהצביע בעד הצעת החוק העיר קודם להצבעה ציין כי יש לבצע שינויים בחקיקה המוצעת ולפעול ת להגדיל את מלאי יחידות הדיור הציבורי שבאחזקת המדינה. "צריך לזכור", אמר בר-און, "אם הדיור הציבורי או דיור בר ההשגה יכשל, תהיה לכך השפעה על כלל שוק הדיור והנדל"ן בישראל. הפתרון לזה הוא מאד פשוט. כל דייר שמגיע לפרקו, אחרי תקופה שיכול לעזוב את הדירה וללכת לדרכו, יהיה עליו להחזיר את הנכס לידי המדינה. כך לממשלה יהיה מאגר גדול של דירות, ושוק הנדלן לא יושפע מהדירות הללו שיוצעו בשוק החופשי לאחר תקופה, כתוצאה מהטבות שהממשלה נתנה לזכאים האמיתיים".

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס אמר בתגובה לאישור החוק, "היום אנחנו מקיימים הבטחה של מהמשלה בה נסדיר אחת ולתמיד את הנושא של דיור בר השגה בישראל. לראשונה יוגדר מהו דיור בר השגה ופרויקטים כאלה יחויבו גם בקרקע פרטית וגם בקרקע של מדינה. פרויקטים של דיור בר השגה לא יוקדמו במגדלים או בצמודי קרקע, אלא בבניה רוויה שמתאימה לזוגות צעירים. עדיין אין הסכמה על שיעור יחידות הדיור שיוקמו לדיור בר השגה בכל פרויקט, אבל אנחנו מציעים שכ-20 אחוז מכלל הדירות בפרויקט יוקצו לצורך הדיור הזה. כמו-כן אין התייחסות מה יהיה מחיר הדירה לדיור בר השגה אך אנו נאבק בנושא ונבקש שמחיר הדירה יהיה מחצית מהמחיר החציוני בשוק. אם מחיר דירה כזו יהיה זהה למחירה בשוק החופשי, הרי שלא עשינו דבר ולכן זה נושא שנצטרך להיאבק עליו".

לדברי שר הבינוי והשיכון לאחרונה שיווק המשרד ומינהל מקרקעי ישראל כ-1000 דירות להשכרה. על קרקעות ששווקו לצורך פרויקטים להשכרה ויתר משרד האוצר על 70% משווי הקרקע על מנת למשוך יזמים ואת השוק המוסדי להיכנס לפרויקטים כאלה. "שוק השכירות בישראל לא הוסדר מאז הקמת המדינה", המשיך אטיאס, "החוק החדש יתן עכשיו שלייקעס נוסף לנושא ויחייב הקמת פרויקטים כאלה תוך הגדרת המחיר, כדי שזווגת צעירים לא יחששו מקפיצות מחיר לגחמותיהם של בעלי הבית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully