וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבר נגמר? "הפלסטינים נוטים להפסיק את המו"מ"

ניר יהב וטל שלו

15.1.2012 / 10:30

יום לאחר הפגישה השלישית בירדן בין נציגי ישראל והרשות הפלסטינית, מדווח העיתון "אל-חיאת" כי הפגישה הבאה בין הצדדים תכריע אם השיחות יופסקו לגמרי ויוכרזו ככישלון

הפלסטינים נוטים להפסיק את שיחות המשא ומתן המתנהלות מזה כשבועיים עם שליח ראש הממשלה עו"ד יצחק מולכו בעמאן ולחפש אחר חלופות אחרות, ביניהן פנייה למדינות החתומות על אמנת ז'נבה בבקשה שידרשו מישראל להפסיק את הבנייה בהתנחלויות – כך דיווח הבוקר (ראשון) העיתון "אל-חיאת" הרואה אור בלונדון. הדברים נאמרים לאחר שאתמול נערכה בעמאן פגישה שלישית בין מולכו לבין ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, ד"ר סאיב עריקאת.

העיתון דיווח כי בפגישה, שנערכה בבניין המודיעין הכללי בעמאן, השתתפו רק עריקאת, מולכו ואנשיהם, ללא שום נציג ירדני או נציג מהקוורטט. הפלסטינים ממתינים לכך שמולכו יעביר תשובות בכתב למסמך הפלסטיני בנושא הביטחון והגבולות שהוגש בפגישה הראשונה בין הצדדים. עריקאת ומולכו צפויים לקיים ב-25 בינואר "פגישה חשובה" שתכריע אם הפגישות יהפכו למשא ומתן ישיר או שמא יופסקו לגמרי ויוכרז על כישלון.

"הפגישה שנערכה אתמול בעמאן היא פגישה אחת לפני-אחרונה", אמר גורם פלסטיני בכיר. "יו"ר הרשות אבו מאזן, שייצא היום לביקור בבריטניה, גרמניה ורוסיה, מתכוון לגייס תמיכה בינלאומית לצורך הפעלת לחץ על ישראל שתפסיק את הבנייה בהתנחלויות. ההתנחלויות נמצאות בלב המערכה הדיפלומטית הפלסטינית העתידית, שכן הן מסכלות את פתרון שתי המדינות".

פלסטינים בכירים העריכו כי הפגישות בין ישראל לפלסטינים צפויות להסתיים משום שישראל "אינה מראה סימן שהיא מתכוונת להפסיק את הבנייה בהתנחלויות". גורם פלסטיני בכיר הסביר: "דעת הקהל הפלסטינית לא תסכים לקיים משא ומתן עם ישראל ללא הפסקה של הבנייה בהתנחלויות, ואבו מאזן קשוב לדעת הקהל הפלסטינית יותר מהכל".

בין הצדדים קיימת מחלוקת לגבי מסגרת הזמן שנתן הקוורטט במתווה המקורי, שהוצג בסוף ספטמבר שעבר באו"ם, להגשת הצעות בנושא ביטחון וגבולות. בישראל טוענים בגיבוי ארצות הברית, כי מתווה הקוורטט קבע כי ספירת מסגרת הזמן להצעות ביטחון וגבולות מתחילה רק עם פגישתם הראשונה של הצדדים, שהתקיימה בתחילת החודש, ואומרים כי עד סוף מרץ, גם ישראל תגיש הצעות בנושא ביטחון וגבולות.

מולכו הציג לפלסטינים נייר עמדה עם 21 נקודות, הקובע את מסגרת המשא ומתן, אך שני הצדדים מאשימים בהדדיות כי המסכים שהוצגו הינם "ממוחזרים" ואינם נושאים עמם כל בשורה. בשבוע האחרון דווח כי במסגרת הניסיון לשכנע את הפלסטינים לדחות את האיומים החד-צדדיים, נציגי הקוורטט וארצות הברית לוחצים על ישראל לבצע שורה של מחוות כלפי הפלסטינים, דוגמת שחרור אסירי פתח, אך בישראל הדגישו כי עוד מוקד לדבר על מחוות ישראליות. "גם צוות משא ומתן מושלם לא היה מגיע תוך שלושה שבועות להסכם שלום", אמר גורם ישראלי והדגיש כי עושה רושם שהיאחזותם של הפלסטינים בתאריך של 26 בינואר נועדה להכשיל את המגעים מראש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully