וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ח"כ שלא ידבר עם לוביסטים יישרף במגזר העסקי"

ערן אזרן וצבי זרחיה

8.2.2012 / 16:18

בעקבות התחקיר שפורסם אתמול ב"עובדה" מספרים גורמים בכנסת על הלחץ המופעל על חברי כנסת להיות בקשר עם לוביסטים. "כל מה שפורסם בתחקיר כבר ידוע"

"חברי הכנסת והפקידים בכנסת יודעים שהם צריכים להיות בקשר עם לוביסטים, אחרת לאחר שיסיימו את תפקידם הם יהיו שרופים. זה לא כל כך פשוט להגיד ללוביסט 'עוף לי מהעיניים' זה לחץ פסיכולוגי עצום. יש כאלה שלא מוכנים לעבוד איתם, יש כאלה שעובדים איתם בקריצה" - כך מספר הבוקר גורם בכיר בכנסת ל-TheMarker בעקבות התחקיר שפורסם אמש בתוכנית "עובדה" בערוץ 2, שהציג את דרך השפעתם ועבודתם של לוביסטים על חברי הכנסת.

"הלוביסטים מייצגים טייקונים. חברי כנסת רבים לא רוצים לצאת נגד טייקונים מכיוון שהם חוששים שיהיו מסומנים אצלם. יש המון 'סמול-טוק' במזנונים. הרבה שיחות עם היועצים של השרים והח"כים. הלוביסטים נחמדים למי שהם צריכים ממנו משהו. זה אינטרס משותף גם של הח"כ וגם של הלוביסט. הח"כ מביא הצעת חוק ונתפס כאקטיבי ומקבל חשיפה תקשורתית, בעוד שהלוביסטים גוזרים את הקופון שלהם מאחורי הקלעים.

"עבודת הלוביסטים בכנסת מגיעה לרמה כזו שחלק מיועצי המנכ"לים וחלק מיועצי השרים או העוזרים פרלמנטריים הגיעו דרך ההמלצות של לוביסטים. חלק מהלוביסטים עצמם החלו כיועצים של חברי כנסת ושרים מאוד בכירים. הם מכירים את המנגנונים והמערכת מבפנים ואת הנפשות שפועלות בה. אלה החברים שלהם", המשיך אותו גורם.

"בדיוני ועדת ששינסקי, חלק מהלוביסטים היו מכינים מראש דף עמדה, וחברי הכנסת שהשתתפו בדיונים היו מקריאים מהדף שקיבלו מהם. יש יו"רים של ועדות שמצמצמים את ההסתובבות של הלוביסטים בדיונים. כמעט ואין חוק שלוביסטים לא מעורבים בו. הציבור לא מודע לכמות החקיקה שהיא נגזרת של הפעילות הענפה של הלוביסטים מאחורי הקלעים. זה מגיע לרמות שהלוביסטים רוצים לדעת מה קורה בלו"ז של השרים בכל שעה, איפה הם נמצאים ועם מי הם נפגשים.

"כל מה שפורסם בתחקיר כבר ידוע. מה שהיה יוצא דופן היתה העובדה שהם התגאו במה שעשו בפה מלא ובצורה יהירה. היום הלוביסטים מסתובבים עם שרוך כתום בזכות החוק של יחימוביץ', אבל פעם זה לא היה ככה. בחודשים האחרונים ניכרת פעילותו של יו"ר הכנסת ריבלין לצמצם את ההשפעה של הלוביסטים", סיפר.

לוביסטים: "שאט נפש מהיוהרה והציניות בה הוצגה פעילותנו"

מספר לוביסטים שיגרו היום מכתב ליו"ר הכנסת ראובן ריבלין, שבו הביעו "שאט נפש מהדרך, היוהרה והציניות בה הוצגה פעולת הלובינג אמש בתחקיר "עובדה". על המכתב חתומים הלוביסטים אורלי בן שמאי, רות פרמינגר, בהירה ברדוגו, ניר קליינר, קרן ברק, ענת קראוס, ארז גילהר, דפנה כהן-איווניר ואורית לרנר.

במסגרת תחקיר "עובדה" הוצג תיעוד של קורס להכשרת לוביסטים, שבו נראו מדריכים המתהדרים בדרך שבה הצליחו להשפיע על חברי כנסת, לתעתע בהם, ולנצלם לטובת החדרת מוצרים לשוק באמצעות חקיקה. במסגרת הקורס, שנוהל על ידי "גלעד לובינג" - אחת מחברות הלובינג הגדולות, הוצגה הדרך שבה נחקקו החוקים ללבישת האפוד הזוהר והחיסון לנשים נגד וירוס הפפילומה.

"כלוביסטים ותיקים, חשנו מבוכה רבה מהתכנים ששודרו. תכנים אלו אינם מייצגים את האופן בו אנו פועלים בתחום, בו אנחנו פעילים למעלה מעשור. אנו גאים בעבודתנו, הנעשית עבור מגוון רחב של חברות, עמותות ומלכ"רים, עושים אותה באופן אתי, שקוף וישר תוך כבוד רב לבית המחוקקים ונבחריו וכחלק בלתי נפרד מההליך הדמוקרטי, כנהוג בכל מדינות המערב", נכתב.

"קידום אינטרסים הינו תהליך לגיטימי כל עוד הוא נעשה באופן ראוי, מקצועי ושקוף ואסור להכתים מגזר שלם בשל התנהלות של גורם אחד שאינו מעיד על הכלל. צר לנו על התמונה שהצטיירה מהכתבה, העושה עוול לחברי הכנסת, לעובדי המשכן ולנו כאנשי מקצוע. נשמח לקחת חלק בגיבוש נהלים שיבהירו באופן חד משמעי את דרך העבודה הראויה", הוסיפו הלוביסטים.

פעילות הלוביסטים הענפה בכנסת מעלה חשש להיווצרות קשר הדוק בין הון לשלטון, וכי אינטרסים זרים – כאלה מסחריים וכלכליים – עלולים לגבור על האינטרסים של הציבור. בעקבות השידור עלה חשש בקרב חברות הלובינג שמא הכנסת תאסור באופן מוחלט פעילותם של לוביסטים בתוך המשכן, כפי שהוצע לא פעם בעבר.

לאחר שידור הכתבה אמר יו"ר הכנסת, רובי ריבלין, כי הוא המום מהתיעוד כפי שנחשף. כמו כן הוסיף שהוא "מאוד מודאג מהתנהלותם של חברי כנסת שחושבים שהון ושלטון הוא עתידם הפוליטי". לדבריו, "יש כאן קנוניה. קשירת קשר להפוך את הכנסת לאסקופה נדרסת. לאיזשהו אמצעי להשיג הישגים בדרכים לא כשרות".

יחימוביץ' דורשת לאסור כניסת לוביסטים למשכן

יו"ר מפלגת העבודה ח"כ שלי יחימוביץ' דורשת לאסור כניסת לוביסטים לכנסת למשך תקופה קצובה עד להפקת מסקנות לקחים וקביעת כללים לפעילות הלוביסטם בכנסת. יחימוביץ' העלתה את תביעתה בעקבות כתבות על פעילות הלוביסטים בתוכנית "עובדה" בערוץ 2 ובתוכנית "המקור" בערוץ 10 על הצבעת ח"כי ועדת הכספים בעניין אי העלאת המס על הפטקוק בסוף 2010, המשמש את מפעל המלט "נשר".

יחימוביץ' גם פנתה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד יהודה וינשטיין בבקשה לחקור את קשרי חברת הלובינג "גלעד" עם ח"כים ופקידים בחשד לכאורה הונאה, קנוניה וקשירת קשר, וזאת בעקבות הצילומים ב"עובדה" של הלוביסט צח בורוביץ' ממשרד "גלעד" שתיאר כיצד מפעילים לוביסטים חברי כנסת. משרד הלובינג "גלעד" שיגר אתמול מכתב התנצלות במייל לכל חברי הכנסת.

יחימוביץ' כתבה לוינשטיין: "על הכף מוטל גם העניין החוקי וגם עניין אמונו של הציבור במוסדות המדינה, בכנסת ובממשלה – סוגיות חשובות מעין כמותן לדמוקרטיה". יחימוביץ' שחוקקה בשנת 2008 יחד עם ח"כ גדעון סער (ליכוד) את חוק הלוביסטים המגביל את צעדי הלוביסטים בכנסת אומרת כי כעת היא מודה שאין די בחקיקה, וכי יש להטיל אחריות ישירה על חברי הכנסת ולתבוע מהם הפסקה מיידית של כל קשר עם לוביסטים.

"בשש שנותי בכנסת נאסרה הכניסה ללוביסטים לחדרי. זוהי הדרך היחידה לעמוד בפני המניפולציות, השוחד הגלוי והסמוי, וכוחו של הכסף הגדול. על חברי הכנסת והממשלה להתנתק כליל מהלוביסטים, אין שום תרופה אחרת לתופעה המכוערת הזאת השמה ללעג את ערך הדמוקרטיה".

יחימוביץ' הניחה לאחרונה הצעת חוק נוספת ולפיה לוביסטים לא יוכלו להעביר לחברי כנסת הסתייגויות וניירות עמדה מבלי שהמידע יפורסם לציבור. ח"כ אורי אורבך (הבית היהודי) שאמר בציניות בדצמבר 2010 בוועדת הכספים בסוגיית העלאת המס על הפטקוק, "תאמרו לי אצל איזה לוביסטים אנו עובדים", אמר אתמול כי יש להוציא לוביסטים בעת הצבעות בוועדות.

במסגרת כנס בנושא הריכוזיות שנערך השבוע במוסד שמואל נאמן שבטכניון, התריע יו"ר הכנסת לשעבר דן תיכון על השפעתן של הקבוצות הגדולות באמצעות הלוביסטים. "הלוביסטים הם צוואר בקבוק שחייבים לטפל בו", אמר. "הימצאותם של לוביסטים בכנסת היא שערורייה. חייבים להוציא את כולם החוצה. לא יעלה על הדעת שהם ייכנסו לחדרי הוועדות. כשהייתי ח"כ ניסיתי לייבא את הגלידה 'האגן דאז' לארץ. זה הפך להיות מאבק פוליטי. פתאום הופיעו בוועדת הכספים חברי כנסת שמעולם לא ראיתי קודם לכן", סיפר.

גלעד לובינג: "התנצלות מעומק הלב על הדברים"

משרד הלובינג "גלעד" שיגר הבוקר מכתב לחברי הכנסת שבו הביעו התנצלות לנוכח התחקיר. "חברת גלעד יחסי ממשל ולובינג רואה בלובינג כלי ניהולי, המשמש להגברת הדמוקרטיה, השקיפות והמקצוענות, תוך חקירת הנושאים שעל סדר היום לעומק וביסודיות, בליווי צוות מקצועי ומיומן.

"לצערנו, חלק מעובדי החברה מעדו בלשונם והתבטאו בצורה שאינה הולמת את ערכי החברה. אנו רואים התבטאויות מסוג זה, שנאמרו במסגרת קורס לובינג במרכז להכשרה פוליטית בפני פורום סטודנטים צעירים, בחומרה רבה ומבקשים להבהיר כי זוהי לא דרכנו ודרכה של חברת גלעד.

"יתרה מכך, אנו משוכנעים כי דברים אלה אינם משקפים את המציאות היומיומית שחווים הלוביסטים בחברת גלעד, ללא יוצא מן הכלל, לאורך 15 שנות פעילות בכנסת, במהלכן אנו גאים לעבוד לצדכם, חברי כנסת פעילים, מעורבים וחרוצים, שעושים עבודת קודש למען הציבור בישראל".

  • עוד באותו נושא:
  • לוביסטים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully