וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תסיסה בוועדה המוניטארית סביב מינוי ליידרמן לנגיד

סטלה קורין ליבר

1.8.2013 / 18:30

חשש למשבר חריף בוועדה המוניטארית של בנק ישראל, המקבלת את החלטות הריבית וקובעת את המדיניות המוניטרית. 3 החברים מתוך בנק ישראל - פישר, פלוג וטאף כבר סיימו או מסיימים את תפקידם

חשש למשבר חריף בוועדה המוניטארית של בנק ישראל, אם וכאשר יאושר מינויו של ליאו ליידרמן בוועדת טירקל. חלק משלושת החברים החיצוניים בוועדה - פרופ' רפי מלניק, פרופ' אלכס צוקרמן ופרופ' ראובן גרונאו - שוקלים להודיע על התפטרותם מחברותם בוועדה. בכל מקרה, אם תרחיש זה יקרה הוא יתבצע רק לאחר שמינויו של ליידרמן יהיה סופי ומוחלט. עד אז, ימשיכו השלושה להשתתף בפעילות הוועדה וייקחו חלק מרכזי בהחלטות הריבית.

שלושת החברים מתוך בנק ישראל - הנגיד לשעבר סטנלי פישר, קרנית פלוג המשנה וממלאת מקום הנגיד, ובארי טאף יועץ בכיר לנגיד ומומחה המט"ח של הבנק, כבר סיימו או הודיעו על סיום תפקידם בקרוב. כך, שבקרוב צפויה להיות ועדה מוניטארית שמרבית חבריה חדשים. את תגובת החברים החיצוניים לא ניתן היה לקבל.

הוועדה המוניטארית קובעת את המדיניות המוניטארית ומחליטה על הפעולות שעל הבנק לנקוט או לאו כדי להשיגם. היא המחליטה, ברוב קולות, על שינויי הריבית. הוועדה הוקמה על פי חוק בנק ישראל החדש, וחברים בה 3 נציגי הבנק המרכזי ו-3 חברים חיצוניים. יו"ר הוועדה הוא הנגיד, שבמקרה של שוויון קולות בהצבעה מקבל זכות לכפל זכות הצבעה.
השבוע, ביום שני האחרון, התכנסה הוועדה לישיבת ריבית. הדיונים בהנהגתה של פלוג התנהלו באווירה טובה ובהערכה הדדית. יש לציין, כי ההחלטה לא לשנות את שער הריבית התקבלה פה אחד, אולם, מרגע שנודע על ההחלטה למנות את ליידרמן לנגיד - החלו שמועות על אי-נחת מהמינוי מקרב חברים חיצוניים. שלושת החברים הם פרופסורים ותיקים לכלכלה, מוכרים ומוערכים ברחבי העולם - צוקרמן ומלניק מהמרכז הבינתחומי וגרונאו מהאוניברסיטה העברית ומכון פאלק, כאשר פרופ' מלניק, המומחה המוניטארי הבכיר, נחשב למנהיג המוביל ביניהם.

ל"גלובס" נודע, כי גם קודם להחלטה למנות את ליידרמן הביע מלניק את אי-שביעות רצונו ואי-הערכתו למינוי. אליו הצטרף לפחות חבר חיצוני אחד. נציין, כי התפטרות חברים בוועדה המוניטארית עלולה להיות "רעידת אדמה" בבנק המרכזי ולהקשות מאוד, בארץ ובחו"ל, על כניסה חלקה של ליידרמן לתפקיד.

מלניק וליידרמן מכירים משכבר. מלניק, יליד צ'ילה, היה משנה למנהל מחלקת המחקר בבנק ישראל בשנים 1991-1998. ליידרמן, יליד ארגנטינה, היה באותן שנים יועץ למחלקה המוניטארית ויועץ בכיר לנגיד דאז, פרופ' יעקב פרנקל, שבשנת 96' מינה אותו למנהל מחלקת המחקר.

יש לציין, כי חוק בנק ישראל שנכנס ב-2010, מצא חשיבות קריטית ביציבות והמשכיות בקרב החברים החיצוניים בוועדה המוניטארית. סעיף 97 לחוק בנק ישראל קובע שהחבר החיצוני הראשון ימונה לשנתיים, השני לשלוש שנים והשלישי לארבע שנים, במטרה להבטיח החלפה מדורגת שלהם. פרופ' גרונאו מונה באוקטובר 2011 וצפוי לסיים באוקטובר 2013, פרופ' מלניק מסיים באוקטובר 2014 וצוקרמן באוקטובר 2015.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully