וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוניברסיטה הסגורה: עד מתי?

נעמה טלמור ועומר רבין

21.5.2009 / 18:56

32 יום לאחר שהופסקו הלימודים באוניברסיטה הגדולה בישראל, הפגינו היום לראשונה גם הסטודנטים. הצדדים, מצידם, עדיין עסוקים בהתנגחויות הדדיות

עשרות מתוך 42 אלף הסטודנטים של האוניברסיטה הפתוחה הפגינו הערב בתל אביב במחאה על הסחבת במציאת פיתרון למשבר במוסד, בגינו מושבתים מרכזי הלימוד כבר 32 יום, על ידי ועד סגל ההוראה. הסטודנטים, שרק כ-30 מהם בחרו להיענות לקריאות להגיע ולמחות, דרשו משני הצדדים להתחיל בהליך הגישור המזורז באופן מיידי על מנת להביא לסיום השביתה והביעו פליאה על כך שלא מתקיים משא ומתן מרתוני בין הצדדים שעה שהאוניברסיטה הגדולה בישראל מושבתת כבר למעלה מחודש. רבים מהם ביקרו גם את משרד החינוך ואת הכנסת על שלא התערבו באופן מספק במשבר והביאו לסיום השביתה.

"אנחנו נאלצים מכורח הנסיבות להסיר את הכפפות, לעלות מדרגה ולשנות מדיניות" אמר יו"ר אגודת הסטודנטים באו"פ, שגיא בן חור, שהוסיף: " אם נחוש שאחד הצדדים גורר רגלים, מתמהמה ונוהג בחוסר תם לב, יתכן ואנו נאלץ לקחת צד בסכסוך".

אגודת הסטודנטים שלחה גם מכתבים לשני הצדדים הקוראים להם להקדיש יום ולילה למו"מ לסיום המשבר. במכתבים נכתב: "אנו חשים כילדים להורים גרושים אשר מכורח הנסיבות צריכים לבחור באחד הצדדים בעוד שאין לנו סיבה לכך". עותק מן המכתב נשלח גם לשר החינוך, גדעון סער.

סטודנטים רבים החלו להתאגד בימים האחרונים באמצעות אתרי הקורסים אותם הם לומדים באוניברסיטה במטרה להציג חזית אחידה וקשוחה מול האוניברסיטה לפיה יוצעו לכל הסטודנטים החזרים מלאים של דמי הלימוד וכן יאושרו הקלות נוספות ומרחיקות לכת, בהן צמצום חומר הלימוד לבחינות הגמר וכן אישור שימוש בחומר עזר בבחינות מעבר למקובל (משמע, אישור השימוש במחברות וספרי לימוד).

"האוניברסיטה עושה צחוק מהתואר שלנו – תואר שאנחנו משקיעים בו הרבה כסף וזמן. מצפים מאיתנו לגשת למבחן בלי שאף אחד מסוגל לענות על שאלות שיש לנו לגבי החומר, בלי שאף אחד נותן לנו משוב על עבודות שאנחנו כותבים ובלי אף כתובת זמינה. האוניברסיטה מתפארת בכל הקמפיינים שלה במנחים ובזמינות של אמצעי ההוראה – כשבפועל כרגע מצפים מאיתנו לגשת למבחן בתוך וואקום אקדמי", אמר לוואלה! עסקים השבוע עומר קלדרון, סטודנט לתואר ראשון במדעי החברה והרוח בקמפוס רעננה של המוסד.

ההנהלה: "הסכמנו לתנאי המגשר – מחכים להסכמת המנחים"

בהנהלת האוניברסיטה מטילים את מלוא האחריות על המשך השביתה על סגל ההוראה: "הסכמנו להצעות המגשר כבר לפני מספר ימים – והעיכובים נובעים מכך שכולנו עדיין ממתינים, כבר ימים ארוכים, לתגובת הנציגות של המנחים שמתמהמהת בנושא".

על פי גרסת ההנהלה, הוצע לסגל ההוראה כבר לפני 7 חודשים להסדיר את נושא היציבות התעסוקתית עליו מחו, אך לא התקבלה תגובתם בנושא עד היום. "אנחנו מקווים שבמהלך הימים הקרובים תענה הנציגות בחיוב להצעת המגשר שהוסכם בין הצדדים, פרופ' זמיר, על מנת שנוכל לפתור את הסכסוך ולהפסיק את השביתה". בהנהלה טוענים עוד כי כ-350 מהמנחים, המהווים קרוב לשליש, כועסים על התנהלות הועד ומגיעים למרכזי הלימוד במטרה לקיים שיעורים כרגיל. במקרים רבים, מופסקים שיעורים אלה ע"י צוותי האכיפה של המנחים השובתים וארגון "כוח לעובדים" המאגד אותם.

באשר לפגיעה בסטודנטים אמרו היום באוניברסיטה: "אנו מצרים פעם נוספת על הפגיעה המיותרת בסטודנטים – אך עושים ימים כלילות ע"מ לייצר הקלות, להרחיב את הסיוע באמצעות ערוצי הלמידה מרחוק ולגבש פתרונות אקדמיים ייחודיים עבור הסטודנטים ליום שלאחר השביתה. כבר בשבוע שעבר הודענו לסטודנטים על ביטול החובה להגיש מטלות ועל האפשרות שתינתן לכל סטודנט לגשת למועדי בחינות נוספים מעבר למקובל".

השבוע גם הודיעו בהנהלה כי יום הסטודנט של האוניברסיטה, או"פוריה, יתקיים כרגיל בעוד כשלושה שבועות ללא קשר להימשכות השביתה – ובמרכזו מופעים יקרים של האמנים ריטה ועברי לידר. כל הסטודנטים במוסד קיבלו לפני כיומיים דוא"ל המזמין אותם לשריין כרטיסים לאירוע.

המנחים: "לא נתפשר ללא הסכם קיבוצי"

המנחים, מצידם, טוענים כי התנהלות ההנהלה מהווה אחיזת עיניים: "יצאנו למאבק בדרישה לעגן יחסי עבודה קיבוציים באוניברסיטה ועל כך לא נוכל להתפשר". לדברי המנחים, סירובה של ההנהלה לקבל את העיקרון לפיו סיום השביתה מותנה בחתימה על הסכם קיבוצי הוא המונע את פיתרון המשבר.

"מבחינתנו היה אפשר להפסיק את השביתה כבר מחר אם האוניברסיטה הייתה מסכימה לעיקרון של הסכם קיבוצי" אמר השבוע יניב בר אילן, חבר ארגון סגל ההוראה של האוניברסיטה לוואלה! עסקים. "האוניברסיטה, כמי שמתמודדת פעם ראשונה עם שביתה, מנסה לשדר עניינים ולימודים כרגיל אך מדובר בניסיון פתטי – השביתה נאכפת ב-90% לפחות".

סגל ההוראה זכה בשבועות האחרונים לתמיכה מארגוני סגל אקדמיים, בכירים וזוטרים, באוניברסיטאות אחרות בישראל – חלקם אף הצטרפו להפגנות שמקיימים אנשי הסגל מול ביתה של נשיאת האוניברסיטה, פרופ' חגית מסר-ירון שלדבריהם "נעלמה" מן השטח מרגע שפרץ המשבר. בהנהלה דוחים את הטענות ומבהירים כי כבר היום צפוי לצאת מכתב אישי לכל הסטודנטים במוסד משולחנה של נשיאת האוניברסיטה.

בנוסף, צפויה נשיאת האוניברסיטה לנהל וידאו-צ'ט עם הסטודנטים ולהתייחס לכל הטענות כנגד הנהלת המוסד ביום א' הקרוב במסגרת מערכת האופ"ק - מערכת הלמידה מרחוק של האוניברסיטה. ההנהלה מזמינה את כל הסטודנטים לשלוח מראש שאלות לנשיאה בכתובת Contact_The_President@openu.ac.il.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully