וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

MSCI הכריזה: ישראל היא "שוק מפותח"

סוכנויות הידיעות

16.6.2009 / 7:41

עד כה הוגדרה ישראל כ"מדינה מתפתחת". השינוי ייכנס לתוקף בחודש מאי 2010. המרוויחות העיקריות: טבע, כי"ל וצ'ק פוינט

חברת MSCI, הנחשבת לעורכת המדדים המובילה בעולם, החליטה היום להגדיר את ישראל בתור שוק מפותח, לאחר שעד היום סווגה ישראל ככלכלה מתפתחת. שינוי הסיווג עתיד להיכנס לתוקף בחודש מאי 2010. בעקבות שינוי הסיווג, ישולב מדד MSCI ישראל במדד המניות העולמי MSCI שכולל רק כלכלות מפותחות, וכן במדד MSCI EAFE.

עד היום סווגה ישראל כמדינה מתפתחת ופירוש הדבר כי היא תפסה 2.8% ממדד השווקים המתעוררים העולמי או 13% ממדד MSCI EMEMEA (המדד הכולל שווקים מתעוררים, אירופה, המזרח התיכון ואפריקה). כיום, ישראל אינה מופיעה במדד MSCI WORLD שכולל רק מדינות מפותחות.

אורך מחזור ביצוע העסקות (settlement cycle) הקצר יחסית בבורסת תל אביב היתה הסוגיה היחידה שלגביה הועלו חששות מצד משקיעים מוסדיים בינלאומיים בתהליך ההתייעצות לקראת ההחלטה על שינוי סיווג ישראל, נאמר בהודעת MSCI. החברה ציינה כי הסוגיה אמנם מהווה מקור לדאגה בעל חשיבות, אולם גורסת כי היא אינה צריכה למנוע את שינוי הסיווג של ישראל לכלכלה מפותחת.

MSCI גם קראה לרשויות הרגולציה בישראל ולבורסת תל אביב לנקוט בצעדים כדי להרגיע את החששות שהעלו משקיעים, אשר היו מעדיפים כי יהיה מתאם רב יותר סוגיה זו בין הבורסה הישראלית למקובל בשווקים הבינלאומיים.

בעקבות שינוי סיווגה של ישראל, היא צפויה להיפלט מהמדדים של השווקים המתעוררים ולתפוס משקל זניח של 0.38% בלבד מהמדד העולמי.

המשמעות היא שתעודת סל המשקיעה 100 דולר בתעודת סל העוקבת אחר שווקים מתעוררים, השקיעה למעשה 2.8 דולרים בישראל (או 13 דולרים במידה והשקיעה במדד EMEMEA). כעת תעודת הסל תמשוך הכסף מישראל. במקביל, תעודת סל שהשקיעה 100 דולר במדד העולמי (MSCI WORLD) תשקיע כעת רק 39 סנט בישראל.

מראש לשועלים - לזנב לאריות

במריל לינץ' העריכו כי בעקבות שינוי הסיווג צפויים להיכנס לישראל 2.8 מיליארד דולר באמצעות כסף פסיווי, כלומר המנוהל באמצעות תעודות סל. אמנם מדובר בסכום נאה, אולם הם מסבירים כי למעשה, 75% מהכסף יושקע בשלוש מניות בלבד: 60% מהכסף יושקע בטבע והשאר בכימיקלים לישראל ובצ'ק פוינט. יותר מכך, אם נתעלם לרגע מכיל, הרי ש-67% מהכסף צפוי להגיע ל-2 חברות שנסחרות בחו"ל, בדולרים, כך ששוק ההון הישראלי לא יראה את הכסף הזה. כסף אקטיווי לעומת זאת, לא צפוי להיכנס לישראל בכלל בשל המשקל הקטן של ישראל (כאמור 0.38% בלבד).

בבית ההשקעות פסגות כתבו כי נהוג בארץ לחשוב ששינוי הסיווג מ"ראש לשועלים" ל"זנב לאריות" לא יפעל לטובת שוק המניות הישראלי אולם ההשפעה דווקא צפויה להיות מינורית וזאת מכמה סיבות: הראשונה, מדד MSCI ישראל מורכב ממספר קטן של מניות בעלות משקל גדול במדד. משקלן של המניות טבע, צ'ק-פויינט, כי"ל בנק לאומי ובנק הפעולים יחד מסתכם לכדי 70% ממשקלה של ישראל במדד EM Index.

חלק מהותי מהמניות במדד נסחר בהיקפים גדולים בבורסות מקבילות במשקים המפותחים. טבע וצ'ק פוינט מסוקרות באופן פרטני מתוקף היותן שחקניות בינלאומיות מובילות בסקטורים שלהן ועל כן לא צפויות להיפגע משדרוג מעמדה של ישראל על ידי MSCI. מניית טבע (דואלית) מחייבת החזקה של משקיעים המבקשים חשיפה לתחום התרופות הגנריות ברמה העולמית. הדבר נכון גם לגבי כימיקלים לישראל הפועלת בתחום הדשנים והכימיקלים העולמי.

בפסגות העריכו כי במידה שתהיה השפעה שלילית שתוביל לירידה בהחזקה של מניות ישראליות היא תהיה מוגבלת מאוד. הירידה בהיקף ההשקעות תתרכז במניות שאין להן פעילות גלובלית ענפה כמו הבנקים לאומי והפועלים שביחד עם מניות נוספות מהוות רק כ-40% מסך המניות במדד ה-EM Index. טיעון נוסף התומך בהשפעה שלילית נמוכה מתבסס על סך ההחזקות הנמוך של תושבי חוץ במסחר במניות ת"א - כ-10%. סביר להניח כי במידה שתהיה השפעה שלילית לשדרוג מעמדה של ישראל למדד המדינות המפותחות היא תהיה קטנה עד מאוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully