וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדי אל על: "צעדים תוך 14 יום"

עומר רבין

28.7.2009 / 14:56

הועד טוען: ”החברה מדממת - ובמקום לקצץ לבכירים נאבקים איתנו על פרוסות לחם”. ההנהלה: ”כל הצעדים נועדו למנוע פיטורים”

"אין לנו ברירה אלא לנקוט בצעדים מול הפעולות החד צדדיות והמקוממות של ההנהלה - הכרזנו סכסוך עבודה, ואם המנכ"ל לא יחזור בו מכל ההצהרות תוך 14 יום, אנחנו ננקוט בצעדים בהתאם לחוק", כך אמר היום בשיחה עם וואלה! עסקים יו"ר ועד העובדים של אל על, יוסי לוי.

ועד העובדים וההנהלה מצויים בסכסוך מזה מספר שבועות סביב המשמעויות של תכנית ההתייעלות אותה מנסה החברה ליישם על רקע ההפסדים הגדולים שנחלה לאחרונה. לוי עצמו אינו מתנער מהצורך בהתייעלות אבל טוען כי בהנהלה מסרבים לחתוך במקומות בהם באמת אפשר ונדרש - ומתעקשים לקחת מהעובדים החלשים את המעט שנותר להם: "אין ספק שצריך להתייעל. אל על מדממת, ואם לא נמהר להציל אותה היא תיפול ותתפרק - אבל צריך לחסוך בכל המקומות ולא רק אצל העובדים החדשים".

"בשנה של הפסדים עצומים המנכ"ל לוקח הביתה 3.5 מיליון שקל בונוס, 3 סמנכ"לים מקבלים מענק מיוחד של 1.6 מיליון ומספר הסמנכ"לים ומנהלי האגפים כמעט מוכפל - אבל איתנו רבים על חמישה או שישה שקלים של ארוחת הצהרים?" מתרעם לוי. "הבעלים של החברה אולי קנו אותה בכסף - אבל אנחנו קנינו אותה בבריאות. זה הבית שלנו ואנחנו חייבים להיאבק עליו". בועד מבקשים להגביל את שכר הבכירים ל-100 אלף שקלים בחודש לכל היותר וכן לקצץ תקנים בהנהלה: "כשרומנו הגיע לאל על היו 6 סמנכ"לים ו-14 ראשי אגפים - היום יש 12 סמנכ"לים וארבעים ראשי אגפים. איזו מין התייעלות זו?"

עובדי אל על וההנהלה חתמו בחודש נובמבר האחרון הסכם עבודה ל-4 שנים. "לא קיבלנו אגורה כתוצאה מההסכם - כי החברה הפסידה, וזה בסדר, אבל עכשיו פתאום מעלים כלפינו כל מיני דרישות שהועלו במו"מ לפני ההסכם ושירדו מהפרק ופתאום עכשיו קמות לתחיה שוב ואפילו לא טורחים לשאול אותנו אלא אומרים לנו 'זה המצב, מותר לנו לעשות את זה וזה הכל' - אז גם לנו מותר למחות!".

בין היתר מבקשים בהנהלת החברה, לטענת לוי, לחייב את העובדים לשלם מס עבור כרטיסי הטיסה המגיעים להם בחינם במסגרת עבודתם בחברה - ובכך לשנות נוהל המונהג בחברה מזה כמה עשורים. "הצענו להיפגש איפשהו באמצע - לקבוע שבמקום אפשרות בלתי מוגבלת לטיסה בסטנד-ביי העובדים יוכלו לנצל את ההטבה הזו רק 3 פעמים בשנה ויצטרכו לקבל אישור לנצל אותה בפעם הרביעית וגם יחוייבו במס - אבל נתקלנו באטימות מוחלטת. אמרו לנו: זה מה שיש וזהו".

בועד מוחים על מה שהם מכנים "חוסר הנכונות של ההנהלה לחתוך במקומות הנחוצים באמת" ומבקשים להגביל את שכר הבכירים בחברה ל-100 אלף שקלים בחודש.

לדברי לוי העובדים יפגשו במהלך השבוע ובשבוע הבא וישקלו את צעדיהם בתום תקופת 14 הימים המתחייבת מהם כחוק בטרם ינקטו בצעדים ממשיים. בין היתר נשקלת האפשרות לא להגיע לעבודה בשבת, להימנע מפעולות גבייה וכן אפשרויות רבות אחרות. "אין לנו רצון לפגוע בציבור הנוסעים - אבל אנחנו חייבים להביא את ההנהלה להבין שיש לה מחוייבות כלפי העובדים הנאמנים שלה ואי אפשר לשנות את המציאות שלנו במקום העבודה בלי לעשות זאת בשיתוף פעולה. אפשר להתייעל גם בלי כפייה".

ההנהלה: "הכל כדי למנוע פיטורים"

מנכ"ל אל על חיים רומנו הכחיש בשיחה עם וואלה! עסקים את טענות ועד העובדים וטען כי הצעדים בהם נוקטת החברה הם צעדי התייעלות מתחייבים ממצבה הכלכלי של החברה ומטרתם האחת והיחידה היא להימנע מפיטורים עובדים: "לא ביקשנו לפגוע בשכרם של העובדים אלא בתנאים נלווים שאינם מקובלים בשום מקום עבודה אחר במשק בחברות פרטיות".

רומנו הדגיש כי ההטבות לעובדים, ובהן שמירת מושבים בטיסות עבור עובדים ובני משפחותיהם בחצי מחיר, פוגעות בהכנסות החברה משמעותית גם כך והדרישה מאל על לספוג גם את עלויות המס על כרטיסים אלה בלתי סבירה בעיניו בעליל: "נראה את הועד עומד מול החברה באוקטובר, אם לא נתייעל משמעותית וניאלץ להיפרד מ-8 מטוסים ומאות עובדים יאבדו את מקור פרנסתם - ואומר להם שכל זה בגלל שהעובדים מתעקשים שהחברה תמשיך לממן את המס על כרטיס טיסה של בן 49 שאביו עובד באל על".

רומנו התייחס גם לטענות הועד באשר לבונוסים שנתנה החברה לחברי ההנהלה הבכירי בה ולו עצמו וכן לטענות על עיבוי לא פרופורציוני של תפקידי הניהול בחברה: "הטענות האלה פשוט לא נכונות - כל מי שיבדוק את טבלאות השכר של בכירי אל על אל מול חברות אחרות מתוך ה-100 המובילות במשק יראה שרמות השכר באל על סבירות ואף נמוכות מהחברות האחרות. יש חברות שהפסידו הרבה יותר והמנהלים בהם נטלו בונוס גדול משמעותית - מדובר על חברה שהניהול בה מורכב וחיוני: אף אחד לא רוצה שמנהל שאחראי על הבטיחות של מאות טיסות ואלפי נוסעים ביום יצטרך להתפשר על איכות הסגל שלו".

"אני אישית קיצצתי 20% משכרי בשנת 2008 ו-15% בשנת 2009 ומדובר על הקיצוץ הרביעי בשכרי מאז שהגעתי לחברה. בנוסף קיצצתי גם את הבונוס המגיע לי וגם הסמנכ"לים קיצצו בשכרם, וזה בלי שחייבנו לא טייסים ולא עובדי קרקע שמרוויחים שכר נאה מאוד לנקוט בצעדים דומים" אמר רומנו והוסיף: "יחד עם זאת, הצהרנו בהנהלת החברה שעל כל אחוז התייעלות של עובדי אל על, תתייעל ההנהלה מיידית פי 2 ואף יותר".

ומה עם הנוסעים? אם לשפוט לפי רומנו אין להם סיבה לדאגה: "העובדים מבינים שפגיעה בציבור הנוסעים מזיקה להם בראש ובראשונה. הועד אולי מתלהם אבל לא טיפש - אנחנו מזמינים אותם לשבת לשולחן המשא ומתן ואם הפתרונות שהצענו לא נראים להם - להציע פתרונות חלופיים. לכולנו מטרה אחת: להמשיך להוביל את אל על קדימה, עם כל עובדיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully