וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נדון בביטול היטל הבצורת רק בסוף החורף"

צבי זרחיה ומוטי בסוק

9.11.2009 / 7:02

שטייניץ יוצא נגד נתניהו: בעוד ראש הממשלה מורה לאנשי משרדו לבחון דרכים לביטול ההיטל, הודיע שר האוצר כי "ההיטל הולם את המצוקה שאליה נקלע משק המים"

שר האוצר, יובל שטייניץ, מתנגד לביטול מיידי של היטל הבצורת, בניגוד לעמדתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. כפי שנחשף אתמול ב-themarker, נתניהו החליט להקפיא את היטל הבצורת בעקבות הביקורת הציבורית על המהלך, וכן להפחית את שיעור ההתייקרות בתעריפי המים, שאמורה להיכנס לתוקף בינואר 2010.

בסוף השבוע הורה נתניהו למנכ"ל משרדו, אייל גבאי, לבחון את האופנים לביטול ההיטל. ואולם בהודעה שפירסמה אתמול לשכת שר האוצר הודגש כי "שר האוצר לא הציע בשום שלב לבטל את מס הבצורת, אלא חזר על עמדתו המוכרת מהקיץ האחרון שלפיה אם נזכה לחורף גשום במיוחד, תיערך בחינה מחודשת של המס ומתכונתו עם תום עונת הגשמים".

לדעת שטייניץ, "למרות הנטל הכרוך בהיטל הבצורת על מקצת מאזרחי ישראל, ובמיוחד על בעלי הגינות והבריכות הפרטיות, מדובר במהלך חיוני שכבר הוביל לצמצום ניכר בצריכת המים, והוא הולם את המצוקה הקשה שאליה נקלע משק המים לאחר כמה שנות בצורת".

לחצים מכיוון ש"ס

לצד פניות רבות שקיבל נתניהו בעניין, נודע כי יו"ר ש"ס ושר הפנים, אלי ישי, שוחח כמה פעמים עם נתניהו בעניין, וטען בפניו כי יש לבטל את ההיטל. ישי הבהיר לנתניהו כי ש"ס תתמוך בכנסת בביטול ההיטל, ולכן ייעץ לו ליזום מהלך מטעם הממשלה של הקפאה או ביטול, ולא להיות מובל על ידי הכנסת.

ועדת הכספים תדון הבוקר בסוגיית מחירי המים והיטל הבצורת. בישיבה ישתתפו גבאי ומנהל רשות המים, אורי שני. גבאי גם ייפגש היום עם יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד), כדי לתאם את המהלכים בעניין. גבאי תומך בעמדת משרד התשתיות שלפיה יש להקפיא את ההיטל בחורף, ובמקביל להפחית את שיעור ההתייקרות בתעריפי המים.

דרכי הפעולה המרכזיות של הממשלה כיום הן הצעת חוק ממשלתית להקפאת היטל הבצורת ולשינוי חוק תאגידי המים, שמכוחו יועלו בינואר 2010 תעריפי המים; או הצהרה של הממשלה על תמיכתה בהצעות חוק פרטיות בעניין.

כך למשל, יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), יניח היום על שולחן הכנסת הצעת חוק להקפאת ההיטל. בנוסף, ח"כ מירי רגב (ליכוד), הניחה הצעת חוק להטלת פיקוח של הכנסת על תעריפי המים. ועדת השרים לענייני חקיקה החליטה אתמול לדחות את הדיון בהצעה בשבועיים.

דרך נוספת לביטול ההיטל היא הקמת פורום שרים שיודיע על ההקפאה. חוק היטל הבצורת מאפשר למנהל רשות המים להקפיא את ההיטל בחתימתם של שרי האוצר והתשתיות.

"מלחמה נגד החלשים"

"הביקורת על נתניהו שהתקפל וביטל את היטל היא בבחינת צביעות. אם לא היינו מקשיבים לרחשי הלב של הציבור היינו מואשמים באטימות, ואילו כשאנו מקשיבים לרחשי הלב מאשימים את ראש הממשלה בהתקפלות", אמר אתמול אקוניס.

לדבריו, "מבחן התוצאה הוא החשוב - אם יהיה שינוי לטובת הציבור. העלייה בתעריפי המים המיועדת לינואר 2010 עלולה להיות חדה ואגרסיבית מדי".

רגב אמרה אתמול על ההתקפלות של נתניהו: "מצדי אין כאן עניין של ניצחון. האחריות למחדלים במשק המים מוטלת על כל ממשלות ישראל, שהעדיפו לקחת את הכסף לאוצר המדינה. זה לא הגיוני שאזרחי ישראל ישלמו על מים יותר מאשר על בשר".

אתמול החליטה ועדת השרים לענייני חקיקה לדחות את הצעת החוק לביטול היטל הבצורת שהגישה ח"כ דליה איציק (קדימה). בקדימה אמרו כי "מדובר בעדות נוספת לאטימותה של ממשלת נתניהו, שפתחה במלחמה כלכלית נגד מעמד הביניים והשכבות החלשות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully