וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצחון לצרכנים: קנסות היציאה בחברות הסלולר יצומצמו

אמיתי זיו

24.11.2010 / 11:40

ועדת הכלכלה הכריעה לטובת הצרכנים והרפורמה בענף הסלולר תצא לדרכה. קנסות היציאה יצומצמו מעבר להצעת האוצר בחוק ההסדרים. כחלון לסלקום: "אתם שולטים במשק וכובלים אנשים"

בדקות אלה נערך בוועדת הכלכלה של הכנסת דיון סביב הרפורמות בשוק התקשורת, כפי שהן בחוק ההסדרים. יו"ר הוועדה הוא חבר הכנסת אופיר אקוניס. השר משה כחלון, בשיתוף עם האוצר, מבקשים את תמיכת חברי הוועדה בשורות הרפורמות.

"קנסות היציאה הם החסם המרכזי של התחרות", אמר כחלון בפתח דבריו. "בלי יכולת מעבר בין החברות לא תהיה תחרות". כחלון תקף את עמדת חלק מחברות הסלולר שיש להפחית את קנסות היציאה רק במגזר הפרטי ואמר כי "כל הטריקים והניסיונות להפריד בין מגזר פרטי לעסקי הם אחיזת עיניים. יש לאפשר ללקוחות מעבר בין החברות כדי שתהיה תחרות אמיתית בשוק". במהלך הדיון פנה כחלון ישירות לנציגי חברות הסלולר ואמר: "אתם עושים סבסוד צולב. לחזק אתם נותנים ב-7 אגורות לדקה ולחלש אתם מוכרים בשקל לדקה".

כזכור, חוק ההסדרים קובע כי קנסות היציאה יופחתו משמעותית לעלות מקסימלית של 10% מהחשבונית הממוצעת של לקוח, כפול מספר החודשים שנותרו לו להתחייבות. פרק התקשורת בחוק ההסדרים כולל גם רפורמות אחרות, בראשן "נדידה פנים ארצית", שתאפשר פרישה מהירה של רשת סלולר חדשה למתחרה חדש.

בדיון דיבר נציג האוצר יהודה סבן והציג מצגת על בעיית התחרות בשוק הסלולר. על פי האוצר, הסלולר הוא כיום הוצאה רגרסיבית, כאשר החמישון התחתון מוציא 5.7% מהכנסתו על סלולר ואילו החמישון העליון מוציא רק 1.3% מהכנסתו על סלולר.

האוצר הציגו נתונים לפיהם המעבר בין החברות בישראל נמוך בהשוואה לעולם וירידת המחירים בדקת השיחה שחווה השוק המקומי נמוכה מהירידות "הדרמטיות" שחוו שווקי סלולר אחרים בעולם. סבן הדגיש את חשיבות הנדידה הפנים ארצית ואמר כי "ללא אישור, לא תהיה משמעות למכרז התדרים ולא יכנס מפעיל חדש. הרפורמה בסלולר צפויה לחסוך למשקי הבית מאות מיליוני שקל למשקי הבית".

חוקי המשחק משתנים

ועדת הכלכלה סיימה כרגע את ההצבעה על ההצעה להפחית את קנסות היציאה בחברות הסלולר. עקב הצעה של חבר הכנסת כרמל שאמה, הקנסות יופחתו עוד מעבר להצעת האוצר במקור בחוק ההסדרים. נקבע כי קנס היציאה יעמוד על מקסימום 8% מחשבונית הסלולר הממוצעת של לקוח (במקור 10%) כפול מספר החודשים שנותרו לו להתחייבות. בדקות אלה מצביעה הוועדה האם להחיל את צמצום הקנסות גם באופן רטרואקטיבי על לקוחות קיימים או להחיל אותו רק על לקוחות חדשים. הלוביסטים מצד חברות הסלולר לוחצים שלא להחיל את החוק על לקוחות קיימים במסגרת חוזה, היות ומדובר ב"שינוי כללי המשחק בזמן המשחק".

נציג סלקום אמר כי "מדובר פה בחקיקה רטרואקטיבית לכל דבר ועניין ואני מציע לשקול את זה שוב". כחלון לא נשאר חייב: "גם אם תגיד חקיקה רטרואקטיבית 3 פעמים זה לא יעזור. אתם שולטים במשק וכובלים אנשים, והדבר הזה יפסק. כשהמדד עלה ב-2.2% המחירים אצלך עלו ב-4.4%".



עדכון ראשון - 10:40

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully