וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטייניץ לטייקונים: "יש גבול לחמדנות"

לפי שר האוצר, הלחצים של חברות האנרגיה והטייקונים הישראלים אינם מוסריים. "אם מישהו ממילא ירוויח מיליארדי דולרים, לתבוע עוד מהמדינה? איזה סיבה והצדקה יש לדבר?"

"העתיד חשוב מההווה. אסור לנו להזניח את העתיד בגלל משבר בהווה – המדיניות חייבת להיות לטווח ארוך. אני לא יכול לדבר על 2011 ברצינות בלי לדבר על הטווחים הארוכים יותר ומהם לשוב לשנה הקרובה – בראשית למשטר התמלוגים למאגרי הגז והנפט בישראל". כך אמר הבוקר (שלישי) שר האוצר יובל שטייניץ בכנס התחזית לשנת 2011. את הדברים אמר שטייניץ במרכז הבינתחומי בהרצליה, במסגרתה התקיים דיון בנושא דו"ח ועדת ששינסקי לבחינת המדיניות הפיסקאלית במאגרי הגז והנפט של ישראל.

לדברי שר האוצר, הכלל היסודי להתמודדות עם המשבר הכלכלי היה התפיסה המדינית לעוד עשרות שנים. "גם אם אשנה את הכללים ואעשה נורמליזציה כפי שמקובל במערב, הגידול בהכנסות המדינה לא יגיע במשמרת שלי. הגידול המשמעותי יקרה בעוד עשר שנים ומשם והלאה".

"יש שתי אלטרנטיבות, או שקודחים או שעוזבים את המקום. אין אופציה שלישית" הודיע שטייניץ בעודו מדגיש כי רק מהתגליות שהתקבלו עד כה מדובר בהכנסות של מעל 150 מיליארד דולר. "זה סכום כל כך גדול, שברור שגם אחרי הוצאות גדולות, נשארים מאות מיליארדי שקלים. אני רוצה להגיד בצורה ברורה לחברות האנרגיה שצפויות להרוויח מאות מיליארדי שקלים – אין שום סיבה שחברות האנרגיה בישראל ירוויחו סכומים גבוהים בהרבה ממדינות אירופה". שטייניץ הוסיף והתייחס לטייקונים הישראלים הפועלים בתחום האנרגיה: "אם מישהו ממילא ירוויח מיליארדי דולרים ואולי עשרות מיליארדי דולרים, לתבוע עוד מהמדינה? איזה סיבה והצדקה יש לדבר? מדוע שהמיליארדרים הישראלים ירוויחו יותר מהמיליארדרים בהולנד אמריקה ובריטניה על חשבון המדינה? יש גבול לחמדנות".

"החברות חתמו על סעיף לרטרואטיביות"

בהתייחסו למאגר הגז "תמר", אמר שטייניץ כי בניגוד לבקשת היזמים להחריגם מהדו"ח. לדבריו, בשאר העולם המערבי תמלוגי הגז הוחלו על כל הרישיונות וכך יהיה, ככל הנראה, גם בישראל. שטייניץ הזכיר כי ברישיונות החברות ישנו סעיף על שינוי התמלוגים "החברות חתמו על הסעיף", אמר. שטייניץ ביקש להסביר מהי משמעות הבקשה של יזמי תמר: "המשמעות היא לקחת 40-50 מיליארד שקלים שמגיעים למדינה ואזרחיה ולהעביר אותם לכיס של חברות האנרגיה והמשקיעים המיליארדרים. כשר האוצר של מדינת ישראל, זו עזות מצח להגיד דבר שכזה. אין לזה הצדקה חוקית או מוסרית. אזרחי המדינה זכאים לאוצרות הטבע שלהם". כמו כן הוסיף שטייניץ וציין כי את דבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בתחילת השבוע, כשהודיע כי בכוונתו לייעד את ההכנסות בעיקר לתחומי הביטחון והחינוך. לפי שר האוצר, אין ייעוד נכון מזה. לדבריו, הינו תומך בדבריו של נתניהו בנושא.

שטייניץ אף התייחס בדבריו לקמפיין האגרסיבי, בחלקו הלא-לגיטימי לדבריו, למניעת פעילות הוועדה לבחינת גובה התמלוגים בראשות הפרופ' איתן ששינסקי. "יש קווים אדומים, לחץ והטעיות של הציבור. ניסיון לפגוע אישית בראש הוועדה כדי אולי לגרום לו להתקפל ולהתפטר", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully