וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרמת חברת הביטוח AIG הסתיימה בהלאמה

ארה"ב רכשה נתח שליטה בתמורה להלוואה של 85 מיליארד דולר כדי למנוע קריסתה. הממשלה תקבל ריבית של 11% על ההלוואה

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו:יאיר דניאל)

כתבת דה- מרקר דפנה מאור מדווחת:
במהלך היסטורי רכשה אמש (שלישי) ממשלת ארה"ב את ענקית הביטוח AIG, בצעד השקול להלאמה, במטרה למנוע את קריסתה. הבנק הפדרלי הסכים להלוות 85 מיליארד דולר ל-AIG, והממשלה תקבל בתמורה לכך 79.9% ממניות חברת הביטוח. העסקה הושגה לאחר מו"מ קדחתני שהתנהל ביום שלישי. AIG הגיעה לקשיי נזילות בגלל חשיפתה הרבה לני"ע נגזרי משכנתאות שגרמו לה הפסדי ענק. ממשלת ארה"ב חששה כי התמוטטותה תגרום לגל הלם בשווקים, שימיט אסון על המערכת הפיננסית. מניית AIG צנחה ב-31% במסחר לאחר הסגירה, אם כי ההודעה על חילוץ החברה התקבלה בברכה על ידי המשקיעים.

שר האוצר הנרי פולסון התנה את העסקה בהתפטרותו של מנכ"ל AIG, רוברט וילומסטד. במקומו ימלא את התפקיד אדוארד לידי, לשעבר מנכ"ל חברת הביטוח אולסטייט.

"החברה היתה זקוקה להלוואת גישור"

ההלוואה שנתן הבנק הפדרלי תישא ריבית של ליבור (3 חודשים) פלוס 8.5% - השקול עתה לריבית של 11.4% - ותובטח בנכסיה של AIG, כולל עסקי הביטוח. כך, אם AIG תתאושש, תוכל העסקה להיות רווחית עבור האוצר ומשלמי המסים, ואם לא, היא תכניס רווח באמצעות הריבית על ההלוואה.

AIG איננה נמצאת תחת רגולציה של הממשל הפדרלי. התערבותו של הבנק הפדרלי התאפשרה בעזרת חוק המתיר לו להלוות כסף למוסדות שאינם בנקאיים במצב חירום – כפי שעשה במקרה של בר סטרנס.

"מדוע למחוק את בעלי המניות כשצריך רק הלוואת גישור", אמר גרינברג בן ה-83, שהפסיד מיליארדי דולרים בשבועות האחרונים עם נפילת מנייתה של AIG. "אין בזה היגיון". גרינברג, שניהל את AIG במשך 38 שנים, מחזיק בכ-39 מיליון מניות AIG באופן ישיר, וב-243 מיליון מניות נוספות באמצעות חברת ההשקעה הפרטית שלו, סטאר אינטרנשונל, נתח שמסתכם ב-11% מהחברה. שווי החזקותיו של גרינברג בחברה הידלדלו מ-15.8 מיליארד דולר בתחילת השנה ל-1.3 מיליארד דולר בלבד נכון ליום שני. ביום שלישי נמחקו משוויו עוד כ-44%.

בעל המניות הגדול ביותר של החברה, הנק גרינברג, לשעבר מנכ"לה, אמר כי החברה היתה זקוקה להלוואות גישור בלבד. קבוצת משקיעים בהובלתו הציעה לקנות את החברה או להלוות לה כסף לפני קבלת ההחלטה על ההלאמה.

מחיקת ערך בשווי 70 מיליארד ד'

חברות דירוג האשראי הגדולות הורידו ביום שני בערב את דירוג האשראי של AIG בצעד שהחריף את מצוקתה הפיננסית של החברה והיקשה עליה לגייס את ההון הנחוץ לה. מניות AIG צנחו ביותר מ 60% ביום שני בבוקר, כשגברו החששות כי לחברת הביטוח אין די הון כדי לעמוד בהורדת דירוג אשראי. הורדת הדירוג אכן התרחשה בהמשך היום.

AIG צפויה לבצע מחיקות ערך בשווי 60-70 מיליארד דולר. מרבית תחומי פעילות AIG חסונים, ומקור צרותיה בחטיבה אחת שעסקה באג"ח מורכבות ובנגזרים .

"הממשל והמשקיעים חששו כי נפילת AIG תהיה בעלת השפעה שתתפשט במגזר בשל היעלמות צדדים בחוזים". גוף המהווה שחקן מרכזי בשוק הנגזרים מעולם לא הכריז על פשיטת רגל מאז גדל שוק הנגזרים למימדי הענק הנוכחיים שלו. קריסת בנק ההשקעות ליהמן ברדרס היא מקרה מבחן שלא בישר טוב. עם זאת, בכירים במגזר הפיננסים חוששים כי קריסה נוספת של שחקן גדול בשוק הנגזרים עלולה לגרום לתגובת שרשרת.

כקונצרן ביטוח, מפקחים על AIG מפקחים רגולטורים שונים בתכלית מאשר על הבנקים וחברות ההשקעות בוול סטריט, ודרישות הלימות ההון שונות אף הן.

AIG החליפה שלושה מנכ"לים בשלוש וחצי השנים האחרונות, מאז שגרינברג אולץ להתפטר בשל שערוריות חשבונאיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully