וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכת מאדוף: פגיעה של עשרות מיליוני ד' בעמותות בישראל

מאת ליאור דטל ואשר שכטר

16.12.2008 / 10:16

שתי קרנות של יהודי ארה"ב הפועלות בישראל נסגרו. התרומות לסוכנות היהודית עלולות להצטמצם. במגזר השלישי מעריכים: הזעזוע הגדול בדרך

"עולם הפילנתרופיה בישראל עומד לספוג מכה קשה" - כך אמר אברהם הינפלד, נשיא קרן צ'ייס, שפעלה בישראל ונסגרה אתמול. כל כספי הקרן היו מושקעים בידיו של ברנרד מאדוף, החשוד בהונאה בהיקף של 50 מיליארד דולר.

הפגיעה הצפויה בארגוני המגזר השלישי בישראל, כתוצאה מהונאת הענק צפויה להסתכם בעשרות מיליוני דולרים. עד כה ידוע על שתי קרנות שפעלו בישראל, שהשקיעו את כספן אצל מאדוף, נפגעו מהתרמית ונסגרו. בנוסף, מעריכים מקורות בתחום, ייפגעו עמותות בישראל, כתוצאה מירידה משמעותית בהיקף התרומות שהגיע מגופים שהשקיעו בקרן מאדוף. גם הסוכנות עלולה להיפגע כתוצאה מירידה בהיקף התרומות של נפגעי מאדוף.

כך, קרן צ'ייס, שנוסדה על ידי סטנלי ופמלה צ'ייס בארה"ב ב-85', הודיעה כי היא מפסיקה את פעילותה בישראל ובחו"ל. ארבעת עובדי הקרן בישראל פוטרו ומשרדיה ייסגרו. על פי הערכות, הקרן השקיעה בישראל מאז הקמתה כ-250 מיליון דולר.

הינפלד אמר ל-TheMarker: "רק ביום חמישי האחרון אישרנו תוספת של 1.5 מיליון דולר לתקציב הקרן ובלילה יצאה ההודעה שכל העסק של מאדוף היה תרמית וכל הכסף איננו. הגעתי לישראל כדי להודיע לכולם שאנחנו צריכים לסגור את הקרן". מרק צ'ייס, בנם של התורמים המתגורר בישראל, סירב להגיב.

מרבית התרומות של קרן צ'ייס נאספו מיהודי ארה"ב. מדי שנה תרמה הקרן כ-12.5 מיליון דולר לגופים יהודיים - מרבית הכסף למוסדות חינוך בישראל וכ-20% למוסדות חינוך יהודיים במדינות ברית המועצות. הכסף הועבר באמצעות משרדי הקרן בירושלים. בין המוסדות להם תרמה הקרן היו כל האוניברסיטאות בישראל. כמו כן הפעילה פרויקטים משותפים עם הסוכנות היהודית והג'וינט. בין המוסדות שהקימה הקרן בישראל - מכון צ'ייס להכשרת מורים. הקרן תרמה גם מלגות לתלמידים מחוננים ולתלמידים נזקקים, והיתה מהתורמות העיקריות לעמותת אחריי - נוער מוביל שינוי.

"הדבר כואב מאוד", אמר הינפלד. "זו היתה קרן פרטית שהתחייבה לסייע לחינוך בישראל, והכוונות של התורמים היו לתגבר את הסיוע. עכשיו הנוכל הזה הרס את הכל". דני רוזנר, מנהל עמותת אחריי, העריך שפעילות העמותה תיפגע אך לא באופן משמעותי מכיוון שהיא מגייסת כספים בעיקר ממקורות בישראל. "אני מאמין שזה ייאלץ אותנו לעשות שינויים ארגוניים ולהיערך מחדש לפעילות ב-2009".

מאדוף: תורם גדול לקהילה היהודית

קרן נוספת שהשקיעה את כל כספה בידיו של מאדוף היא קרן התרומות של רוברט לפין. לפי דיווח באתר החדשות היהודי JTA, הקרן שפעלה בארה"ב הודיעה כי תפסיק באופן מיידי את תמיכתה בישראל. זאת לאחר שהפסידה בהונאה את כל כספה - 8 מיליון דולר.

מדובר בקרן שתרמה מאות אלפי דולרים בשנה למטרות ישראליות והפעילה שתי תוכניות בישראל. האחת, "נוער למען ישראל", מימנה טיולי נוער יהודי מארה"ב לישראל בכ-500 אלף דולר בשנה. השנייה, "מורים לישראל", מימנה ביקורים בישראל של מורים לעברית בכ-100 אלף דולר בשנה. כל עובדי הקרן פוטרו. "הכסף שהיה אמור לממן את התוכניות נעלם", אמרו בקרן לאפין.

מאדוף היה תורם גדול לקהילה היהודית. יחד עם אשתו רות ניהל קרן צדקה משפחתית בהיקף 19 מיליון דולר, שתרמה למוסדות חינוך ותרבות וכן לארגונים יהודיים. כעת צפויים גופים אלה להיקלע לקשיים משמעותיים.

עם קרנות אלה נמנית קרן Gift of Life העוסקת באיתור תורמי מוח עצם לילדים חולים בצפון אמריקה ובישראל. באתר הקרן פורסמה הודעה שבה נכתב כי חלק גדול מהתרומות הגיע ממשפחת מאדוף, וכי עתה עליה לגייס תרומות בסך 1.9 מיליון דולר כדי לעמוד ביעדי 2009.

דייוויד גאפל, מנהל קרן שוסטרמן העוסקת בגיוס תרומות לישראל, אמר ל-TheMarker: "אני מקווה שזה כל הנזק שנעשה, אבל להערכתי יש עוד כמה פילנתרופים וארגונים שנפגעו מהעוקץ של מאדוף. ברור לי שזה ימשיך לזעזע את המערכת ושזה הולך להיות מורגש בעולם המגזר השלישי ובישראל במיוחד. לדעתי, בימים הקרובים נמשיך לשמוע על גופים נוספים שנפגעו מהסיפור הזה באופן ישיר או עקיף".

גם הסוכנות היהודית צפויה להיפגע מהתרמית של מאדוף, שכן חלק גדול מכספיה מגויס מתרומות של יהודי ארה"ב. באחרונה נאלצה הסוכנות היהודית לקצץ 45 מיליון דולר מתקציב 2009 עקב הירידה בערך הדולר בשנה שעברה וכתוצאה מהמשבר הכלכלי הנוגס בכיסם של התורמים.

זאב בילסקי, יו"ר הסוכנות היהודית, אמר ל-TheMarker: "הסוכנות עצמה לא השקיעה כספים אצל מאדוף ולא נפגעה באופן ישיר. אין ספק שהרבה אנשים, שתורמים לפדרציות היהודיות או ארגונים מקרובים לפדרציות נפגעו. ככל שיעבור הזמן תתברר מידת הפגיעה בתורמים ואני בטוח שזה יביא לקיטון בתרומות שנאספות על ידי הפדרציות היהודיות ומועברות לסוכנות. עם זאת לא מדובר בסכומים גבוהים שיכולים לפגוע בנו באופן משמעותי".

חוסר ודאות

המגזר השלישי בישראל נמצא כולו בחוסר ודאות בעקבות המשבר העולמי וההערכות הן כי היקפי התרומות יירד בכ-10%-15% בשנה הבאה וכי ארגוני תרומות רבים כבר נתונים בקשיים. על כך נוספים האי ודאות בעקבות ההונאה של מאדוף.

בכיר במגזר השלישי בישראל העריך אתמול, כי חלק גדול מהתורמים היהודים קשורים באופן ישיר ועקיף לסוכנות היהודית באמצעות תרומות, אך גם לארגונים אחרים "שהרבה מהם עומדים להיפגע בעקבות התרמית".

חלק מכספי התרומות של הסוכנות מגויס מהפדרציה הניו יורקית, שהיא המגבית היהודית הגדולה בארה"ב. ג'רי לוין, יו"ר הפדרציה, אמר ל-TheMarker בעקבות מעצרו של מאדוף כי "אך אחת מהקרנות שלנו לא הושקעה בקרנות של מאדוף. אנו מאמינים כי כמה תורמים של הפדרציה ברחבי ארה"ב הושפעו באופן משמעותי. לבנו יוצא אליהם, כמו אל אחרים שנפגעו מהפרשה".

כמה פילנתרופים יהודים ספגו הפסדי ענק בעקבות השקעתם בקרן של מאדוף. "הבוסטון גלוב" דיווח כי קרן התרומות של הנדבן היהודי מבוסטון, קרל שפירו, הפסידה 145 מיליון דולר לפחות בהונאה זו. שפירו ואשתו רות תרמו, לפי הערכות, 327 מיליון דולר ב-2007, בין היתר למטרות יהודיות בישראל ובחו"ל.

בנוסף, עזרא מרקין, שייסד את קרן הגידור אסקוט פרטנרס אשר הפסידה בהונאה של מאדוף כמעט את כל נכסיה (1.8 מיליארד דולר) תרם כספים רבים בעצמו לארגונים יהודיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully