וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסחר בוול סטריט נסגר בנפילה החדה מאז המשבר

נמרוד הלפרן

9.8.2011 / 0:02

למרות ניסיונות ההרגעה של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, המניות בבורסה בניו יורק צנחו, ומניות הפיננסים והטכנולוגיה הובילו את הירידות. מדד דאו ג'ונס ירד ב-5.5% ונאסד"ק ירד ב-6.9%

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק)

בורסות וול סטריט נסגרו אתמול (שני) בירידות חדות, ושוק האג"ח הממשלתיות האמריקאיות זינק בעקבות הורדת דירוג האשראי של ארה"ב על ידי סוכנות הדירוג S&P - הורדת דירוג האשראי הראשונה מעולם של ארה"ב. מניות הפיננסים והטכנולוגיה הובילו את הירידות.

מדד דאו ג'ונס אשר איבד בשבוע שעבר 5.8% - הירידה השבועית החדה ביותר מאז חודש מארס 2009 - נפל ב-5.5% ונסגר מתחת לרמה של 11 אלף נקודות בראשונה מאז אוקטובר; מדד S&P500 אשר נפל בשבוע שעבר ב-7.2% - הנפילה השבועית החדה ביותר מאז נובמבר 2008 - צנח ב-6.6%; מדד נאסד"ק אשר צלל בשבוע שעבר ב-8% - הירידה השבועית החדה ביותר מאז שנת 2008 - איבד 6.9%. שוק האג"ח הממשלתיות האמריקאיות נסגר בעליות חדות, והתשואה על האג"ח ל-10 שנים צללה ב-0.22% לרמה של 2.34% - שפל של שנתיים וחצי.

נשיא ארה"ב ברק אובמה נשא דברים בנוגע להורדת דירוג האשראי של ארה"ב ומשבר החוב. רויטרס
"לא היינו צריכים חברת דירוג אשראי כדי לדעת שאנחנו זקוקים לתקציב מאוזן". אובמה/רויטרס

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, התייחס אמש בראשונה להורדת דירוג האשראי של ארה"ב בסוף השבוע. "לא משנה מה אומרת חברת דירוג אשראי כלשהי, אנחנו תמיד היינו ותמיד נהיה מדינה עם דירוג אשראי מושלם", אמר אובמה. לדבריו, למרות הורדת דירוג האשראי "השווקים ממשיכים להאמין שדירוג האשראי שלנו הוא AAA".

"לא היינו צריכים חברת דירוג אשראי כדי לדעת שאנחנו זקוקים לתקציב מאוזן", הוסיף אובמה שאמר כי ארה"ב זקוקה לצמצום מאוזן של הגירעון בתקציב אשר לא יפגע בצמיחה הכלכלית. הנשיא קרא לרפורמה במיסוי ושינויים בביטוח הרפואי, ואמר כי יש מקום להאריך את הקלות המס לעובדים ואת ההטבות למובטלים. "הבעיות התקציביות של ארה"ב ניתנות לפתרון באופן מיידי", סיכם אובמה. הנשיא אמר עוד כי בכוונתו להציג רעיונות חדשים בתחום התקציבי בשבועות הקרובים.

חברת דירוג האשראי סטנדרד אנד פור'ס (S&P) הורידה בסוף השבוע את דירוג האשראי המושלם של ארה"ב (AAA) בראשונה בהיסטוריה. S&P נימקה את הורדת הדירוג בתהליכים הפוליטיים בארה"ב ומתחה ביקורת על כך שהקונגרס האמריקאי לא הצליח להחליט על מספיק קיצוצים בכדי לצמצם את גירעונות השיא בתקציב הממשל האמריקאי.

שיחת ועידה של נציגי שבע המדינות המתועשות (G7) הסתיימה בהצהרה על כך שהבנקים המרכזיים יעשו ככל שנדרש כדי לתמוך ביציבות פיננסית וצמיחה. הבנקים יזרימו נזילות ויפעלו נגד שינויים חריגים בשערי החליפין ככל שיידרש, נכתב בהצהרה. גם פורום ה-G20, הכולל את המדינות המתפתחות הגדולות, הוציא הצהרה ברוח דומה.

הבנקים יגיעו לפיטורים של יותר מ-101 אלף עובדים

חברת הביטוח האמריקאית AIG מתכננת לתבוע את בנק אוף אמריקה הבנק הגדול בארה"ב, בגין מאות אג"ח מגובות משכנתאות, והצטרפה בכך למספר גדל והולך של משקיעים שתובעים פיצויים בגין אג"ח מגובות משכנתאות שהובילו למשבר הפיננסי.

התביעה דורשת פיצוי על הפסדים של יותר מ-10 מיליארד דולר על השקעות בהיקף של 28 מיליארד דולר - ככל הנראה התביעה הגדולה ביותר שהגיש משקיע בודד בגין אג"ח מגובות משכנתאות.

שלושה ימים לאחר שהורידה את דירוג האשראי המושלם של ממשלת ארה"ב, בראשונה בהיסטוריה, הורידה אתמול חברת דירוג האשראי סטנדרד אנד פור'ס (S&P) את הדירוג של ענקיות המשכנתאות האמריקאיות פאני מיי ופרדי מאק מדירוג מושלם של AAA לדירוג של AA פלוס.

"הורדת הדירוג של פאני מיי ופרדי מאק משקפת את התלות הישירה שלהן בממשלת ארה"ב", נאמר בהודעה שפירסמה S&P. "הממשל האמריקאי השתלט על פאני מיי ופרדי מאק בספטמבר 2008 ויכולתן של החברות לממן את פעילותן תלויה באופן רב בממשלת ארה"ב".

כלכלנים רבים העריכו בימים האחרונים כי הורדת דירוג האשראי של ממשלת ארה"ב על ידי S&P צפויה לגרור הורדות דירוג אשראי של חברות וגופים שהם בעלי קשרים הדוקים על הממשל האמריקאי.

הבנקים הגדולים בעולם מקצצים משרות בקצב המהיר ביותר מאז 2008 בשעה שהרגולטורים דוחקים בחברות להחזיק הון עצמי גבוה יותר והחברות נאבקות להגדיל הרווחיות תחת ההאטה בכלכלת ארה"ב, דיווחה בלומברג.

50 בנקים גדולים בינהם HSBC, קרדיט סוויס ובנק אוף אמריקה, הודיעו על תוכניות לפיטורי 60 אלף עובדים מאז תחילת השנה, בקצב צמיחה שכזה, הבנקים יגיעו לפיטורים של יותר מ-101 אלף עובדים השנה - השיער הגבוה ביותר מאז שקוצצו 192 אלף משרות ב-2008 בזמן משבר האשראי.

(עדכון ראשון: 23:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully