וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

yes מתקרבת ל-VOD

ערן גבאי

18.12.2006 / 15:17

שר התקשורת אריאל אטיאס הביע נכונות להעביר את yes לשלב ניסוי שיווקי ב-VOD ולאפשר ל-10 אלף מנויים להתחבר לשירות

שר התקשורת, אריאל אטיאס, הביע נכונות בשיחות סגורות להעביר את חברת הלוויין yes לשלב ניסוי שיווקי ב-VOD (וידיאו על פי דרישה) ולאפשר לכ-10 אלף ממנויי חברת הלוויין לקבל את השירותים - כך נודע ל-TheMarker. ממשרד התקשורת לא נמסרה תגובה לידיעה.

השר אטיאס ביקש לאחרונה ממגישי הצעת החוק הפרטית, חברי הכנסת יורם מרציאנו, אורית נוקד ורונית תירוש, שעניינה במתן אפשרות גם לחברת הלוויין yes לעשות שימוש בשירות ה-VOD - לדחות בשבועיים את העלאת הנושא לדיון בוועדת שרים לחקיקה.

מאז, מתנהלות שיחות בין השר אטיאס למגישי הצעת החוק הפרטית בניסיון להגיע להסכמות בעניין. במסגרת זו, גם הביע השר נכונות לאפשר ל-yes בשלב ראשון את הרחבת הניסוי שלה ל-10 אלף מנויים. עוד נודע כי דווקא בחברת הלוויין yes מביעים התנגדות להסכמות הראשוניות האלה וחוששים מכך ששלב הביניים - הרחבת הניסוי הטכנולוגי המתקיים כיום ל-500 איש לניסוי שיווקי ל-10 אלף איש - יעכב דווקא את הפתרון המלא ואת האישור לכל מנויי חברת הלוויין לעשות שימוש ב-VOD.

משרד התקשורת אישר לפני כארבעה חודשים לחברת הלוויין yes לבצע ניסוי טכנולוגי מוגבל ב-VOD על גבי רשת התקשורת של בזק, למשך שנה והתיר לה לחבר עד 500 מנויים לשירות.

בינתיים, מתקשה חברת הלוויין yes בחודשים האחרונים לגייס מנויים חדשים, ולמעשה בנובמבר, לראשונה בתולדותיה, היא לא רשמה גידול במספר המנויים. בחברת הלוויין ייחסו את הקושי הרב בגיוס מנויים לעובדה שחברת הלוויין אינה מורשית לשווק את שירות ה-VOD, בדומה לחברות הכבלים.

בשל היעדר התחרות על שירותי ה-VOD, החליטה לאחרונה חברת הכבלים הממוזגת לנצל את המצב ולהעלות את מחיר השימוש החודשי בשירות לכל 300 אלף מנויי השירות בכ-3 שקלים, מ-9.99 שקלים בחודש כיום לכ-12.9 שקל.

הליך שיכול לקחת שנתיים

רגולטור בכיר מאוד בשוק התקשורת אמר ל-TheMarker לאחרונה, כי "חברת yes לא תקבל את האישור לאספקת שירותי ה-VOD בשנתיים הקרובות. גם אם השר יזרז את המהלך, הוא יוכל להשפיע על זירוז ההיתר ברמה של כמה חודשים בלבד".

אותו גורם ביסס את קביעתו על כך שמדובר בהליך פרוצדורלי מסובך שמחייב שינוי בתנאי הרישיון של yes, ובתהליך חקיקה ארוך. מהרגע שמשרד התקשורת יידרש לעבוד על תזכיר החוק, עבור בהגשת החוק, דיוני ועדות הכנסת, הלוביסטים, השימועים, והחקיקה בכנסת - כל אלה יימשכו זמן רב. על כן, ההיתר ל-yes לעשות שימוש בשירות הזמנת הסרטים וסדרות הטלוויזיה על פי בחירה אישית ימשיך לשמש יתרון אסטרטגי רב מעלה עבור חברות הכבלים על פני חברת הלוויין בשנתיים הקרובות.

משרד התקשורת מוגבל ביכולתו לאשר ל-yes את השימוש בשירות כיוון שה-VOD מחייב שימוש של yes בתשתית של בזק, ומפר בכך את ההפרדה המתחייבת שבין שירותי תשתית ותוכן. הפלטפורמה הלוויינית אינה מאפשרת ערוץ חזור למנויי yes ועל כן כדי לאפשר למנויי הלוויין להפעיל שירותים אינטראקטיוויים ויכולת להזמין סרטים וסדרות מהממיר בבית, היא חייבת לעשות שימוש ברשת האינטרנט של החברה האם שלה, בזק. אלא שעל בזק נאסר להעביר את השירות על גבי התשתית כדי למנוע מצב שבו הופכת בזק לחברת תוכן.

בבזק וב-yes נטו להאמין שהנתיב של הצעת החוק הפרטית יוכל לקדם את הליך החקיקה, אבל גם האופטימיים שבין מנהלי yes מדברים על השלמת המהלך הכולל רק בעוד חודשים רבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully