וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב תשקיע טריליון דולר בהצלת המגזר הפיננסי

דפנה מאור

23.3.2009 / 14:45

משרד האוצר האמריקאי ירכוש בסכום זה ניירות ערך "רעילים" במטרה לאפשר למערכת הפיננסית לשוב ולצמוח באופן עצמאי

משרד האוצר של ארה"ב הכריז על תוכנית לממן רכישה של ני"ע רעילים בשווי של טריליון דולר, במטרה להציל את המגזר הפיננסי מהמשבר הקשה ביותר מאז השפל הגדול. הטיעון המרכזי בהשקעת כספים אדירה זו מכספי משלמי המסים: כל עוד המערכת הפיננסית עמוסה בני"ע בעייתיים אלה, היא לא תוכל לשוב ולתפקד כהלכה, ותהווה מקל בגלגלי הכלכלה.

התוכנית Public-Private Investment Program תשתמש ב-100-750 מיליארד דולר מקרן החילוץ של המגזר הפיננסי (TARP) שהוכרזה בשנה שעברה. לדברי משרד האוצר, תוכל הממשלה לרכוש נכסים בשווי של 500 מיליארד דולר, בסיוע משקיעים פרטיים. התוכנית תוכל לגדול פי שניים במהלך הזמן, לפי הודעת האוצר.

לא מפחדים מאפקט ה-AIG

התוכנית כוללת סובסידיות נדיבות באמצעות הלוואות בריבית נמוכה, במטרה לדרבן את רכישתן של משכנתאות בעייתיות ונכסים נגזרים מידי מוסדות פיננסיים. ביום ראשון קיימו בכירי משרד האוצר בארה"ב שיחות עם מנהלי קרנות השקעה גדולות בניסיון לגייס אותם להשתתפות בתוכנית.

כדי להגן על משלמי המסים, אשר כספם יממן את עיקר הרכישות, יימכרו הנכסים במכרז למרבים במחיר. הממשלה תישא ברוב הוצאות הרכישה והמשקיעים הפרטיים ישלמו את מקצתה. אבל אולם תפקידם העיקרי יהיה לקבוע מחיר שוק לנכסים הבעייתיים, מה שלא ניתן לעשות כעת בשל סירוב הבנקים למכור אותם במחירים נמוכים מהמחיר הנקוב, וסירובם של משקיעים לשלם בעד מה שנראה כנכסים מסוכנים.

המחאה הציבורית העזה שהתעוררה בעקבותה בונוסים ששילמה ענקית הביטוח AIG לא עצרה את ממשל אובמה מקידום התוכנית. כריסטינה רומר, יו"ר מועצת היועצים הכלכליים של הבית הלבן, אמרה ביום ראשון כי משקיעים פרטיים המעוניינים בתוכנית לא צריכים לחשוש מזעם הציבור.

"המשקיעים הפרטיים עושים לנו טובה", אמרה רומר בתוכנית הטלוויזיה "פוקס ניוז סאנדיי". "אני חושבת שהם מבינים שהנשיא יודע שהם בקטגוריה שונה (מ-AIG) ויהיה להם אמון בתוכנית". רומר אמרה גם שיש לה ביטחון גדול ביכולת ההתאוששות הכלכלית.

"אנשים ירצו להשתתף אם תהיה סיבה עסקית", אמר אוסטן גולסבי, חבר מועצת היועצים הכלכליים. התוכנית שהוצגה היא המרכיב הקריטי ביותר במהלכים שמתכנן אובמה כדי להציל את מערכת הבנקאות האמריקאית מהנכסים הרעילים במאזניהם, המגיעים להערכת אנליסטים ל-2 טריליון דולר, רובם במשכנתאות לקניית בתים ונדל"ן מסחרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully