וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש לכם ניגוד עניינים עם עצמכם

מירב ארלוזורוב

10.9.2009 / 8:59

כולנו (גם אם לא ידענו) מושקעים בחברה לישראל ובאפריקה ומנסים להתמודד עם הכובע הכפול: גם נושים וגם בעלי מניות. מירב ארלוזורוב מנסה למצוא את הפנסיה שלה ושלכם

מה אתם עושים כשיש לכם ניגוד עניינים עם עצמכם? זאת אינה שאלה מתחום התיאוריה. זוהי שאלה מעשית לחלוטין, אפילו שאלה בוערת, בעלת השלכות הרות גורל על החיסכון הפנסיוני שלכם.

המשבר העולמי הגדול, שבימים אלה אנו מציינים לו שנה, העלה את השאלה הזו על המפה. זה קרה משום שבעקבות המשבר נקלעו שתיים מהחברות הגדולות בישראל - כלומר שתי חברות שנכללות במדד המניות הכבדות, מדד תל אביב 25 - לקשיים. האחת היא החברה לישראל, שבה מדובר בקושי עקיף בלבד - חברה בת שלה, צים, מתקשה לפרוע את חובותיה לבעלי איגרות החוב. השנייה היא חברת הנדל"ן הענקית אפריקה ישראל.

מכיוון שמדובר בשתיים מהחברות הגדולות והחשובות ביותר במשק הישראלי, אתם, כמובן, השקעתם בהן את כספי הפנסיה שלכם. לא עשיתם זאת ישירות, אלא באמצעות קופת הגמל, ביטוח המנהלים או קרן הפנסיה שלכם, אבל בפועל אתם מושקעים בשתי החברות הללו. ולא רק זאת, אלא שאתם מושקעים בהן לעומק. משמע, הגופים המוסדיים המנהלים בעבורכם את כספי החיסכון הפנסיוני שלכם קנו בעבורכם, בכסף שלכם, גם מניות וגם איגרות חוב של שתי החברות.

כך נולד ניגוד העניינים שלכם. אל מול שתי החברות אתם פועלים בכובע הכפול: אתם גם נושים, התובעים מבעלי המניות לפרוע את החוב לבעלי איגרות החוב, ואתם גם בעלי מניות, שאין להם מאיפה לשלם את החוב. מה עושים?

אל תצפו לתשובות בית ספר, כי לאיש אין תשובות כאלה. רשות ניירות ערך הוציאה הוראה אחת, שאסרה על בנק לאומי - בהיותו בעל מניות גדול בחברה לישראל וגם אחד המלווים של צים - להצביע באסיפת בעלי המניות של החברה שדנה בשאלה אם החברה לישראל תנסה לסייע לצים לפרוע את חובה. לא בטוח שהרשות חשבה על ההוראה הזו עד הסוף, כי בעלי איגרות החוב של צים הם הגופים המוסדיים הגדולים, והם מחזיקים גם במניות החברה לישראל. לפי אותו הכלל, או-טו-טו כולם ייפסלו, ולא יישאר מי שיצביע באסיפת בעלי המניות של החברה לישראל.

הגופים המוסדיים, מבולבלים מההוראה של הרשות, נקטו כל אחד גישה שונה בנוגע להצבעה שהיתה באסיפה של החברה לישראל. חלק הורידו מעצמם אחריות והעבירו את ההחלטה כיצד להצביע לנציג חיצוני בלתי תלוי. חלק החליטו להצביע לפי גודל האחזקה היחסי במניות או באיגרות חוב - מי שיש לו יותר מניות הצביע נגד ההחלטה לסייע לצים, מי שיש לו יותר איגרות חוב הצביע בעד ההצעה. חלקם אפילו נתנו חופש הצבעה לכל קופת גמל בנפרד - גם בקבוצת פסגות וגם בקבוצת הביטוח מגדל היו קופות גמל שהצביעו האחת נגד השנייה. זה מאוד הגון, אבל ברור שכך קשה מאוד להתגבש לכדי החלטה מסודרת.

בשוק ההון מעריכים: בלתי אפשרי להגיע להסדר חוב מוסכם ב"אפריקה"

המקרה של אפריקה ישראל, שבה לא נערכו עדיין הצבעות, הוא מסובך אפילו יותר, מכיוון שלאפריקה ישראל יש 13 סדרות אג"ח שונות, עם ניגוד עניינים בין הסדרות השונות, המפוזרות בין אלפי מחזיקים מהציבור. כיצד יצביע גוף מוסדי שיש לו גם מניות אפריקה לישראל, גם סדרות אג"ח ארוכות של אפריקה ישראל (אפריקה הודיעה שאין לה די כסף לפרוע את החוב לסדרות הארוכות) וגם סדרות קצרות (לסדרות הקצרות דווקא יש מספיק כסף בקופה של אפריקה)?

בשוק ההון רווחת ההערכה כי התמונה באפריקה ישראל היא כל כך מסובכת, שיהיה כמעט בלתי אפשרי להגיע להסדר חוב מוסכם. ככל הנראה, לא תהיה ברירה אלא לפנות לבית המשפט - בהליך של הקפאת הליכים - כדי שיכפה הסדר חוב.

השאלות הללו הן השיעור הפרטי של מדינת ישראל מהמשבר. אף אחת מהשאלות הללו לא עלתה קודם לכן מעולם, ממילא אין תשובה פשוטה להן, וגם כמעט שאין ניסיון עולמי בנוגע להן. בעולם, שאלת ניגודי העניינים של גופים מוסדיים בתוך עצמם כמעט שאינה עולה, מאחר שהפיזור של האחזקה הוא עצום - העובדה שגוף יחיד נגוע בניגוד עניינים פנימי לא תעלה ולא תוריד מבחינת תוצאות ההצבעה על הסדרי החוב. בישראל, לעומת זאת, שבה יש חמישה גופים מוסדיים גדולים ושכולם מתמודדים עתה עם שאלות של ניגודי עניינים פנימיים, השאלות הללו הן כבדות משקל.

המורכבות של השאלות בנוגע להסדרי החוב מעלה נקודה אחת ברורה: הערכת הסיכון של ההשקעה בשוק האג"ח היתה שגויה. שוק איגרות החוב הוא הרבה יותר מסוכן מכפי שנצפה מלכתחילה, לא בגלל הסיכון שחברות ייקלעו לקשיים - אלא בגלל הסיכון של חוסר יכולת להגיע להסדר חוב ולהצליח לגבות את הכסף, לאחר שהחברות נקלעו לקשיים.

הסיכון הזה, שהוא ביורוקרטי-משפטי בטיבו, אינו מגדיל את הסיכון לפשיטות רגל - אבל מגדיל מאוד את הסיכון להצליח לגבות את החוב, לאחר שפשיטת הרגל כבר קרתה. מתברר שכאשר המצב רע, הוא הרבה יותר רע ממה שכולם העריכו תחילה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully