וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבורסה בשיא - העדר בדרך

ד"ר ארי אוליאל

6.4.2010 / 13:38

מדד המעו"ף טיפס היום לשיא היסטורי של 1240 נקודות, כשהוא מותיר מאחור את זיכרונות המשבר. ד"ר ארי אוליאל מנסה לחזות מה צפוי בהמשך והאם העדר יכנס לאפיק המנייתי

הבוקר השלים מדד המעו"ף, מדד 25 המניות הגדולות בבורסה, זינוק של 110% מאז השפל שרשם בנובמבר 2008 והמשבר הכלכלי הופך בהדרגה לזיכרון עמום. אתמול נסקו מדדי הוול סטריט לשיאים של שנה וחצי וסיפקו רוח גבית לעליות בת"א.
בוול סטריט נסחרות מניות ישראליות רבות שסחירותם הינה דו צדדית (ארביטראז') בת"א ובארה"ב. טבע ונייס עלו אתמול בארה"ב והן יעלו למחרת בת"א וזה מה שהתרחש היום במסחר.

הסיבות לאווירה החיובית בשווקים בסוף השבוע החולף היו סימני התאוששות בשוק התעסוקה בארה"ב לו נוספו 162,000 מועסקים חדשים. גם עליית מדד מנהלי הרכש בארה"ב תרמה לאווירה וכך המסחר לאחר הפסחא אופיין בעליות.

צרפו לכך את התחזקות הדולר מול האירו ותחושת אופטימיות בשווקים והנה לכם מתכון לסיבוב עליות שערים במניות – אבל לעליות ראוי להתייחס בזהירות מסוימת.

מגמת העליות בחיתוליה?

זאת הכותרת שפרסמו הבוקר מספר אנליסטים וברור ממנה שהאופטימיות חוגגת: גם סקירות הבנקים הגדולים פמפמו אופטימיות, גם אם מעט זהירה יותר. התחושה הכללית בבורסה עצמה היא שאנו עומדים בפני גל עליות נוסף. טכנאי הבורסה, אלה שבונים תיאוריות מסחר על בסיס אוסף נתונים טכניים, סבורים שרמת 1280 קרובה ולכן לדידם העליות צפויות להמשך.

אין לי רצון להשבית חגיגות, אך מניסיוני כשהאופטימיות חוגגת מקיר לקיר זהו בדיוק הזמן להתחיל להיזהר. ירידות בבורסה הגיעו בדרך כלל בהפתעה כשהמשקיעים חגגו וריח הסיכון לא עלה בנחירי איש מפעילי השוק. דווקא בנקודות אלה בעבר החלו ירידות שפעילי השוק קראו להם – " מימושים" והם הפכו לירידות לפעמים חדות, כואבות ומפתיעות.

כשאנו קוראים שהציבור הרחב מזרים הון לקרנות מניתיות או ישירות למניות עולים ובאים שני תסריטים: אזעקה תוך כדי עליות לקראת מימוש, תחילת חגיגה מתמשכת כשהמימוש והירידות יתאחרו להגיע. האווירה האופטימית כמו בעבר ניזונה מכסף זול בשל ריבית נמוכה, העדר אלטרנטיבות השקעה אטרקטיביות, רצון לקחת סיכון ומשק ישראלי יציב וצומח.

המשק הישראלי הפגין ביצועים מרשימים בשנה החולפת בהשוואה לכלכלה העולמית ובוודאי מול מדינות שהיו, חלקן נשארו, במשבר. ב- 2010 כלכלנים צופים המשך צמיחה מואצת בתקווה שאירועים חיצוניים לא יפגעו בכלכלה. שיעור האבטלה אצלנו יורד, הצריכה שמזינה את גלגלי הכלכלה גדלה ואיכות החיים משתפרת. כל אלה בצירוף כסף זול ומדיניות מוניטרית זהירה הם לכאורה מפתח להמשך מגמה חיובית בשוק המניות.

במשק צומח סביר גם שרווחי החברות יצמחו במקביל דבר שיגרום למכפילי ההון של החברות להראות סבירים ולמחירי המניות להיות במצב לא מנופח. הכל בהנחה שהאינפלאציה לא תחרוג מ – 2.5% עד 3% בשיעור שנתי כיעד ממשלתי ובנק ישראל "ידאג" לשער דולר באופן שוטף כמימים ימימה. צרפו לכך תקוות , שלא תמיד התאמתו, לפיהם שרי הממשלה לא "יפוצצו" סתם כסף על מטרות שנויות במחלוקת והנה לנו תקציב יחסית מאוזן ותמריץ לשוק מניות חיובי. צריך לקוות שנתניהו ושטייניץ לא ישברו את מסגרות התקציב כבעבר ויקפידו על משמעת תקציבית.

תופעת העדר מתחילה?

ערב החג שאל אותי בעל המינימרקט בו ערכתי את הקניות האם כימיקלים לישראל שווה קניה ומה אני חושב על הבינלאומי שהולך לאיחוד מניות. הופתעתי לטובה. בעבר עמך שאל אותי על מניות גז או ביומד שאוטוטו מוצאות תרופה לסרטן והכל נשמע בדיחה. כימיקלים לישראל והבינלאומי הם שתי מניות כבדות ולכך עמך ישראל מראה לכאורה סימני בגרות בורסאיים בהשוואה לעבר.

כמה זמן ייקח לעמישראל לרכוש שוב בהמוניו חיפושי נפט? מייד אחרי שיבין שטבע עולה לאט מדי לטעמו? או אולי בעצם כבר מחר כשיצאו מאכילת מצות הפסח והמופלטות ויבקשו כתמיד להשתתף מאוחר בחגיגת הבורסה שמתחוללת לנגד עינהם והם בפיקדונות שמניבים 0.25% לחודש חייב במס.

אם החלטתם להיכנס לשוק קבלו צרור עצות יעיל: להשקיע בבורסה לא יותר מ – 25% מכספכם הפנוי להשקעות, מניות כבדות עם סחירות גבוהה וקונים מוסדיים. מעל הכל - אל תכנסו לספקולציות שאינכם מבינים בהם רק כי השכן מלמעלה סיפר לכם ניסים ונפלאות. בהצלחה למצטרפים הזהירים!

* הכותב הוא מרצה בתכנית ה-MBA במרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully