וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התייעלות חברות התקשורת קרבה

אמיר טייג

10.11.2010 / 10:02

המלחמה נגד דמי הקישוריות עברה וחברות התקשורת חוזרות להציג רווחים והכנסות נאות? אמיר טייג חושב שמגמת הצמיחה לקראת שינוי וכי בקרוב יכנסו החברות לתקופת התייעלות

שוק המניות שוב מרחף ברמות שיא. הכסף הזול והתשואות הזעומות בשוק הסולידי גורמות לזרימה טבעית של הון לנכסים מסוכנים יותר. למרות כוחות אלה, עדיין מפתיע לראות את המהלך שביצעו מניות בזק, סלקום ופרטנר.

החברות, שספגו במחצית הראשונה של 2010 מכות רגולטורית חסרות תקדים, חוזרות עתה להיסחר כאילו תעריפי הקישוריות לא יירדו בינואר 2011 ב-70% וכאילו חברת החשמל לא תגביר את התחרות בשוק של בזק ו-HOT. נראה שהסיכונים הרגולטוריים כבר לא נראים בעיני המשקיעים מפחידים מספיק. אם באמצע 2010 האמינו המשקיעים כי 2011 צפויה להיות קטסטרופלית, עתה מתפשטת ההכרה שהכנסות חברות הסלולר אמנם ייפגעו, אך הרווחים כמעט לא ישתנו. הרמה שבה נסחרות מניות התקשורת מלמדת כי המשקיעים בטוחים שהחברות מסוגלות לשכך את השפעת הקישוריות על רווחיהן ב-2011. משמעות הערכה זו היא שהם חוזרים וסומכים את ידיהם על התחרות הנמוכה בשוק הסלולר.

יכולתן של חברות הסלולר להפחית הוצאות נגזרת אף היא מהתחרות הנמוכה בענף. הן יכולות לשלוח הביתה עובדים מנוסים ולהחליפם בעובדים זולים, שכן אינן נושאות בעול החדשנות והיצירתיות. הן יכולות לפגוע ברמת השירות, שכן הלקוח אינו יכול לאיים עליהן בנטישה - אין לו חלופות.

צופים שנת מיזוגים

מניות חברות התקשורת נסחרות קרוב למחירי היעד שהעניקו להם האנליסטים, שעסוקים כיום בשאלה אם להמשיך להעלות את מחירי היעד או להוריד המלצות. ההחלטה תיגזר לא מעט מהערכותיהם לגבי 2012. קיים סיכוי שב-2012 ייכנס מתחרה רביעי לשוק, ומפעילי הסלולר הווירטואליים יתחילו לנגוס בנתחי שוק. סיפורן של חברות הסלולר כבר לא יהיה סיפור של צמיחה בהכנסות, אלא סיפור שמרכזו התייעלות. 2012 עשויה להיות שנת המיזוגים, שבה השוק יתגבש לארבע קבוצות. אמנם תהליכים אלה יארכו זמן, אך חיסכון העלויות ייראה באופק של 2012.

לפיכך, בטווח הבינוני צפויים מחירי מניות התקשורת לנוע בהתאם להתקדמות מהלכי המיזוג. ההחלטה אם לאשר את המיזוגים בזריזות וללא תנאים קשים היא של משרד התקשורת והרשות להגבלים עסקיים. גם הפעם ישחק הרגולטור תפקיד מרכזי בקביעת הערכות השווי של חברות התקשורת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully