וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפריקה תשלם למחזיקי האג"ח ריבית ללא קרן

טל לוי

10.11.2009 / 9:43

אפריקה היתה אמורה לשלם היום 550 מיליון ש"ח למחזיקי אג"ח ט' שלה - מדובר בסכום המשמעותי ביותר של קרן ההלוואה. אמש הגישה החברה לביהמ"ש המחוזי בת"א בקשה לאישור הסדר החוב

אפריקה ישראל תשלם למחזיקי איגרות החוב הקצרות (אג"ח ט') ריבית בלבד ללא קרן. אפריקה היתה אמורה לשלם היום 550 מיליון שקל לבעלי איגרות החוב מסדרה זו אך במקום זאת תשלם אך ורק את רכיב הריבית. בחודשים האחרונים הקפידה אפריקה לשלם אך ורר את רכיבי הריבית לבעלי איגרות החוב אולם סכום קרן ההלוואה המשמעותי ביותר אמור היה להיות משולם היום.

"מחזיקי אג"ח ט' כלל לא מתכוונים להגיש בקשת פירוק נגד החברה. אין בזה היגיון. הרי אנחנו טוענים שהחברה סולבנטית ויש לה מספיק נכסים שניתן לרדת אליהם כדי לגבות את החובות", כך אמר עו"ד גיא גיסין, המייצג את מחזיקי אג"ח ט' של אפריקה ישראל.

לדבריו, "יש הבדל תהומי בין האינטרסים של מחזיקי אג"ח ט' לבין איגרות החוב האחרות. אם אג"ח ט' לא תשולם ביום ג' הקרוב, אפריקה תהיה כבר בהפרה בפועל של תשלום החוב שלנו. לעומת זאת, לכל יתר הסדרות טרם קרה אירוע ההפרה. די בזה כדי לאבחן משמעותית בין האינטרסים של אג"ח ט' לבין האינטרסים של מחזיקי איגרות החוב הארוכות". גיסין הוסיף כי "אם החברה לא תשלם את החוב במועד, בכוונת מחזיקי אג"ח ט' לנקוט הליכי גבייה קונבנציונליים לחלוטין, ואני בטוח שהיועצים המשפטיים רבי הניסיון המעורבים פה יודעים אילו הליכים עומדים לרשותנו לשם כך. יש הליכי גבייה לפי דין, דרך מערכת בתי המשפט, בהליכים אזרחיים לגביית כספים. אני לא רוצה להגביל את עצמי בהליכים. אנחנו יכולים לפנות לבתי המשפט בסעדים זמניים דוגמת עיקולים וצווי מניעה לפעולות שיקלו על גביית החוב מבחינתנו".

אתמול הגישה אפריקה ישראל בקשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב לכינוס אסיפות 13 סדרות האג"ח בהיקף של כ-7.5 מיליארד שקל, כדי לאשר את מתווה הסדר החוב של החברה. האסיפות צפויות להתקיים בתוך 21 יום.

"החברה והנהלתה צפו את ההד הציבורי, אך ממדיה ועוצמתה של הסערה שהתחוללה על רקע הודעת החברה לא היו ניתנים לחיזוי... על השיח הציבורי השתלטו דווקא אותם קולות שדומה כי עטו על ההזדמנות שנקרתה בדרכם לנגח את החברה ואת בעל השליטה בה, להשתלח בחברה תוך ניהול מסע ציבורי שיטתי של ביקורת מתלהמת" - כך כתבו עורכי דינה של החברה.

אפריקה מציינת כי "היו אף כאלה שהתבטאו כי פירוק החברה הוא בבחינת 'משימה לאומית'. ברגעים מסוימים היה נדמה כאילו מתנהל מסע ציבורי, בהנהגת כלי תקשורת מרכזי, כדי להבהיר לציבור כי משעה שהגיעה החברה למסקנה כי אין ביכולתה לעמוד בתשלום חובותיה לנושיה במועד פירעונם יש להעבירה מיד, על דרך הפירוק ו/או בכל דרך אחרת, לניהולם של הנושים ויש לשלול מבעל השליטה את שליטתו בחברה, עד שיזרים כספים לתוך החברה".

לאורך כל הבקשה, שמתפרשת על פני 122 עמודים, מתייחסת אפריקה לכל 13 סדרות האג"ח ככאלה הראויות להסדר אחד כולל. "הסדר חוב בין החברה לבנקים יהיה על בסיס עקרונות זהים להסדר למחזיקי איגרות החוב", נכתב בבקשה. בכך רומזת החברה למחזיקי אג"ח ט' הקצרות (שאפריקה אמורה לפרוע להם היום 550 מיליון שקל) כי אינה מתכוונת לתת להן עדיפות.

החברה עשויה לבקש הקפאת הליכים עד לאישור ההסדר

על אף שבאפריקה הכחישו עד כה את כוונותיה לבקש מבית המשפט בקשה להקפאת הליכים כדי להתגונן מפני מחזיקי אג"ח ט', במסמך שהוגש לבית המשפט נכתב כי במידת הצורך, החברה תבקש הקפאת הליכים עד לאישור ההסדר.

באופן אירוני מעט, בין יתרונות ההסדר המוצע מונה אפריקה את העובדה כי בהסדר "נשמרת שדרת הניהול של החברה, לרבות הערך המוסף שמקבלת החברה (וכפועל יוצא המחזיקים) מקשריו האישיים של בעל השליטה, בשווקים שבהם ליכולת זו חשיבות מיוחדת".

כחלק מההסדר תהיה אפריקה מוגבלת בחלוקת דיווידנדים מרווחים שהיא תייצר בעתיד, אם הדבר יגרום להפרה של עמידה באמות מידה פיננסיות. בכל מקרה, אפריקה לא תוכל לחלק דיווידנדים במשך שנתיים מאז האישור.

בנוסף, חלוקת הדיווידנד לא תתבצע אם לבייב לא יעמוד בהתחיבויותיו להזרים לאפריקה במשך השנתיים הראשונות מאז אישור ההסדר 200 מיליון שקל (בנוסף להזרמה של 300 מיליון שקל בהנפקת זכויות שתתבצע לאחר אישור ההסדר).

לפי המסמך שהוגש לבית המשפט, תרשום אפריקה שיעבוד שלילי על כל נכסיה, והיא לא תוכל לשעבד אותם לגורמים אחרים בלי אישור מחזיקי האג"ח. בנוסף, ישועבדו לטובת מחזיקי האג"ח מחצית מהלוואות הבעלים שניתנו על ידי אפריקה לחברות הבנות. עוד סוכם כי אפריקה לא תוכל לבצע הרחבה של סדרות האג"ח ללא אישור הרוב באסיפות מחזיקי איגרות החוב החדשות.

לאחר ההסדר יוכל לבייב למכור את מניותיו באפריקה, אך לא יוכל לרדת מתחת לאחזקה של 45%. לאחר הזרמה של 200 מיליון שקל יוכל לבייב לרדת באחזקותיו עד 33%. אם הוא לא יזרים את הסכומים האלה ויירד באחזקה של מתחת ל-33% - הדבר יהווה עילה להעמדה לפירעון מיידי של החוב.

במשך חמש שנים ממועד אישור ההסדר עסקות חריגות עם בעל השליטה יהיו כפופות לאישור האסיפה הכללית של מחזיקי איגרות החוב החדשות. בנוסף, במשך חמש שנים ממועד אישור ההסדר, הנאמן של מחזיקי האג"ח החדשות יהיה רשאי להחליט על מינוי דירקטור בלתי תלוי מטעם מחזיקי האג"ח לדירקטוריון אפריקה - זאת בנוסף לשני דירקטורים חיצוניים שאפריקה חייבת למנות לפי החוק.

כדי שההסדר יאושר יש צורך באישור הבנקים הממנים של אפריקה ישראל וממורנד (החברה הפרטית של לבייב). החוב של קבוצת לבייב לחמשת הבנקים הגדולים בישראל מסתכם בכ-3.5 מיליארד שקל, מתוך סכום זה כ-2 מיליארד שקל לבנק הפועלים.

בינתיים הצליח לבייב לגיע להסכמות עם ארבעת הבנקים האחרים - לאומי, דיסקונט, מזרחי טפחות והבינלאומי, שלפיהן יזרים במזומן 200-250 מיליון שקל (בהתאם לחוב שהוא חייב להם), וכן יחזק את הביטחונות באמצעות שיעבודים נוספים על נכסיו הפרטיים. ככל הידוע, עדיין לא הושג הסכם עם בנק הפועלים, הדורש מלבייב להזרים 500-600 מיליון שקל וכן לחזק ביטחונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully