וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם לוועדת הכספים "קופה סודית"?

צבי זרחיה

31.12.2009 / 8:06

צוות של חמישה ח"כים בוועדה גיבש בחשאי "קופה סודית" לחלוקת 40 מ' שקל מתקציב המדינה ליעדים פוליטיים וסקטוריאליים

צוות של חמישה חברי כנסת בוועדת הכספים גיבש באחרונה בחשאי "קופה סודית" לחלוקת 40 מיליון שקל מתקציב המדינה ל-50 יעדים וארגונים חברתיים, ובהם יעדים פוליטיים וסקטוריאליים שעמדותיהם הפוליטיות מקובלות על ידי חברי הכנסת ומפלגות בקואליציה.

בין הגופים המאושרים נמצאים ארגוני בריאות חרדיים, מינהלת סל"ע למפוני גוש קטיף, מרכזים לזהות יהודית, ארגון "חקלאות לפי כללי התורה", ועוד. הרשימה, הנחשפת כאן לראשונה, נקבעה בהיעדר שקיפות ציבורית, בלא דיון רחב ופתוח במליאת הוועדה ובלא מתן אפשרות או הודעה פומבית למוסדות אחרים, שלא ידעו כלל על האפשרות להגיש בקשה לקבלת הכספים.

הרשימה הוכנה בהתייעצויות סודיות בקרב קבוצת חברי כנסת, שכללה את יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין (הליכוד), יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), מרכז הקואליציה בוועדת הכספים, ציון פיניאן (הליכוד), אמנון כהן (ש"ס) וחיים אורון (מרצ). מדובר בארבעה ח"כים מהקואליציה ונציג בודד אחד לאופוזיציה (אורון). חברי כנסת ספורים וותיקים בוועדה, כמו שלי יחימוביץ' (עבודה) ויעקב אדרי (קדימה), שידעו על נוהג הקופה הציבורית שנקבע לפני שנים רבות, הגישו בקשות להפניית הכספים. ואולם ח"כים אחרים, שלא היו מודעים לכך, לא הגישו הצעותיהם להפניית הכספים.

זאת ועוד, לאחר גיבוש הרשימה היא לא הוגשה לאישור מליאת ועדת הכספים אלא הוגשה בסתר למשרד האוצר. בדרך זו נמנע מחברי כנסת וארגונים אחרים להעלות בקשות והצעות. משרד האוצר דאג לשלב את הבקשות הללו בתוך עשרות הפניות התקציביות שהוגשו לוועדה ב בשבוע האחרון, לקראת סיומה של שנת התקציב 2009.

כך, ח"כים שהשתתפו בוועדה ולא ידעו על ה"קופה הסודית", לא ידעו כי הצביעו בעד שינויים תקציביים שכללו את הרשימה הסודית שחולקה בין משרדי הבריאות, החינוך, ביטחון הפנים, הרווחה, התרבות, המדע, הדתות, הפנים, החקלאות ומשרד ראש הממשלה. חלק מהכספים שחילק הצוות יועד לארגונים חברתיים שנכללו ברשימות דומות בשנים האחרונות.

בעקבות ביטול הכספים הייחודיים

תחילתה של הקופה הסודית לפני כ-20 שנה, אז בוטלו הכספים ה"ייחודיים", שחולקו לפי החלטות חברי ועדת הכספים ערב ההצבעות על התקציב ויועדו בעיקר לישיבות חרדיות ודתיות, וכן לארגונים פוליטיים הקרובים למפלגות הגדולות. בעקבות הביטול, הסכים משרד האוצר להקצות לוועדת הכספים סכום של כ-40 מיליון שקל שיעדיו ייקבעו על ידה, בתנאי שיועברו לארגונים חברתיים.

ואולם השנה, בעקבות לחצים פוליטיים של חברי כנסת מהקואליציה ובהם ח"כים מהליכוד, ש"ס, ויהדות התורה, זרמו חלק מהכספים הללו ליעדים בעלי זיקה פוליטית - שחברי הכנסת חפצו ביקרם.

לפי דרישתו של יו"ר הקואליציה, ח"כ אלקין, חולקו כ-4 מיליון שקל ליעדים שונים, ובהם 1 מיליון שקל ל"מעגלים ידידים", 900 אלף שקל למינהלת סל"ע, 950 אלף שקל למרכזים לזהות יהודית, 900 אלף שקל ליד בן צבי ו-200 אלף שקל לבתי עלמין.

לפי דרישת ח"כ אמנון כהן (ש"ס) הועברו כ-3 מיליון שקל, ובהם 900 אלף שקל ליד לשיריון ו-2 מיליון שקל למה שהוגדר "נכות פיסית קשה".

המפלגות החרדיות והליכוד ביקשו להעביר 900 אלף שקל למנהרות הכותל, ואילו הח"כים החרדים רצו להעביר 500 אלף שקל ל"חקלאות על פי התורה". לפי שעה לא יועברו הכספים ל"חקלאות לפי התורה", בהיעדר אישור של האוצר.

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) פעל להעברת 1.150 מיליון שקל ל"השאלת ציוד רפואי למחלות קשות". בכנסת אומרים שהכספים יועברו בין היתר לבית החולים החרדי בבני ברק "מעייני הישועה", הארגון החרדי "עזר מציון" וכן לבית החולים "פוריה", לפי תביעתו של ח"כ פיניאן.

ביוזמתו של גפני גם הועברו 3.5 מיליון שקל, מהם 750 אלף שקל ל"בית חם לשיקום נפגעי נפש חרדיים". לפי דרישת ח"כים חרדים יועברו 500 אלף שקל לארגון חרדי-חברתי בשם "שמע קולנו". בנוסף, בתמיכתו של גפני יועברו 500 אלף שקל לשמעיה - מסגרת חינוכית לאוכלוסיה דתית, ועוד 500 אלף שקל ל"מרכז חינוך נוער חרדי".

כמו כן, יועברו 100 אלף שקלים ל"אגודת שערי מרפא", ואולם, אגודה זו נכללה ברשימת המוסדות שנהנו מהכספים אשתקד. בלשכתו של גפני גם טענו אתמול כי חלק גדול מהכספים ניתנו לגופים הללו גם בשנה שעברה ולא הוצאו השנה מהרשימה.

הרשימה כוללת גם העברת 200 אלף שקל לעמותות לסיוע לחינוך נגד אלימות בבתי ספר במגזר הערבי. בעבר הועלתה ההצעה בעניין על ידי ח"כ אחמד טיבי (תע"ל), והמוסד נותר ברשימה.

זיקה פוליטית

ח"כים שהיו שותפים לקביעת הרשימה טענו כי אל רשימת הארגונים שייהנו מהסכומים השתרבבו ארגונים בעלי זיקה פוליטית מובהקת אל מפלגות הקואליציה: ארגוני ימין או מוסדות המקורבים לימין וכן ארגונים חברתיים-דתיים.

בכנסת טוענים כי בתחילה הסכים משרד האוצר להקצות 44 מיליון שקל ליעדים החברתיים, אך בשל התנגדויות של חברי כנסת בצוות לחלוקה פוליטית, הפחית האוצר את הסכום ל-40 מיליון שקל, כאשר 4 מיליון שקל יוקצו בנפרד במסגרת חלוקת הכספים הקואליציוניים.

ח"כ חיים אורון (מרצ), שלפי הצעותיו הועברו כ-13 מיליון שקל (מהם 2 מיליון לתנועות הנוער, יחד עם ח"כ שלי יחימוביץ') אמר בתגובה כי "ועדת הכספים הקצתה במשך שנים כספים למטרות חברתיות שהיה עליהן קונצנזוס ציבורי ולאומי רחב. בכך עזרה הוועדה לארגונים חברתיים שהתקשו לקבל הקצבות ממשלתיות. ברור שגם לארגונים אחרים יש צרכים חברתיים".

עם זאת, אורון מתח ביקורת על הכנסת פוליטיזציה השנה בהקצאת חלק מהכספים ואמר: "יש לי ביקורת על כך שנעשתה חלוקת כספים קואליציוניים יחד עם הכספים החברתיים.

"צריכה להיות הפרדה ברורה בין שני סוגי הכספים. הממשלה יכולה להעביר כספים קואליציוניים שלא באמצעות הקצאת הכספים ליעדים החברתיים".

ירח טוקר, דוברו של גפני, מסר בתגובה: "מדובר בהקצאות כספים ליעדים חברתיים ובריאותיים. האוצר הקצה למענם משאבים באמצעות ועדת הכספים מאחר שלא ניתן להעבירם ליעדם בדרך אחרת.

"רוב רשימת הגופים שלהם אושר כספים במסגרת שנת התקציב 2009 נמצאו בה בשנים הקודמות. העברת הכספים לגופים הללו נעשתה לאחר בדיקה והמלצה של הגורמים הרלוונטיים במשרדי הממשלה. הנוהג לחלוקת הכספים החברתיים על ידי ועדת הכספים נהוג זה שנים בוועדה ומוכר לחברי הכנסת".

יו"ר הקואליציה, ח"כ אלקין, אמר בתגובה: "ההקצאה למפוני גוש קטיף היא חברתית מאוד. היא אינה שונה מהחלטת הוועדה אשתקד להקצות חלק מהסכום לבדואים בדרום". ח"כ כהן מסר כי "פנו אלי מ'יד לשיריון', ראיתי את מצוקתם והמלצתי להעניק להם תקציב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully