וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירופה מציגה: דומינו רע-לי

עומר רבין

2.5.2010 / 11:01

באירופה מתקשים להסתיר את החשש מאפקט דומינו קטלני – כזה שיהפוך את הגוש הכלכלי העוצמתי לגוש סרטני מסוכן. כך נראה התרחיש שמדיר שינה מעיניהם של בכירי הכלכלות האירופיות

סוף שבוע קשה עבר על מנהיגי אירופה על רקע תחזיות קודרות של כלכלנים שמיהרו לקבור את גוש האירוע עם היוודע הורדת דירוג האשראי של יוון לדרגת אג"ח זבל והדיווחים אודות התרחבות משבר החובות הכבד גם לפורטוגל ואף לספרד. הבורסות ביבשת רשמו ירידות חדות במהלך השבוע שעבר, כשהן מאלצות את הפוליטיקאים לקבל החלטות קשות ולשלוח את היד עמוק לכיס כדי לכסות על חובותיהם של מנהיגים אחרים במדינות אחרות שכשלו. את הכסף לחילוץ יוון, נאלצות המעצמות להוציא עוד לפני שהתבהרה עד הסוף התמונה באשר להשפעה של המשבר על הכלכלות שלהן בעצמן ושעה שגם המעצמות הגדולות במדינה נאלצות להתמודד עם יחס בעייתי בין גירעון לתוצר שמשמעותו – חובות כבדים מעבר לרמת האיזון המומלצת.

במצב הזה, לא מפתיע שיש מי שרואים פתאום ברעיון של גוש האירו – גוש יציב שאמור למנף את הכלכלות בו מעלה וליצור מעצמה כלכלית מגובשת ורחבה, פוטנציאל ממשי לגוש סרטני שיחיש אפקט דומינו כלכלי קטלני ביבשת

אילוסטרציה אפקט דומינו בכלכלת אירופה. גבי בנאי, ShutterStock
אילוסטרציה אפקט דומינו בכלכלת אירופה/ShutterStock, גבי בנאי

1. הצלחת הראשונה שנשברת – יוון

את אפקט הדומינו, כצפוי, מובילה יוון. עם חוב לאומי צפוי לשנת 2010 המסתכם בקרוב ל125% מהתוצר, על פי הנציבות האירופית, קשה לראות כיצד המדינה יכולה להתקיים ולהבטיח ביטחון כלכלי לאזרחיה ולא נשאבת לתור החור השחור של הגירעון שלה עצמה. יוון גם סובלת מצמיחה שלילית מדאיגה של 0.8% ברבעון האחרון של 2009 – נתון מדאיג נוסף באשר ליכולתה להיחלץ מהמשבר.

כחלק מההסדר עם מדינות האיחוד וקרן המטבע הבינלאומית אשר נרתמו לסייע לחילוץ המדינה, צפוייה יוון לצמצם את הוצאות המגזר הציבורי שלה ב-8 מיליארד אירו בשנה הקרובה ולאמץ תכנית צנע הכוללת העלאה חדה של המסים (25% מע"מ, לא פחות), הפרטה של רבים מהשירותים הציבוריים, פיטורים המוניים והקפאות שכר לבכירים. סך הקיצוצים שתנקוט יוון צפוי להגיע ליותר מ-20 מיליארד אירו בתוך פחות משלוש שנים.

אבל להתייעלות של יוון יש תג מחיר כבד עבור מדינות האיחוד שיצטרכו להוציא מכיסן, ביחד עם קרן המטבע, לא פחות מ-60 מיליארד אירו רק כסיוע ראשוני בשנה הקרובה – סכום שבהחלט גורם ליותר מידע אחת לרעוד בבהלה באיחוד.

2. פורטוגל - קטנה אך מסוכנת

פורטוגל, כבר ברור לכל, היא הסכנה הגדולה והמדינה בעלת הפוטנציאל הגבוה ביותר להיות "יוון השנייה". חובה אמנם קטן יותר מהתוצר שלה, ויחס הגירעון לתוצר שלה מסתכם על פי נתוני האיחוד בכ-8% בלבד, אך עם צמיחה שלילית של 0.2% ברבעון האחרון של 2009 ועם מנועי צמיחה מוגבלים מצליחה המדינה הקטנה יחסית הזו להדאיג את כל מי שכספו מושקע בכלכלתה ואת האיחוד כולו שמביט בימים האחרונים לעבר ליסבון בתקווה שלא יהיה צורך לשלוף מזומנים נוספים לחילוץ כלכלה נוספת ממשבר ממנו לא תוכל להתמודד עצמאית.

עם חוב של כ-63% במגזר הציבורי, הכירה הממשלה בפורטוגל בצורך לנקוט בצעדים משמעותיים באופן מיידי, כאלה שבמקור תוכננו רק לשנה הבאה, וזאת בעקבות התחזית הפסימית שהציגה למדינה סוכנות הדירוג S&P בשבוע שעבר.

אבל פורטוגל מדאיגה פחות בזכות עצמה ויותר בגלל שכנתה הגדולה- ספרד, שמסתמנת כגידול הממאיר האמיתי באיחוד.

3. ספרד – הגירעון השלישי בגודלו ביבשת

שיעור אבטלה של יותר מ-20%, מהומות ברחובות, הגירעון השלישי בגודלו ביבשת וסכומי חוב עצומים – לא מדובר בפרק בטלנובלה אלא בכלכלת יוון, אחד מעמודי הבסיס של הכלכלה האירופית.

ממש כמו בארה"ב, גם במקרה של יוון מדובר במשבר שראשיתו בשוק המשכנתאות והנדל"ן ועיקרו הלוואות ללא כיסוי בריביות אטרקטיביות שהפכו את שוק ההון למסוכן ואת החובות לעצומים. הדירוג של ספרד אמנם הורד כבר ע"י סוכנויות הדירוג, אבל באיחוד מבקשים בכל זאת להרגיע את הרוחות: אין ספק כי הצטרפותה של ספרד למדינות שצוללות תחת המשבר תהיה נקודת מפנה קריטית במשבר ביבשת אירופה, אבל מדובר בתרחיש פסימי שעדיין לא נראה באופק הקרוב, זאת מאחר ובזמן שהחובות במגזר הפרטי גבוהים מאוד, החוב הממשלתי אינו גבוה כמו זה של יוון ועל כן מתעקשים מנהיגי אירופה לתת להנהגה הספרדית את הקרדיט על יכולתה לחלץ את הכלכלה מהמשבר באמצעות צעדים נחושים ומדיניות כלכלית ברורה.

4. איטליה - יציבה אך מתנדנדת

עוד אין סיבה לפתוח בתפילות ולזרוק מטבעות למזרקה ברומא בתחינה לישועה – אבל באיטליה בהחלט עוקבים בדאגה אחר ההתפתחויות במשבר הזה. תחזיות הנציבות האירופית מדברות על חוב לאומי צפוי שעשוי להגיע לעד 117 אחוזים מהתוצר הלאומי בשנת 2010, זאת לצד צמיחה שלילית מדאיגה של 0.3% שרשמה המדינה ברבעון האחרון של 2009.

החוב של המגזר הציבורי גם הוא רחב במיוחד ומדליק בקרב משקיעים מחוץ לגוש האירופי נורות אדומות באשר ליכולתה של איטליה להתמודד עם רעידת האדמה הנוכחית בגוש האירו, במידה ותתרחב.

5. אירלנד - זה לא נראה מבטיח

צמיחה שלילית של 2.3% ברבעון אחד היא אף פעם לא סימן טוב וכך גם במקרה של אירלנד, שנאבקת עם איטליה צמוד-צמוד על התואר "המדינה הרביעית המסוכנת ביותר לכלכלה האירופית".

כמו ספרד, גם באירלנד הכלכלה הפכה לפגיעה במיוחד בשל המשבר בשוק המשכנתאות ובשל הבועה שנוצרה בשוק הנדל"ן ושיעור האבטלה נותר גבוה באופן יחסי (12%) ועשוי אף לצמוח בשנה הקרובה. יחס הגירעון לתוצר גם הוא מסוכן ברמה דו ספרתית של כ-12% על פי התחזיות – נתון נוסף שמדאיג את הכלכלנים בעולם.

6. בריטניה - השמש תשקע מעל האימפריה?

וזה כבר באמת תרחיש בלהות: אמנם בריטניה מתאפיינת במדיניות כלכלית נבדלת מזו של גוש האירו ומתנהלת במערכת מוניטרית נפרדת, אבל לא ניתן בשום צורה להמעיט בהשפעה על גוש האירו של קשיים בכלכלה האנגלית.

למרות בידולה מהשוק האירופי המאוחד, בריטניה חולקת מספר בעיות משמעותיות עם שכנותיה ביבשת – ובראשן יחס גירעון-תוצר מבהיל של יותר מ-13%. שלא כמו מרבית המדינות הקודמות שעשויות להיפגע מאפקט הדומינו, בריטניה עדיין נהנית מצמיחה חיובית וכלכלתה צמחה ב-0.2% ברבעון האחרון של השנה.

למרות זאת, האינפלציה שמוסיפה להיות גבוהה מהמתוכנן במדינה, ההידרדרות המתמדת בערך הפאונד וכן חוסר היציבות הפוליטי היחסי עשויים לדרדר את כלכלת בריטניה למקום מסוכן. נכון לעכשיו, כל שלוש המפלגות הגדולות לא הצליחו לגבש תכנית משכנעת מספיק להתמודדות עם הגירעון הגבוה במדינה לאחר הבחירות הכלליות שיתקיימו שם השבוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully