וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תבטלו את החופשה בטורקיה בלי לשלם קנס

רינה רוזנברג

1.6.2010 / 20:23

רוצים לבטל את החופשה בטורקיה? חוק הגנת הצרכן יכול לעזור: במקרה שבו היתה הפרת חוזה תוצאה של נסיבות שלא קשורות למפר - העסק לא יכול לחייב את הצרכן לקיים העסקה

ישראלים שתכננו לנסוע לטורקיה בימים הקרובים עומדים היום בפני בעיה - אירוע הדמים בלב הים, המשבר שנוצר בגינו ובמיוחד אזהרת המסע החמורה שפירסם אתמול (יום ב') המטה ללוחמה בטרור שמבקשת מאזרחי ישראל לא לנסוע לטורקיה, עלולים לגרום להם לשנות את התוכניות ולבטל את הנסיעה המתוכננת.

מבחינת משפטית חוק הגנת הצרכן לעסקות מכר מרחוק קובע שחופשות שהוזמנו באמצעות הטלפון או האינטרנט ניתנות לביטול תוך 14 יום מהזמנתה ואם המועד שנקבע לנופש חל מעל ל-7 ימים (לא כולל ימי מנוחה) ממועד ביטולה.

אך מי שנסיעתו אמורה להתרחש בימים הקרובים או שלא הזמין את הנופש בעסקת מכר מרחוק נמצא בבעיה - בארגון אמון הציבור אומרים שמדובר במקרה של סיכול, זאת אומרת אירוע חיצוני לעסקה שבין הצרכן לבין חברת התעופה או סוכנות הנסיעות או בית המלון שלא מאפשר לצרכן לקיים את העסקה כפי שתיכנן. יש כאן אמנם הפרה של הצרכן שלא מעוניין בעסקה שהתחייב לקיים אך הנסיבות הן נסיבות של סיכול שאינן תלויות בו ואינן באשמתו.

חוק החוזים קובע כי במקרה שבו היתה הפרת החוזה תוצאה של נסיבות שהמפר לא ידע ולא היה עליו לדעת עליהן, ועקב כך לא ניתן לקיים את החוזה - ההפרה של החוזה אינה עילה לאכיפת החוזה שהופר או לפיצויים. כלומר העסק לא יכול לחייב את הצרכן לקיים את העסקה או לדרוש ממנו פיצויים בגין הפרת עסקה ולכן גם אינו יכול לחייב אותו בדמי ביטול. בנוסף לעיקרון זה, החוק קובע עיקרון כללי של איזון אינטרסים אשר יש ליישם בכל מקרה לגופו. החוק משאיר את העניין פתוח וקובע עיקרון כללי של צדק אשר ייושם בכל מקרה לגופו. העיקרון הוא של חלוקת הנזק בין שני צדדים אשר רצו שניהם לקיים את החוזה אך הדבר לא מתאפשר בשל נסיבות שאינן תלויות באף אחד מהם. הפיתרון הוא על דרך איזון האינטרסים של שני הצדדים. במסגרת עיקרון זה על כל אחד מהצדדים במקרה זה חלה חובה להקטין את הנזק.

"מכיוון שמדובר בנסיבות חריגות שלא היו צפויות מראש, צרכנים שיבטלו את נסיעותיהם יוכלו לתבוע החזר כספי בעילה של 'סיכול' לפי חוק החוזים" אומר עו"ד אבינועם מגן, ראש הקליניקה לזכויות הצרכן, אך מציין כי "הדרך להחזר זה עוברת דרך בתי המשפט". לדבריו במקרים מסוימים בעבר בית המשפט קיבל טענה מסוג זה וחייב חברות להשיב לנוסעים את כספם בחלקו או אף במלואו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully