וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה: נשקול מחדש את יחסי הסחר עם ישראל

אורה קורן

2.6.2010 / 7:50

השר הטורקי לסחר חוץ: "הגישה הלא אנושית של ממשלת ישראל עלולה לגרום לוויתור על הסחר עמה". איש עסקים טורקי: "הקריאות לחרם לא משקפות את דעת המגזר העסקי"

טורקיה הודיעה אתמול כי היא שוקלת לבחון מחדש את מכלול יחסי הסחר שלה עם ישראל. "הגישה הלא אנושית ומדיניות הטרור של ממשלת ישראל עלולות לגרום לוויתור על הסחר עם ישראל, לא משנה מה היקפו", אמר השר הטורקי לסחר חוץ, זאפר קגלאיאן, לעיתונאים באנקרה.

"אנו נוקטים את מרב המאמצים לשיפור יחסי הסחר שלנו עם כל המדינות, אולם אין דבר שהוא מעל האינטרס הלאומי וערכי המוסר שלנו", הוסיף קגלאיאן. היקף הסחר בין ישראל לטורקיה ב-2009 הסתכם בכ-2.5 מיליארד דולר. האיום המרומז להטלת חרם על יבוא מישראל מצד ממשלת טורקיה הוא צעד חריף יחסית לצעדים שדרש המגזר הפרטי, המשקף, ככל הנראה, את הפער בינו לממשלה.

איגוד הסוחרים והתעשיינים העצמאיים של טורקיה, מוסיאד (Musiad), פירסם אתמול הודעת גינוי חריפה לפעולת ישראל, אולם לא קרא להחרים את הקשרים העסקיים אתה. הארגון דרש מהקהילה הבינלאומית והאו"ם לבחון מחדש את גישתם לישראל ולהביא למעצר מבצעי התקיפה על הספינה.

הצהרה דומה פירסמה הפדרציה של האיגודים לסחר בטורקיה, שקראה לאו"ם, לנאט"ו, לליגה הערבית ולארגון הוועידה האסלאמי לנקוט צעדים שיעצרו את "המשחק המלוכלך" של ישראל, שמבצעת, לפי הפדרציה, "פשעים נגד האנושות".

"ממשלות באות והולכות - שותפויות עסקיות נשארות"

באוניברסיטת בוספורוס שבאיסטנבול נתלו אתמול כרזות שקוראות לחרם על מוצרים מישראל. "זה לא משקף את דעת המגזר העסקי והאינטיליגנציה של טורקיה", סבור מוראט אקמן, מבעלי חברת ההיי-טק אלאן (ELAN), המפתחת אפליקציות תוכנה בישראל עבור לקוחות טורקים. "ממשלות באות והולכות, אבל שותפויות עסקיות נשארות", אמר אקמן, שמשמש בנוסף יועץ לגופים עסקיים ואחד האחראים על תמיכה בפרויקטים של מחקר ופיתוח באוניברסיטת בוספורוס.

אקמן אומר כי למצב הנוכחי תהיה השפעה בטווח קצר, שתתבטא בכך שחברות מישראל לא יוכלו להשתתף במכרזים ממשלתיים ושהציבור הטורקי עשוי להחרים מוצרים מישראל. עם זאת, הוא מאמין כי גם שיתוף הפעולה הביטחוני, שבאחרונה צלל בכמה דרגות, ישוב לרמות העבר. "טורקיה וישראל לא יכולות להרשות לעצמן לעצור פרויקטים משותפים", אמר אקמן.

אקמן מעריך כי המגזר העסקי יחוש בהשפעות המתיחות בין ישראל לטורקיה בטווח הקרוב, אך לא בטווח הארוך. "אחרי הכל, אנחנו שתי הדמוקרטיות היחידות במזרח התיכון, והערבים בגדו בנו לא פעם", הוא אמר.

הבחירות הבאות בטורקיה צפויות להיערך באביב או בקיץ 2011, בהתאם למשאל עם שייערך בספטמבר 2010. אקמן מעריך כי לאור המצב הכלכלי וההרעה ביחסים הדיפלומטיים של טורקיה עם העולם המערבי, מפלגת השלטון האיסלאמית תאבד מכוחה וספק אם תישאר בשלטון. לפי אקמן, זו אחת הסיבות לקו התקיף של הממשלה, המנסה להפגין מנהיגות אזורית.

"קונסנזוס מפחיד"

"המצב כל הזמן הולך ומידרדר, לא מדובר בגלים של עליות ומורדות ביחסים", אמרו אתמול מקורות ישראליים ממשלתיים בטורקיה. "יש תחושה חזקה של מתח ולחץ בקרב אנשי עסקים ישראלים הפועלים בטורקיה".

באחרונה הקימו החברות הישראליות טבע ונטפים מפעלים גדולים בטורקיה, במטרה לפתח את השוק המקומי לצד השווקים של המדינות השכנות. "יש חברות שביצעו השקעות משמעותיות, וכל אירוע כזה מרתיע ומעורר מחשבות נוספות", אמרו המקורות.

לדברי המקורות, חברות שפועלות בשוק הטורקי באמצעות חברות בנות מקומיות פחות יושפעו מהארועים. מנגד, חברות שיירצו להיכנס לראשונה לשוק הטורקי צפויות להיתקל בקשיים, וחברות שהשתתפו במכרזים ממשלתיים יתקשו להשתלב בהם בעתיד.

להערכת המקורות, התגובה ברחוב הטורקי היתה קשה יותר מהתגובה על מבצע עופרת יצוקה, וההחרפה נובעת מכך שבין ההרוגים בספינה היו אזרחים טורקים. "יש כאן קונצנזוס מאוד מפחיד נגד ישראל מצד הממשלה, דעת הקהל, האופוזיציה והתקשורת, כולל זאת בשפה האנגלית", אמרו המקורות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully