וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באירופה לא עושים עסקים עם ישראל?

אורה קורן

14.6.2010 / 7:40

המשט ממשיך לעשות גלים: אנשי עסקים ישראלים קיבלו לאחרונה פניות מעמיתיהם באירופה, הדורשים מהם להצהיר כי אינם מייצרים מוצרים לשוק הביטחוני

אנשי עסקים ישראלים קיבלו בשבועיים האחרונים כעשרה מכתבים מעמיתיהם באיטליה, גרמניה ושבדיה, הדורשים מהם להצהיר כי הם אינם מייצרים מוצרים לשימוש כפול - אזרחי וביטחוני.

החברות ששלחו את המכתבים הצהירו כי אם לא יקבלו אישורים מסוג זה, הקוד האתי שהן מחויבות אליו יאלץ אותן לנתק את הקשרים עם החברות הישראליות. כך אמר אתמול יהודה טלמון, יו"ר ארגון העצמאים (לה"ב).

"התחילה תופעה של חברי לשכה שמקבלים פניות מאנשי עסקים באירופה, כולל כאלה שהיו אתם בקשרי מסחר כבר 10 או 20 שנים, שאומרים להם שלפי הקוד האתי של החברה - היא מנועה מלעשות עסקים אתם אם הם מייצרים מוצרים לשימוש כפול, ישירות או בעקיפין.

"גם אם החברה מייצרת מכלול לרכב של משרד הביטחון, היא עכשיו פסולה מבחינת הלקוח שלה באירופה", אמר טלמון. "זה גורם לחברות, שהתגאו בקשרים עם משרד הביטחון כמקדם מכירות, למחוק אותם מהאתרים שלהן, כיוון שזה הופך לסיבה לניתוק קשר עסקי", הוסיף.

"ממשלות באות והולכות, העסקים נשארים"

בשבוע שעבר קיבל שרגא ברוש, העומד בראש לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, מכתב מריפעת הישארקיקליוגלו, יו"ר איגוד לשכות התעשייה והמסחר בטורקיה (TOBB), שתקף את ישראל על פרשת המשט וקרא לחברות טורקיות לשקול מחדש את יחסיהן העסקיים עם ישראל. בדיקה שנערכה בהתאחדות התעשיינים העלתה כי מכתב זה הופץ לחברי ה-TOBB.

ככל הידוע, מדובר בהנחיה הראשונה שהעבירו ראשי המגזר העסקי בטורקיה לחבריהם נגד עשיית עסקים עם ישראל. עד כה העריכו אנשי עסקים טורקים כי יוכלו להמשיך בעסקים עם ישראל, למרות המתיחות הפוליטית. "ממשלות באות והולכות, אבל העסקים נשארים", היתה האמירה הנפוצה באיסטנבול.

התפתחות נוספת הגיעה מכיוון התעשיות הביטחוניות. חברה ביטחונית ישראלית שניהלה משא ומתן להשלמת עסקה בספרד דיווחה באחרונה למשרד התמ"ת, כי השותף הפוטנציאלי מתחמק מאז פרשת המשט מהשלמת המגעים אתה. חברת גמאטרוניק, הפועלת בתחום החשמל ובין השאר מייצרת ספקי כוח, דיווחה בשבוע שעבר כי לקוח שווייצרי ביטל עסקה איתה בעקבות אירועי המשט לעזה.

במהלך ביקורו בדרום קוריאה בשבוע שעבר שמע שר התמ"ת, בנימין בן-אליעזר, דיווחים מצד חברות נוספות על קשיים במגעים לשיתוף פעולה כתוצאה מפרשת המשט. במשרד התמ"ת חוששים שתופעת "הביטולים השקטים" של העסקים - כאלה שמתרחשים ללא כותרות בתקשורת - תתרחב ותפגע בסחר הישראלי.

בתום הביקור אמר בן אליעזר לחברי המשלחת העסקית כי "מדינת ישראל נמצאת במצור מדיני, שרק ילך ויחריף. בתקופה זו הממשלה חייבת לעזור לכם, ונעזור לכם. אתם תצטרכו לספר לנו על כל תחושה שלכם לגבי פגיעה בעסקים, חרמות והכנסת הפוליטיקה לסחר. אולי נוכל לעצור דברים לפני שהם מתגלגלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully