וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיכון לעוני בישראל - פי שניים מהאיחוד האירופי

ליאור דטל

17.10.2010 / 14:30

29% מהאוכלוסיה בישראל נמצאת בסכנת הידרדרות לעוני - כך עולה מנתוני הלמ"ס ל-2008, ששוחררו לרגל היום הבינ"ל למלחמה בעוני. עם זאת, עולה עוד כי הישראלים הם האופטימיים ביותר מבין עמי אירופה

29% מהאוכלוסיה בישראל נמצאים בסכנת הידרדרות לעוני לעומת 16% בלבד בממוצע במדינות האיחוד האירופי - כך עולה מדו"ח של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לרגל היום הבינלאומי למלחמה בעוני, המסתמכים על מדדי העוני שפותחו באיחוד האירופי.

האוכלוסיה שמוגדרת כאלה שנמצאים בסיכון לעוני היא משקי בית בהם ההכנסה הפנויה לנפש נמוכה מ-60% מחציון ההכנסה הפנויה הממוצעת לנפש בכלל האוכלוסיה בישראל.

לפי הנתונים המתייחסים לשנת 2008, מדובר בעלייה של 2% בסיכון לעוני לעומת המצב בתחילת העשור. בשנת 2000 27% מהאוכלוסיה היתה בסיכון לעוני. זאת, כשבמדינות האיחוד האירופי חלה באותן השנים ירידה בסיכון לעוני.

בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מסבירים כי בישראל "שיעור המשפחות מרובות ילדים גבוה יותר מהשיעור באיחוד האירופי, וכן מספר המפרנסים במשקי בית אלה קטן יותר". בלמ"ס גם מציינים כי בקרב האוכלוסיה הנמצאת בסיכון לעוני נכללים בעיקר ילדים וקשישים.

בישראל שיעור הקשישים והילדים בסיכון לעוני גבוה יותר מזה שבאיחוד האירופי - 38% מהילדים בישראל נמצאו בסיכון לעוני לעומת 19% בלבד בממוצע באיחוד האירופי. כשליש מהקשישים בישראל – 33% נמצאים בסיכון לעוני לעומת 20% בלבד בממוצע במדינות האיחוד האירופי.

אי השיוויון בישראל גדול יותר מבאיחוד האירופי

לפי נתוני הלמ"ס, ההכנסה הממוצעת נטו לאדם בחמישון העליון באוכלוסיה היתה גבוהה פי 7.5 מההכנסה בעשירון התחתון - הפער הגדול ביותר לעומת מדינות האיחוד האירופי. גם כאן קיימת קפיצת מדרגה מאז תחילת העושר כשבשנת 2000 הפער היה 6.5. באירופה העלייה היתה מתונה הרבה יותר, כיום הפער בין ההכנסות באירופה הוא פי 4.9 לעומת פי 4.5 בשנת 2000.

בשל מצב כלכלי קשה, 21% מהישראלים דיווחו בשנת 2007 כי ויתרו על אוכל - גם כאן מדובר בשיעור גבוה יותר מבאירופה, שם 11% דיווחו כי ויתרו על אוכל. מצבם של האזרחים הערבים במדינה גרוע הרבה יותר - 50% מהערבים דיווחו כי ויתרו על אוכל בגלל מצבם הכלכלי ב-2007. עם זאת, רק 12% מהישראלים דיווחו כי הם לא מצליחים לכסות את הוצאות משק הבית לעומת 14% במדינות האיחוד האירופי. כמו כן, שיעור בני ה-20 ומעלה שהעריכו כי מצבם הבריאותי לא טוב הוא 20% - גבוה משמעותי מהממוצע במדינות האיחוד האירופי שעומד על 8% בלבד.

למרות העוני - הישראלים האופטימיים ביותר באירופה

למרות שלפי נתוני הלמ"ס מצבם הכלכלי של הישראלים גרוע יותר מזה שבאיחוד האירופי והפערים הכלכליים גבוהים הרבה יותר, לפי סקר שביצעה הלשכה, הישראלים מאושרים יותר מאזרחי האיחוד האירופי. 86% מהישראלים בני 20 ומעלה אמרו כי הם מרוצים מחייהם לעומת 77% בני 15 ומעלה בממוצע האיחוד האירופי. בלשכה מסייגים את הנתון ואומרים כי שיעור שביעות הרצון ירד באירופה ב-2008, בשיא המשבר הכלכלי, בעוד שבאותה שנה בישראל שיעור שביעות הרצון עלה מ-83% ב-2006 ל-86% ב-2008.

בנוסף, מהנתונים עולה כי העם הישראלי הוא האופטימי ביותר מכל מדינות האיחוד האירופי - 57% מהישראלים העריכו כי חייהם יהיות טובים יותר בשנים הקרובות - השיעור הגבוה ביותר במדיניות אירופה לעומת ממוצע של 32% במדינות האיחוד. הישראלים אופטימיים יותר מהשוודים (50%), מהגרמנים (22%) ומהפורטוגלים (15%).

  • עוד באותו נושא:
  • עוני
  • הלמ"ס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully