וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חוק ההסדרים יביא לעבדות מודרנית בישראל"

חן הלפרן

25.10.2010 / 6:00

ארגוני זכויות האדם מזהירים: בחוק ההסדרים סעיפים עוקפי בג"ץ. החוק יכשיר עבדות מודרנית בישראל, יעודד את הצפת השוק בעבודה זרה ויפגע בזכותם של ישראלים לחיי משפחה

"חוק ההסדרים יגרום לעבדות מודרנית, ל'דלת מסתובבת' ולגירוש בני משפחה" - כך טוענים ארגוני זכויות האדם קו לעובד, מוקד סיוע לעובדים זרים והאגודה לזכויות האזרח, אשר הוציאו הבוקר (שני) התנגדות מפורטת לסעיפים העוסקים בהגירה, לקראת ההצבעה בשעות הערב בנושא בכנסת.

ארגוני זכויות האדם מוחים על כך שבמתכונת החוק הנוכחית קיימות הגבלות על מהגרי העבודה ומבקשי המעמד בישראל, "ללא קשר לתקציב המדינה ובאופן שסותר את פסיקות בג"ץ ואת עמדת הכנסת בשנים האחרונות". כך למשל טוענים הארגונים כי "בחוק כלולה הצעת חוק שנבלמה בעבר על ידי הכנסת והוכנסה ללא שינוי לנוסח שיעלה להצבעה".

לדברי הארגונים, "אין כל קשר בין המחטף שמבקשת הממשלה לבצע באמצעות חוק ההסדרים לבין תקציב המדינה. חוק ההסדרים אינו תחליף למדיניות הגירה. הוא יפגע אנושות ובאופן גורף באזרחים ישראלים ובבני משפחותיהם, וכן בחירותם של מהגרי העבודה להחליף את מעסיקיהם, והכל בניגוד לפסיקות בג"ץ".

"החוק, המעודד את מדיניות 'הדלת המסתובבת', רק מחזק את התמריץ להבאת מהגרי עבודה נוספים תמורת דמי תיווך מופקעים, לניצולם המחפיר ולפגיעה בכל העובדים בישראל – ישראלים ומהגרים גם יחד", אמרו.

ביו הטיעונים שהועלו, נותנים הארגונים דעתם על התיקון המוצע לחוק הכניסה לישראל. לפי נוסח חוק ההסדרים, יהיה שר הפנים ראשי לקבוע כללים המגבילים את מעברם של עובדים זרים בין המעסיקים. תיקון זה, לדברי הארגונים, "עומד בניגוד בוטה לפסיקת ביהמ"ש העליון". כהסבר, מובאת בהרחבה פסיקת בג"ץ מ-2006 בה נאמר כי התניית רישיון הישיבה של מהגר עבודה אצל מעסיק ספציפי והגבלת מעברו בין מעסיקים היא "מעין עבדות בגרסה מודרנית".

תקופת צינון בחו"ל - גם לבני זוג לישראלים

לדברי הארגונים, "על פי ההצעה, תוטלנה הגבלות על חירותם של מהגרי עבודה בתחום הסיעוד להתפטר מעבודתם ולהחליף מעסיקים והם יכבלו למספר מצומצם של מעסיקים ולאיזור גיאוגרפי. התוצאה – תמריץ לניצולם המחפיר של מהגרי עבודה ולהבאתם של מהגרי עבודה נוספים תחתיהם תמורת דמי תיווך מופקעים"

ארגוני זכויות האדם הוסיפו וציינו סעיף נוסף בנוסח חוק ההסדרים, העומד גם הוא בניגוד לפסיקת בג"ץ, והתייחסו לתיקון בחוק הכניסה לישראל. לפי הצעת התיקון, מהגרי עבודה שנשארו בישראל שלא כדין, יוכלו לזכות למעמד בישראל רק אחרי "תקופת צינון" מחוץ לארץ. לפי הנטען, התיקון מבקש להחיל את החוק "גם על בני זוג של אזרחים ושל תושבים ישראלים, על הורים לקטינים ישראלים, תוך התעלמות מן הקשר המשפחתי ומטובתם של ילדים. על ילדים קטינים ועל הורים קשישים לאזרחים ולתושבים ישראלים, על מחוסרי אזרחות, על מבקשי מקלט מדינה, על קורבנות סחר בבני אדם, וכן במקרים הומניטאריים ועוד ועוד".

הארגונים מספרים, שמשום שבית המשפט העליון כבר התייחס לסוגיה ופסק כי הדרישה מבני זוג לנסוע לחו"ל אינה חוקית, לא קודמו שתי הצעות חוק ממשלתיות המתייחסות לנושא זה בדיוק. וכמו כן זכה הנושא לביקורת חריפה מימין ומשמאל למפה הפוליטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully