וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר ארדן: חוות מזור תסחר בקופים למחקר רפואי בלבד

מאת שלומית צור

12.1.2011 / 7:01

ארדן אסר על סחר בקופים מהחווה לצרכים כמו בדיקת מוצרי קוסמטיקה



>> חוות מזור, העוסקת בסחר בקופים למעבדות ניסויים בישראל ובעולם, לא תוכל להמשיך לסחור בקופים שלא למטרות רפואיות - כך קבע אתמול השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן.

במכתב ששיגר ארדן לאלי אמיתי, מנכ"ל רשות הטבע והגנים, האחראית על מתן ההיתרים למפעילי החווה, ציין ארדן כי יצוא קופים יתאפשר רק לאחר שיוכח כי ישמשו למחקר רפואי, ולא למחקרים לצורכי קוסמטיקה וכדומה. ארדן, שלדבריו בחן בשנתיים האחרונות את סוגיית הסחר בחיות בר ובפרט את הסחר בקופים, הוסיף: "איני שולל ניסויים בבעלי חיים כאשר מדובר במחקר לצורך מציאת תרופות מצילות חיים בלבד. ניסויים אחרים בבעלי חיים אינם מקובלים עלי ואפעל למונעם. אין כל סיבה שישראל תשמש תחנת מעבר לסחר בקופים. שיקולים מסחריים וכלכליים לא יכולים להכתיב את המדיניות הנדרשת להגנה על חיות הבר והקופים בפרט".



המשרד להגנת הסביבה טוען כי הסחר התבצע כל השנים ללא בקרה מספקת על מטרות הסחר. ארדן הנחה את רשות הטבע והגנים כי לאחר תקופת מעבר של חצי שנה לא יתאפשר יבוא של קופים לישראל, למעט למטרת שיקומם והצלתם. כמו כן, יבוא קופים יבוצע למוסדות מחקר ולצורכי מחקר רפואי מציל חיים בלבד.



גם מוסדות אקדמיים בישראל רוכשים גורי קופים מחוות מזור. במחירון שלפיו פעל בשנים האחרונות מכון ויצמן, למשל, צוין כי המוסד ישלם לחווה סכום של 3,000 דולר לקוף זכר ו-5,000 דולר לנקבה.



חוות מזור, הממוקמת במושב מזור דרומית לפתח תקוה, עומדת במוקד מאבק ארוך שנים מול ארגונים למען בעלי חיים, הטוענים כי בעוד שמטרתה של החווה היא גריפת רווחים כלכליים, לקופים הניצודים מחוץ לישראל ונמכרים למעבדות ניסויים לאחר תקופת גידול בחווה נגרם סבל רב. עוד מציינים הארגונים כי חוות מזור מייבאת לישראל מאות קופים מדי שנה ממדינות העולם השלישי, וצאצאיהם נמכרים בעיקר למעבדות ניסויים בישראל ובעולם.



ישראל היא אחת המדינות המערביות הבודדות העוסקות בסחר בקופים. בחווה שותפים בין השאר שלושה ישראלים, ובהם ד"ר משה בושמיץ, לשעבר הווטרינר העירוני של הוד השרון; סגן יו"ר דירקטוריון בזק אלי הולצמן; ובעל השטח שבו פועלת החווה, זאב ברין. מנתונים שדווחו לרשות הטבע והגנים עולה כי ב-2009 ייצאה החווה 240 גורי קופים למעבדה פרטית בארה"ב שביצעה ניסויי רעילות לגורמים שונים כגון חברות לייצור חומרי ניקוי ומזון.



ענת רפואה, מנהלת עמותת "מאחורי דלתות המעבדה", המובילה את המאבק נגד חוות מזור, קיבלה את החלטת השר ברגשות מעורבים. "נכון היה להפסיק לחלוטין את פעילות החווה מאחר שאין לה שום הצדקה מוסרית או מדעית. עם זאת, אנחנו מברכים על החלטת השר להחמיר את הקריטריונים על הסחר בקופים. החלטת השר להפסיק את יבוא הקופים מהטבע בעוד כחצי שנה אמנם תמנע סבל רב מהקופים בטבע בהמשך, אולם אנחנו חוששים מאוד שעד אז תייבא החווה מספר רב של קופים.



"לגבי היצוא, המבחן האמיתי יהיה ביישום החלטתו להגביל יצוא של קופים למחקרים רפואיים מצילי חיים בלבד, ואני מקווה מאוד שיתאפשר לנו לעמוד על המשמר ולדאוג שהפתח הזה לא ינוצל ליצוא קופים לניסויי רעילות, שמהווים כיום את המטרה העיקרית ליצוא מחוות מזור. אנחנו מודים לציבור על תמיכתו בנו ומבטיחים להמשיך ולפעול לסגירה מוחלטת של החווה", אמרה רפואה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully