וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שריג: בנק ישראל שגה בהגבלת המשכנתאות

רם עוזרי

3.5.2011 / 9:52

לדברי המפקח על הביטוח, הגבלת המשכנתאות של בנק ישראל אינה יעילה מאחר וביטוח של בריבית משתנה אינו יקר יותר מביטוח של הלוואות אחרות ולכן אין בו סיכון גבוה מהן

בבנק ישראל סבורים כי משכנתאות בריבית משתנה הן מסוכנות במיוחד כיום, ולכן הטילו בשבוע שעבר מגבלה מיוחדת על משכנתאות כאלה. באגף הפיקוח על הביטוח במשרד האוצר סבורים, בניגוד לעמדתו של בנק ישראל, כי אין הבדל מהותי ברמת הסיכון של המשכנתאות שנלקחו בשוק במסלולי המשכנתא השונים. כך, לפחות בכל מה שנוגע להלוואות משכנתא במימון גבוה שהבנקים רכשו לגביהן ביטוח.

מודל התמחור לביטוח משכנתאות במימון גבוה, שאושר על ידי המפקח על הביטוח, לא קובע תעריפי ביטוח שונים למסלולי המימון השונים, והם נקבעים ביחס לשיעור המימון ולתקופת ההלוואה בלבד. מחירי הביטוח שקבע המפקח על משכנתאות במסלולי ריבית משתנה אינו גבוה יותר מאלה שקבע למסלולי ריבית קבועה.

"אחרי שחברת הביטוח החליטה שיש חיתום, הממונה על הביטוח לא ראה לנכון לעשות דיפרנציאציה בהתאם לתמהיל ההלוואה", אמר בכיר באחד הבנקים למשכנתאות. "זאת מתוך תפישה שאם הבנק אישר את ההלוואה, וחברת הביטוח עשתה את כל מבחני ההחזר - הובאו כבר בחשבון כל הסיכונים".

בניגוד לממונה על הביטוח, בבנק ישראל החליטו בשבוע שעבר להגביל באופן גורף את המשכנתאות בריבית משתנה, וקבעו כי שיעור ההלוואה בריבית משתנה מתוך כלל המשכנתא לא יעלה על 33% - ללא הבחנה בין לווים בעלי יכולת החזר שונה. בבנק ישראל הסבירו את המהלך בכך שההחזר החודשי במשכנתאות בריבית משתנה עשוי לעלות דרמטית במקרה של עליית ריבית - והדבר עשוי להקשות על לווים להחזיר את המשכנתאות שנטלו בריבית משתנה, ולסכן את יציבותה של המערכת הפיננסית כולה. החלטתו של בנק ישראל מהווה, לדעת רבים, הצהרה של הנגיד פישר על כך שהוא לא סומך על שיקול הדעת של הבנקים בכל הקשור לתמחור הסיכונים במסלולי המשכנתא בריבית משתנה.

בשוק הביטוח למשכנתאות במימון גבוה פועלת נכון להיום חברה אחת - EMI, בבעלות קבוצת הראל. EMI מבטחת את הבנקים כשאלה מאשרים הלוואות משכנתא בשיעורי מימון גבוה של עד 90% ממחיר הנכס. גורמים בשוק הבנקאות מעריכים כי ביטוח של EMI, שנעשה במקרים שבהם הבנק דורש זאת מהלקוח, מייקר את ריבית המשכנתא בכ-0.5% - זאת, בנוסף לייקור הנובע מהחיוב של הבנקים להפריש באופן אוטומטי 0.75% מסכום ההלוואה בהלוואות שבהן שיעור המימון גבוה מ-60%. במקרה של חדלות פירעון, משלמת EMI לבנק עד 30% מערך ההלוואה, שלרוב מכסה את הנזק כולו.

למרות שיעורי המימון הגבוהים, שיעור ההלוואות בפיגור מתוך ההלוואות במימון גבוה שמבטחת EMI הוא 3.01% - נמוך משמעותית משיעור ההלוואות בפיגור מסך הלוואות המשכנתא, שעל פי נתוני בנק ישראל הוא 4.87%. פער זה אינו נקודתי או זמני, אלא קבוע לאורך זמן.

ב-EMI לא חולקים על העובדה שהסיכון במשכנתאות בריבית משתנה גבוה יותר. עם זאת, 30% מהמשכנתאות שמבטחת EMI הן בריבית פריים, ו-75% מהן בריבית משתנה. צילה דסקל, מנכ"ל EMI, מסבירה את שיעור הפיגורים הנמוך ואת שיעור ההלוואות הנמוך יחסית בריבית משתנה בתהליך המיון הקפדני שעורכת החברה. לדבריה, למרות הבדיקות הדקדקניות לגבי יכולת ההחזר של הלקוחות, שיעור הדחיות לא גדל בשנתיים האחרונות, בין השאר בשל הסינון הראשוני שעורכים הבנקים.

באגף הפיקוח על הביטוח במשרד האוצר לא ידעו לומר מתי בפעם האחרונה עודכן מודל התמחור. "אנחנו צריכים לבדוק. התשובה עלולה לקחת זמן", אמר פיני שחר, עוזר המפקח על הביטוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully