וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטיסה בוטלה? ייתכן שאתם זכאים לפיצוי

רינה רוזנברג, זוהר בלומנקרנץ

8.5.2011 / 9:16

אילו חברות תעופה יפצו את הנוסעים והאם לקוחות שטיסתם עוכבה זכאים לפיצוי - כל התשובות לשאלות הבוערות אחרי המצור האווירי שנגרם בשל מחסור בדלק שאינו מזוהם

נוסעים רבים שהגיעו ביום חמישי לנתב"ג כדי לעלות על טיסה שהזמינו מראש, הופתעו לגלות כי טיסתם לא תצא במועד המתוכנן. את השעות הבאות הם בילו בשדה התעופה בציפייה לשמוע שהמשבר נפתר או שוויתרו וחזרו לביתם. ביום שאחרי המשבר השאלה שמעניינת את הנוסעים היא אם יקבלו פיצוי כספי על הטיסות שבוטלו או עוכבו. להלן כמה הסברים שיבהירו את הסוגיה.

עיכובים בטיסות אחרי זיהום הדלק בנתב"ג. שי אוקנין
עיכובים בטיסות אחרי זיהום הדלק בנתב"ג/שי אוקנין

מי נפגע מהמשבר?

בשדה התעופה עוכבו ביום חמישי כ-1,500 איש. אל על הודיעה על ביטול של כ-20 טיסות; ארקיע ביטלה טיסות פנים-ארציות ועיכבה טיסות לחו"ל; ואילו בישראייר בוטלה טיסה אחת לרומא, עוכבה טיסה לברלין והטיסות הפנים-ארציות בוטלו ובמקומן הוצע לנוסעים אוטובוסים ליעדים.

גם אצל חברות התעופה הזרות נוצר עיכוב של כמה שעות במועד יציאת הטיסות או הארכת משך הטיסה, בשל נחיתת המטוסים ביעדי ביניים כמו לרנקה או עמאן לצורך תדלוק.

האם לקוחות שטיסותיהם בוטלו זכאים להחזר כספי?

אל על, ארקיע וישראייר כבר הודיעו שיעניקו החזר כספי מלא על כרטיס הטיסה. החזרים אלה לא כוללים החזר כספי על הפסד שהייה של לילה בבית מלון או כל הפסד כספי נוסף שכללה הנסיעה, כמו כרטיס כניסה לאירוע מסוים.

"הלקוח יכול לפנות לסוכנות הנסיעות שממנה הזמין את חבילת הנופש ולבקש החזר, אך אין חזקה בחוק שקובעת כי יקבל את הכסף בחזרה", אומרת עו"ד עינת ברכה, יועצת משפטית בארגון אמון הציבור.

אל על הודיעה כי כל נוסע שטיסתו בוטלה יוכל לטוס עם החברה בשבוע הקרוב ליעד שאליו היה אמור לטוס, או ליעד אחר באותו אזור. חברות התעופה הזרות לא ביטלו טיסות, אלא עיכבו אותן בכמה שעות ולכן לא יינתן לנוסעים אלו פיצוי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
עיכובים בטיסות אחרי זיהום הדלק בנתב"ג. שי אוקנין
עיכובים בטיסות אחרי זיהום הדלק בנתב"ג/שי אוקנין

האם לקוחות שטיסתם עוכבה זכאים לפיצוי?

"החוק אינו קובע אם הנוסע זכאי לפיצוי כלשהו במקרה שהטיסה התעכבה בכמה שעות, במיוחד בענף התיירות שבו עיכובים מסוג זה קורים באופן תדיר", אומרת ברכה.

"ההמלצה שלנו היא לפנות לסוכנות נסיעות ולבקש פיצוי על מה שקרה, אבל לא קיימת חובה משפטית על הסוכנויות לפצות. תמיד עומדת ללקוח הזכות לתבוע את סוכנות הנסיעות בבית משפט לתביעות קטנות, אבל התוצאה תהיה לפי מה שבית המשפט יראה כצודק ויכול להיות שתביעה אחת תתקבל ואחרת לא".

לדבריה, "החוק מדבר ברמה של עקרונות שונים שצריך לבדוק כל מקרה לגופו. אם יתברר שלא מדובר בכוח עליון אז נוצר מצב שהחברה התחייבה למשהו שלא עמדה בו, ואז בית המשפט יצטרך להחליט אם הדחייה היא בגדר איחור שהוא מעבר לאיחור הסביר, ואם צריך לפצות את הלקוח.

"הבעיה היא שבענף התעופה מותר לחברה לאחר טיסה עד גבול מסוים והחוק במקרים האלה מדבר במונחים של סבירות האיחור ואיזון בין הצדדים. אין סעיף ספציפי שמכריע באופן ברור - הכל ברמת עקרונות גמישים שבית המשפט מאזן ביניהם".

האם יש כבר תביעות יצוגיות בנושא?

במקרים של פגיעה בקהל לקוחות גדול יחסית רווחת ביותר תופעת הגשת התביעות היצוגיות ויש להניח שגם מקרה זה לא יהיה שונה. סביר להניח שעורכי הדין עוד ממתינים לתוצאות של הבדיקה כדי לדעת את מי לתבוע.

אם יתברר שמדובר בתקלה שאינה כוח עליון אז יוגשו תביעות יצוגיות, ובתי המשפט ידרשו לדון בסוגיה זו. בשדה התעופה היו כמה עורכי דין שלקחו מספרי טלפון של נוסעים שטיסותיהן עוכבו כדי להגיש תביעה יצוגית בעניין.

עד מתי יימשך בנתב"ג תהליך החלפת הדלק הנגוע לדלק נקי מהמאגר האסטרטגי של ישראל?

הערכות גורמי המקצוע בנתב"ג היא שהתהליך יושלם עד יום רביעי השבוע.

עיכובים בטיסות אחרי זיהום הדלק בנתב"ג. שי אוקנין
הערכה: העיכובים יסתיימו ביום רביעי/שי אוקנין

מה תהיה ההשפעה על הנוסעים עד אז?

הטיסות ממריאות מנתב"ג עם כמות דלק המספיקה למטוסים לנחות ביעד ביניים קרוב, שם הם מתודלקים במלואם וממשיכים ליעד הטיסה.

מה המשמעות מבחינתי כנוסע?

נחיתת הביניים לצורך תדלוק המטוסים, תגרום לעיכובים ולהתארכות זמן הטיסה הכולל. אם אתם צריכים להמשיך מיעד הנחיתה המקורי ליעד אחר, מוטב להביא בחשבון מרווחי זמן ארוכים יותר בין הטיסות.

כיצד יושפעו הטיסות הנכנסות לישראל?

רוב הטיסות הנכנסות עוצרות אף הן ביעדי ביניים כמו לרנקה ועמאן לצורך תדלוק, כדי שיוכלו להמריא אחר כך מנתב"ג במינימום זמן. המשמעות היא שגם לנוסע נכנס זמן הטיסה הוא ארוך יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully