וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אי אספקת הגז המצרי תביא לעלייה במחירי החשמל"

צבי זרחיה

31.5.2011 / 13:46

ביון בוועדת הכלכלה אמר מנכ"ל חברת החשמל כי ההוצאה שתיגרם למשק הישראלי כתוצאה מאי אספקת הגז המצרי תתגלגל לידי הציבור. "פועלים כדי לא להגיע לכך"

"אי אספקת הגז המצרי בשנת 2011 תביא להוצאה נוספת של 4-3 מיליארד שקל למשק הישראלי. ההשפעה תבוא קודם על הצרכן הישראלי, התעשיינים, ובמקביל ליצואנים" - כך אמר בצהריים אלי גליקמן, מנכ"ל חברת החשמל, בדיון שמקיימת ועדת הכלכלה על אי אספקת הגז המצרי. לדבריו, כתוצאה מכך המחיר לצרכן הישראלי יעלה ב-15%-30%.

עוד אמר כי "אנו פועלים במלוא החריפות מול הגורמים המוסכמים ומנסים לעשות הכל להגיע למצב שלא נגיע לסכומים הללו. אנו נערכים לתרחיש הגרוע לפיו אין גז מצרי".

לדבריו, חברת החשמל נערכת בצורה מואצת לצריכה ויבוא של גז נוזלי לישראל. "אומנם המחיר יותר גבוה מהגז הרגיל אבל משמעותית יותר זול מהדלקים, ויש בו השפעה שאינו מזהם את הסביבה. אנו עובדם בלוח זמנים מואץ הוא יגיע לישראל באמצע 2012".

גליקמן התריע ש"אי אספקת הגז המצרי גורמת לנו להישען על ספק ישראלי ובכל תקלה באספקת חשמל על ידי הספק הישראלי המדינה עלולה להיות בתקלה. הממשלה צריכה להתגייס למצב הזה וחייבים למצוא פתרון לנוכח המצב שאנו נמצאים בתחילת הסבת המשק לגז והזמן ייקח זמן".

גליקמן הוסיף כי "ההערכות שלנו לא צופה הפסקת אספקת חשמל במדינת ישראל. מצד שני רזרבת החשמל של המדינה נמוכה ובתקופות השיא אנו מגיעים לאחוזים נמוכים".

"במצרים הבינו היטב את הצהרות הנשיא אובמה"

סגן נשיא חברת מרחב , ד"ר נמרוד נוביק, אמר כי חברת "EMG השותפה בחברת הגז המצרי מתכוונת לדרוש בוררות שתתקיים בוושינגטון תחת הסכם הגנת השקעות בין ארה"ב למצרים בגין אי אספקת הגז המצרי". לדבריו, גם השותפים התיאלנדים וגם שותפים זרים שוקלים הגשת תביעה דומה.

"אין ספק שבמצרים הבינו היטב את הצהרת הנשיא אובמה כי חבילת הסיוע למצרים בהיקף של מיליארד דולר, ומיליארד דולר מחיקת חובות למצרים מותנית בכך שהמצרים יעמדו בכל התחייבויותיהם. ברור שהסכם הגז, בהיותו מגובה בהסכם השלום בין המדינות, נכלל בהתחייבויות של המצרים, ואין לי ספק שהם יודעים ומבינים זאת", אמר.

לדבריו, בעלי המניות הזרים בEMG נחושים להגן על השקעתם, וממשלת מצרים לא רוצה לעמוד בפני תביעות של מיליארדים, לא רק על הפגיעה בבעלי המניות, אלא גם על הפגיעה בלקוחות הישראלים שהקשיעו במתקנים המתאימים לגז טבעי.

נוביק ציין כי "ממשלת מצרים מבינה שהפרה של הסכם הגז תניב תביעות בהיקף של מיליארדים. זה לא רק מה שהשקענו במתקנים אלא מה השקיעו חברת חשמל ישראל, דוראד ובז"ן במתקנים שהאשראי והאימון בהם נשענו על חוזי הגז ביננו לבין ממשלת מצרים. המצרים לא יקחו בקלות ראש לא את האמירה של הנשיא אובמה ולא את אמירת הקונגרס האמריקאי על הפרת הסכם ולא את היקף הנזקים מתביעה".

נוביק הוסיף כי "אין לנו כל כווה להגיע לשם. אנו רוצים לגמור את הנושא כמו שצריך ולהיכנס לנישואין של 20 שנה. אבל בעל המניות הזרים ב-EMG נחושים להגן על ההשקעה שלהם.

עוד אמר נוביק כי "אין החלטה במצרים לא לחדש את ההזרמה, אבל הפקידים בדרג הביניים מעדיפים שלא לקבל החלטות לא פופלאריות (בכיכר) על חידוש ההזרמה ללא גיבוי פוליטי מבכיריהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully