וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדי תנובה הפסיקו גם את שיווק היופלה

עדי דברת-מזריץ, חיים ביאור

25.3.2012 / 8:13

העיצומים בתנובה מחריפים ואחרי הקוטג' והשוקו הפסיקו העובדים גם את שיווק מוצרי היופלה. הנזק הנגרם כעת לתנובה בכל יום עומד על כ-2.5 מיליון שקל

בכל יום שבו תנובה לא תמכור יוגורט יופלה, ששיווקו הופסק אמש על ידי העובדים, היא תפסיד 950 אלף שקל - כך מעריכים מקורות בענף החלב. על כך יש להוסיף את הסכום שהיא כבר מפסידה במכירות בימים האחרונים בשל עיצומי העובדים, המוערך ב-1.5 מיליון שקל ביום: כמיליון שקל על הקוטג' שמכירתו הופסקה במוצאי שבת לפני שבוע, ו-500 אלף שקל על המכירות האבודות של שוקו "שוק" ששיווקו הופסק ביום שלישי האחרון.

בסך הכל צפויה תנובה להפסיד בשל הפסקת השיווק של שלושת המוצרים מדי יום כ-2.45 מיליון שקל. בשבוע האחרון הפסידה תנובה במכירות סכום מוערך של כ-7 מיליון שקל.

רמי לוי, בעלי רשת רמי לוי שיווק השקמה, אומר כי מלאי היופלה יאזל ממדפי רשתות השיווק כבר החל ממחר. בינתיים ברשתות השיווק מדווחים כי לא ניתן להשיג קוטג' ושוקו של תנובה, וכי קיים גם חוסר במוצרי המתחרים שטראוס וטרה, שאינם מצליחים לעמוד בביקוש המוגבר למוצריהם. לכן בכמה סניפים של שופרסל ורמי לוי שיווק השקמה לא ניתן להשיג קוטג' או שוקו של אף אחת מהחברות.

במקביל, המתחרות של תנובה נהנות מעלייה משמעותית במכירות. "במהלך השבוע האחרון שטראוס חוותה זינוק של 65% במכירות קוטג' וטרה עלייה של 45%", מספר רמי לוי. "ניכר גם שפחות קונים קוטג' בכלל, בין היתר בשל החוסר שיש לעתים. קטגוריית הקוטג' הצטמצמה ב-25% במכירות. תנובה כן עלו ב-7% במכירות הגבינה הלבנה, שאנשים קנו לאחר שלא מצאו קוטג' תנובה, אך זה ממש לא מפצה על מכירות הקוטג' שאבדו".

לדברי רמי לוי, בכל הנוגע לקטגוריית השוקו ההשפעה פחות מהותית. זאת משום שבעוד תנובה שולטת בכ-70% מקטגוריית הקוטג' בקטגוריית השוקו היא מחזיקה ב-35% בלבד ויטבתה של שטראוס מוביל את השוק. "מאז יום שלישי אנחנו רואים עלייה של 15% במכירות שוקו יטבתה".

הדעות בענף חלוקות בשאלה אם הפגיעה שחווה תנובה בימים אלה היא מהותית ואם תתגבר עליה בקלות. מקור באחת מרשתות השיווק אמר: "בסוף היום סופרים את הכסף, ותנובה מפסידים הרבה כסף בכל יום כזה שעובר. הבעיה הגדולה יותר שלהם היא שאם אנשים ימשיכו לרכוש מוצרים של המתחרים הם יכולים להתרגל אליהם ולהמשיך לקנות אותם גם שהמוצרים של תנובה יחזרו למדפים.

"לאפשר לצרכנים שלהם להתנסות במוצרים של המתחרים זו פגיעה נוראה מבחינתה של תנובה. זה יותר גרוע עבורם מהחרם שהיה נגדם בתקופת מחאת הקוטג' כי אז לאנשים היה קשה לראות את המוצר על המדף ולא לקנות אותו. היום המוצר פשוט לא בנמצא ואין להם ברירה אלא לקנות מוצרים חלופיים. צריך גם להבין שחלק מהצרכנים מרגישים כעת שתנובה מאכזבת אותם כי היא לא נמצאת שם בשבילם".

בכיר בתחום יחסי הציבור והייעוץ התקשורתי אמר: "תנובה היא כיום חברה שנראה כי צרה רודפת צרה אצלה. היא מצטיירת כחברה עם התנהלות בעייתית מול צרכניה, עובדיה ושותפיה העסקיים. החברה משדרת אנרגיה שלילית. סביר להניח שהיא תתגבר על המשבר הזה אבל תנובה לעולם לא תחזור להית מה שהיתה, והעוצמה המותגית שלה תהיה מצולקת.

"כל מאבק מחזק את זה. נזקי מחאת הקוטג' הם מתמשכים עבורה - היתה מחאה ואז הרעה בתוצאות ואז העובדים אומרים שהם רוצים שלא יפגעו בהם. בעקבות המחאה הרבה יותר קל לעובדי תנובה למכור את המאבק שלהם מול החברה. אין ספק שמשהו לא טוב עובר על החברה הזאת. זה שתנובה כמעט שלא נפגעה בנתחי השוק שלה לא אומר שהיא לא נפגעה מבחינה עסקית - השווי שלה נחתך דרמטית, המכירות פחות רווחיות והיא נאלצה להשקיע במבצעים ולהשיק מוצרים ברוח המחאה. זה מדרון חלקלק שישפיע על תנאים מול רשתות השיווק, ועל היחסים מול הספקים והעובדים".

עם זאת, יש הסבורים כי תנובה לא צריכה להתרגש ממאבק העובדים נגדה. בכיר בענף החלב המתחרה בתנובה: "אמנם הכל מתחבר לאותה תחושה פחות נעימה שיש כלפיהם. עם זאת, אני מניח שהם יפתרו את הנושא בימים הקרובים. מעבר לכך, ניסיון העבר מלמד שאנשים חוזרים בסופו של דבר לצרוך את אותו מוצר שצרכו. להפסיד 2 מיליון שקל מחזור ביום זה הרבה אבל זה לא כל כך נורא לארגון עם מכירות של יותר מ-7.5 מיליארד שקל. סביר גם שהם נאבקים על חיסכון של סכום יותר גבוה מזה לטווח הארוך".

גם לדברי רמי לוי הפגיעה בתנובה לא גדולה: "אנשים בסוף קונים את מה שהם רגילים ואם תנובה תעשה מבצע על הקוטג' או השוקו אז יחזרו לקנות אותם - כפי שהיה עם מכירות הקוטג' אחרי המחאה".

העובדים: לא הפעלנו את נשק יום הדין

בכל יום-יומיים יתווסף מוצר אחד למוצרי החברה שלא ישווקו לחנויות ולמרכולים - כך אמר אמש יו"ר ועד עובדי תנובה, אחיאב שמחי, לאחר ההחלטה שלא לשווק יוגורט יופלה נוסף על קוטג ושוקו.

בסוף השבוע שעבר שרר נתק במשא ומתן הרשמי בין הנהלת תנובה לבין ועד העובדים, אף כי היועץ החיצוני ששכרה הנהלת החברה, אלי חוטר, קיים התדיינויות עם חברי הוועד. לדברי שמחי, הוועד שוקל את האפשרות ש-4,000 עובדי תנובה ירכשו את הבעלות על החברה, בעזרת שותף אסטרטגי, שעמו גם החלו דיונים באחרונה.

עובדי תנובה דורשים תוספת שכר של 5% בשנה, העברת עובדי דור ב' המועסקים בתנאים ירודים יחסית למעמד של עובדי דור א' הוותיקים, ביטול תוכנית ההנהלה לפיטורי 220-300 עובדים שתפוקתם נמוכה, הגדלת רכיבי השכר המחושבים לפנסיה, כגון פרמיה המשולמת לנהגי המשאיות, והקפאת הרפורמה בשיטת חלוקת התוצרת לחנויות ולמרכולים.

הנהלת החברה מוכנה לתוספת שכר של 3% בשנה, העברה הדרגתית של עובדי דור ב' למעמד של דור א', הגדלה הדרגתית של רכיבי השכר המחושבים לפנסיה ופיטורי עובדים שלדברי ההנהלה מעלו בתפקידם.

שמחי אמר כי העיצומים שנוקטים עובדי החברה הם מתונים לפי שעה: "עדיין לא הגיע הרגע שבו יש להפעיל את נשק יום הדין, ואנו מקווים שלא נצטרך להשתמש בו". לדבריו אי שיווק מוצרי היופלה אינו פוגע בצרכני תנובה, מכיוון שמוצרים אלה מיוצרים ומשווקים גם על ידי חברות כמו טרה ושטראוס המתחרות בתנובה ולפיכך לא קיים מחסור במוצרים אלה. שמחי הוסיף: "העיצומים שאנו נוקטים נועדו לפגוע בהנהלת תנובה, ולא בצרכנים".

  • עוד באותו נושא:
  • תנובה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully