וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוסע בשעות העומס? אולי תשלם יותר מס

עמירם ברקת

9.4.2013 / 9:02

האם מיסוי דיפרנציאלי על הנהגים בדרך? מונה מיוחד יבדוק את הרגלי הנהגים על מנת לקבוע את רמת המס שתיגבה מהם

‎‎משרדי האוצר והתחבורה יפרסמו מכרז לפיתוח מונה חכם לכלי רכב שעשוי להיות מותקן בעתיד בכל כלי הרכב בישראל. מטרת המכרז היא לפתח מערכת ניטור שתוכל להבטיח את פרטיותו של המשתמש ברכב בכל הקשור להרגלי נסיעתו. במשרדי האוצר והתחבורה שוקלים להחליף את שיטת המיסוי הנוכחי שגובה מס אחיד על מכוניות חדשות ועל הדלק הנרכש בתחנות בשיטה חכמה. השיטה החדשה תהיה דיפרנציאלית ותחושב בהתאם לדפוסי הנסיעה של הנהג.

‏כך, למשל, בעלי רכב הנוהגים לנסוע בשעות השיא באזור גוש דן יחויבו בסוף החודש במס נסיעה גבוה יותר מבעלי רכב הנוהגים לנסוע בשעות השפל בפריפריה. שיטת המיסוי החדשה אמורה להפחית את עומס התנועה, לחסוך שעות עבודה למשק ולצמצם את הוצאות המדינה בהקמת פרויקטים תחבורתיים.

בעיה של פרטיות

לפני כחודש החלו משרדי האוצר והתחבורה בניסוי "נעים לירוק", שנועד לבחון את ישימותה של השיטה החדשה. עד כה נרשמו לניסוי כמה מאות משתתפים, מתוך כ-1,200 הדרושים לעריכתו. במהלך הניסוי, שייערך כשנתיים, יקבל כל משתתף עד 25 שקל עבור כל נסיעה שלא יבצע. שינוי הרגלי הנסיעה יאפשר למשתתפים לחסוך עד 10,000 שקל בשנה וחצי. על-מנת לבדוק את השינוי בהרגלי הנסיעה מוצמדת לכל כלי רכב מערכת ניטור שמתעדת את הרגלי נסיעתו, תוך התחייבות חוזית של עורכי הניסוי שהמידע לא יועבר לגורמים שלישיים.

‏ואולם גורמי תכנון תחבורה מודים כי "ללא פתרון מלא לבעיית הפרטיות לא ניתן אפילו לחשוב על יישום שיטת המיסוי החדשה". לדבריהם, "אנחנו רוצים מערכת שלא תודיע ל'אח הגדול' היכן הרכב נמצא אלא תעשה את כל החישובים כבר ביחידת הקצה, תוך מתן אפשרות לבעל הרכב למחוק את הנתונים לאחר השימוש".

‏עם זאת ציינו אותם גורמים כי להערכתם השמירה על פרטיות הרגלי הנסיעה הולכת והופכת ללא רלוונטית לאור ההתקדמות הרבה באמצעי איכון מבוססי הרשת, ותוכנות דוגמת ‎ WAZE ‎‏.

‏המכרז לפיתוח המערכת נמצא כיום בשלבי הכנה. גורמים המעורבים בהכנת המכרז העריכו כי יפורסם בתוך כחודשיים ותהליך הפיתוח יניב אב-טיפוס ראשון בתוך שנה מהיום. בשלב זה עדיין לא הוחלט מה יהיו אפשרויות המימון לפיתוח המוצר ומה יהיו זכויות מפתחי המוצר.


ניתן להירשם לניסוי נעים לירוק בכתובת: http://www.goingreen.org.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully