וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זנב מדובלל לאריות

מירב ארלוזורוב

21.1.2010 / 8:35

מירב ארלוזורוב טוענת שעל ישראל להתעורר ולהבין שאם היא לא תתחיל לטפל ברצינות בפערים שבתוכה - סופה שהיא לא תיחשב עוד למדינה מפותחת

הזהירו אותנו שזה הולך להגיע, אבל לא סיפרו לנו כמה כואב זה עומד להיות. ההצטרפות של ישראל למועדון מועדון OECD, הקפיצה את ישראל בליגה. סוף-סוף המדינה חדלה להתבוסס בעדת השועלים והיא מצטרפת למשפחת האריות העולמית. רק ששם, במשפחת ההנהגה העולמית, נחשף מעמדה האמיתי של ישראל: זנב לאריות בלבד, וזנב מדובלל במיוחד.

תהליך הצטרפות של ישראל ל-OECD הציב בפניה מראה השוואתית: היכן היא עומדת ביחס לעולם. יש לא מעט סיבות לגאווה, אבל יש גם לא מעט סיבות לבושה. הבושה העיקרית מסתתרת בפרק הדן על הפערים החברתיים, שם מתברר כי ישראל ממוקמת במקום 32 מתוך 32 מדינות.

ישראל, קובע OECD, היא המדינה הענייה ביותר והאי-שוויונית ביותר בקרב כל המדינות המפותחות. הפיגור היחסי שלנו בתחום הפערים החברתיים הוא כה עמוק, שאם יש ספק כלשהו כי ארגון OECD יחליט שישראל אינה ראויה להצטרף לשורותיו, הספק הזה מצוי שם. מה הטעם לצרף למועדון המדינות המובילות בעולם מדינה שהפערים החברתיים בה מתאימים יותר לאלה שבמדינות העולם השלישי?

הפנים המכוערות של ישראל נחשפו בדו"ח במלוא עוצמתם. זה מביש ומכאיב, אבל גם טוב שזה קורה. ישראל צריכה להתעורר ולהבין שאם היא לא תתחיל לטפל ברצינות בפערים שבתוכה - סופה שהיא לא תיחשב עוד למדינה מפותחת. טיפול רציני כזה מחייב את ישראל לחדול לטאטא את בעיותיה הפנימיות מתחת לשטיח. התירוץ של "אנחנו עסוקים במלחמת קיום" לא יעזור יותר. מלחמת הקיום מתנהלת בתוכנו, לא פחות מאשר מול אויבנו שמעבר לגבול.

די לאפליה

מה צריך לעשות? לחדול להזניח את האוכלוסייה הערבית. האוכלוסייה הזאת מחייבת אפליה מתקנת בתקציבים בתחומי התחבורה, החינוך, הבינוי והתעסוקה. ספציפית, OECD קורא להתחיל ולטפל ברצינות גם באוכלוסייה הבדואית, לרבות חיבור לתשתיות של כל הכפרים הלא חוקיים שלהם.

במקביל, צריך לחדול ולהזניח את האוכלוסייה החרדית, בעיקר את ההזנחה הפושעת בתחום החינוך של הנוער החרדי, שמתנער מהצורך בתוכנית ליבה שתכלול מתמטיקה, אנגלית ועוד מקצועות הדרושים כדי ליהפך לאזרח משכיל ותורם. כמעט מחצית מהילדים שנכנסים לכיתה א' כיום הם ערבים וחרדים, והם לומדים לימודי קודש בלבד בכיתות צפופות, עם יחס מורים-תלמידים מהגרועים שיש. אילו אזרחים ייצאו מהם בעתיד?

בנוסף, ישראל חייבת להתחיל לטפל בבעיות התעסוקה. שינוי מערך הקצבאות, כך שהוא יותנה ביציאה לעבודה, וכן הגדלת תקציבים התומכים עבודה - תוכנית ויסקונסין, שירות התעסוקה, מעונות יום - הכרחיים אם ישראל רוצה לסייע לאוכלוסיות מתקשות להשתלב בשוק העבודה. זאת, פרט לצורך לנהוג ביד קשה במפירי חוקי העבודה בכלל, ובמפירי החוק בכל הקשור להעסקת עובדים זרים בפרט.

יותר מדי שנים סובלת ישראל את האפליה של החרדים לטובה, האפליה של הערבים לרעה ועיוותים בשוק העבודה בנוסח של משכורות ענק למנהלים בכירים, לצד ניצול לרעה תוך הפרת החוק לעובדי קבלן חלשים. יותר מדי שנים אנו חיים עם המציאות הזאת וחושבים שבסוף יהיה בסדר. אז זהו, שהדברים אינם בסדר, והם גם לא יסתדרו מעצמם - אלא אם ישראל תיקח את עצמה בידיים ותקבל סדרה של החלטות קשות אך הכרחיות. זה תלוי רק בנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully