וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גבעות עולם - נפט, אופציות ומעשיות

צחי כהן

17.8.2010 / 13:50

אופציות 10 ו-11 של גבעות יפקעו בתוך שבועות ויזרימו לחברה מאות מיליוני שקלים, כאשר רק לאחר מכן יתברר האם הנפט הוא בר הפקה. צחי כהן חושב שמחזיקי האופציות חייבים זמן נוסף

אתמול באישון הלילה דיווחה גבעות עולם לבורסה כי כמות הנפט המצטברת עפ"י הערכות במאגר מגד 5 מגיעים ל-1.525 מיליארד חביות נפט כאשר סיכויי ההפקה עדיין אינם ברורים. מידע זה גרם לזינוק תיאורטי בטרום פתיחת המסחר בבורסה ב-34% ולהפסקת מסחר בניירות הערך של גבעות עולם ע"י הנהלת הבורסה.

ברור שאם האומדן שסיפקה גבעות קרוב לדיוק הרי שמדובר במטמון שכדאי יהיה לעשות כל מאמץ כלכלי אפשרי להפיקו. ברור גם שמשק האנרגיה בישראל יקבל עידוד ממציאת כמות נפט בהיקף שכזה אם תופק.

יתרה מכך , סביר להניח שכל ענף חיפושי הנפט והגז יקבל דחיפה ויוכל לגייס הון בקלות לאור המצאות גז בקידוח תמר והסיכוי לנפט בגבעות עולם. הענף כבר נמצא בסוג של הילולה וגבעות עולם תוסיף שמן למדורה. הבוקר בבורסה השמיעו גורמים שונים ביקורת על הודעת גבעות בטיעון "שחסרים בה נתונים רבים".

אופציות 10 – 11 פוקעות

לגבעות עולם יש שלוש אופציות שנסחרות בבורסה. אופציה ניתנת כידוע להמרה למניה בתוספת תשלום. התשלום יזרים לקופת גבעות מאות מיליוני שקלים. שימו לב לנתונים הבאים: אופציה 11 פוקעת ב-31.8.10, דהיינו, בסוף חודש אוגוסט בעוד פחות משבועיים. אופציה 10 פוקעת בתאריך 26.9.10, חודש וחצי מהיום, לא כולל חגים שמקצצים בימי חייה.

האופציה, לפחות אופציה 11, תפקע כאשר למחזיקיה לא יהיה מידע ברור האם הם שותפים במטמון נפט מדהים. האופציות יזנקו פלאים עם פתיחת המסחר בגבעות עולם מחר, ואולם, למחזיקים בהן לא יהיה מידע שראוי וצריך להיות בידי משקיע סביר. להבדיל ממחזיקי המניה שאינה פוקעת וחייה נמשכים לנצח, האופציות פוקעות כאמור בתאריך קבוע וידוע.

הפסקת המסחר בניירות הערך של גבעות על ידי הנהלת הבורסה היום במטרה לקבל מידע ברור יותר מהחברה היתה צעד אחראי ורצוי. החברה הודיעה שלפני 15.9.10 לא יהיה ברשותה מידע בדוק. לגבי מחזיקי אופציה 11 מדובר במועד של אחרי הפקיעה כאשר בזמן הפקיעה לא יהיה ברשותם מידע בדוק. אם נתוני הקידוח יצריכו בדיקות ואומדנים נוספים גם משקיעי אופציה 10 עלולים להיקלע לסיטואציה של חוסר מידע מספק.

להאריך את חיי האופציה

ברור שהאינטרס המובהק של גבעות הוא שהאופציות יומרו למניות (תעודות השתתפות) והכסף יזרום לקופתה. מנהלי גבעות מקבלים דמי ניהול ועמלות לא על בסיס אחזקותיהם בניירות ערך אלה על בסיס הסכמי שותפות וניהול שיהפכו אותם למולטי מיליונרים אם ימצאו 1.52 מיליארד חביות נפט.

רצוי, לאור חוסר הבהירות בדיווחי גבעות עולם, לציבור המחזיק בניירות הערך שלה שהחברה תפעל מיידית להארכת חיי האופציות. מדובר בתהליך מקובל שמשלב אישור אסיפת בעלי המניות והיתר בית משפט שנעשה פעמים רבות בעבר. שינוי מהיר של מועדי פקיעת האופציות הוא מהלך הגון ומחויב המציאות של גבעות עולם כלפי המשקיעים באופציות שנתנו אמון בחברה.

*עו"ד צחי כהן, איש סגל המרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully